• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 7 مرداد 1399
کد مطلب : 106108
+
-

افروغ: دولت از دستاوردهای کرونا استفاده نکرد

نمی‌توان به مردم گفت عزاداری نکنند

نمی‌توان به مردم گفت عزاداری نکنند

عماد افروغ، جامعه‌شناس و نماینده مجلس هفتم درباره برگزاری مراسم عزاداری حسینی(ع) در ایام کرونا گفته است: نمی‌توان به مردم گفت مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برپا نکنند. چنین امری شدنی نیست. ولی می‌توان این مسئله را مدیریت کرد. باید برپایی مراسم و حفظ موارد بهداشتی را با یکدیگر جمع و ادغام کرد. او گفته است دولت به معنی عام از دستاوردهای کرونا مراقبت نکرد. بخش‌هایی از مهم‌ترین اظهارات افروغ را در گفت‌وگو با سایت جماران بخوانید.
  ممکن است عده‌ای ولو صاحب نفوذ بگویند نباید مراسمی برگزار شود، ولی این را از نظر جامعه شناختی فرهنگی ایرانیان می‌گویم که اگر تصمیم‌گیران به این سمت بروند که مراسمی برگزار نشود بازتاب تندی به‌دنبال خواهد داشت و مردم واکنش نشان می‌دهند.
  علما باید وارد قضیه شده و آگاهی‌بخشی کنند و شرایط خاص کرونایی را برای رعایت فاصله فیزیکی و موازین بهداشتی و همنوا با مسئولان بهداشتی کشور، گوشزد کنند.
  دولت به معنی عام حتی از دستاوردهای کرونا نیز مراقبت نکرد. معتقدم با توجه به جایگاهی که دولت در کنترل و نظارت دارد، نتوانست از دستاوردهای مثبت کرونا در شیوع موج اول برای کاهش قیمت‌ها استفاده کند و جلوی ضرر و زیان‌های بیشتر را بگیرد.
   برخورد صفر و یک با پدیده لایه‌مندی چون کرونا کار درستی نیست. نباید کرونا را صرفا پدیده‌ای طبیعی می‌دیدیم که متأسفانه اینگونه شد.
   حداقل در همان بخشی که مربوط به فاصله فیزیکی است و به اشتباه به آن فاصله اجتماعی گفتند، باید به این مسئله توجه می‌کردیم که ابعاد فرهنگی و اجتماعی قضیه را لحاظ کنیم و فقط برخوردی مکانیکی با این پدیده نداشته باشیم. نباید صرفا از مردم خواسته می‌شد تا بیرون نروند. تصمیم‌گیران باید می‌دانستند با چه ملتی روبه‌رو هستند. با ملتی که اهل گشت و گذار، تفریح و دید و بازدید است.
   درست است خیلی‌ها می‌گویند «ویروس منحوس کرونا»، و از جهات زیادی ازجمله تلفات انسانی و هزینه‌های فراوان آن نیز یک ویروس منحوس است، اما بنده هیچ‌گاه و در کل نتوانستم آن را منحوس بدانم. زیرا احساس کردم اتفاق مبارکی رخ داده است. مسلما هر اتفاق مبارکی هزینه‌هایی هم دارد، مسئولان می‌توانستند با سیاستگذاری‌های صحیح جلوی ضرر و زیان‌ها را بگیرند.
   ما تجلی همبستگی را در دوره کرونا دیدیم. همچنین در این دوره رابطه انسان با طبیعت عوض شد. دگرگونی رابطه انسان با طبیعت را دست‌کم نگیریم. اتفاقا تحلیل بنده از ابتدا این بود که کرونا انتقام و واکنش طبیعت است.
   به‌نظرم امر مبارکی به نام کرونا رخ داد و ما می‌توانستیم خیلی از دستاوردهای آن را تجربه کنیم ولی قدر ندانستیم. برای نمونه، در این دوره یکی از اقدامات خوب قوه قضاییه این بود که زندانیان را آزاد کرد. باید دید آیا با آزاد شدن زندانیان اتفاقی افتاد؟ اتفاقا طی گزارشی که در جلسه شورای فرهنگ عمومی ارائه شد، در موج اول کرونا علاوه بر کاهش نرخ طلاق و خودکشی، آمار سرقت نیز پایین آمده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید