• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 28 اسفند 1396
کد مطلب : 10377
+
-

ایمنی در سفر

سید جلال ملکی|کارشناس ایمنی:

با نزدیک شدن به پایان سال و آغاز سال جدید سفرهای نوروزی نیز شروع شده است. اما پیش از اینکه راهی جاده‌ها شوید نکات مهمی وجود دارند که رعایت آنها می‌تواند نوروز بی‌خطری را برایتان به ارمغان بیاورد. به‌خاطر داشته باشید که آشپزخانه منازل و آبدارخانه (در شرکت‌ها) پتانسیل بالایی برای حادثه دارند. قبل از ترک منزل، کلیه وسایل برقی و گازسوز را بررسی کرده، وسایل غیرضروری را خاموش کنید و شیر اصلی گاز را از داخل واحد ببندید. از بسته بودن تمام در و پنجره‌ها و راه‌های نفوذ به داخل منزل اطمینان حاصل کنید و اگر شیشه‌ای شکسته است، قبل از ترک منزل نسبت به تعویض آن اقدام کنید. شیر فلکه اصلی آب سرد و گرم را ببندید. اگر می‌دانید که یکی از شیرها دچار نشتی است، قبل از ترک منزل نسبت به رفع نقص آن اقدام کنید. هرگز افراد سالخورده، کودکان و کسانی را که به تنهایی قادر به انجام کارهای خود نیستند و به‌ویژه افرادی که دچار بیماری‌های روحی و روانی هستند در منزل تنها نگذارید. قبل از ترک منزل، نسبت به پاکسازی بالکن‌ها اقدام کنید. هرنوع ماده قابل اشتعال مانند روزنامه، البسه، سیلندر گاز، ظروف مایعات قابل اشتعال و...را به داخل منزل یا انبار منتقل کنید. اجسام سنگین مانند گلدان و مجسمه را از لبه بالکن‌ها و دیوارها به پایین یا داخل منزل منتقل کنید. احتمال سقوط این اشیا به‌دلیل باد و طوفان و آسیب زدن به عابران وجود دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل بروز تصادفات، خواب آلودگی است. شب قبل از سفر، به خوبی استراحت کنید. پیش از حرکت، از سلامت خودروی خود اطمینان حاصل کنید. بهتر است قبل از سفر خودروی شما توسط تعمیرکار مجاز بازدید شود. لوازم ضروری مانند جعبه کمک‌های اولیه، زاپاس سالم، مثلث احتیاط و... را به همراه داشته باشید. در طول سفر، از پاک کردن شیشه‌ها و چراغ‌های خودرو غافل نشوید.  حتماً یک دستگاه خاموش‌کننده حریق در خودروی خود داشته باشید. شماره تلفن‌های ضروری را در اختیار داشته باشید. از روشن‌کردن آتش در علفزارها و بوته‌زارهای خشک و یا در نزدیکی درختان خودداری کنید و به این منظور از اجاق‌هایی که به همین منظور تعبیه شده است استفاده کنید. درصورت بروز هرگونه حادثه، خونسردی خود را حفظ کرده و سعی کنید از محل حادثه فاصله بگیرید و ماجرا را به سامانه 125آتش‌نشانی اطلاع دهید.


درگیری طایفه‌ای، 4قربانی گرفت

درگیری بین 2 طایفه در سیستان و بلوچستان حادثه هولناکی را رقم زد و به مرگ 4نفر منجر شد. هوشنگ بامری، فرماندار دلگان در این‌باره به ایرنا، گفت: درگیری مسلحانه میان 2طایفه روستای چاه کیچی این شهرستان که شنبه‌شب اتفاق افتاد 4 کشته و 8 مجروح برجای گذاشت. وی ادامه داد: این درگیری بر اثر دعوای لفظی رخ داد و هم‌اکنون شرایط در محل درگیری آرام و تحت کنترل نیرو‌های امنیتی و انتظامی است.


کشف بافت‌های تازه از قربانیان‌ «ای تی آر»

تلاش‌ها برای یافتن اجساد قربانیان هواپیمای ‌‌ای تی آر همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین  جست و جوها، امدادگران موفق شدند بخش‌های دیگری از بقایای پیکرهای قربانیان را کشف کنند. عزیز فیلی، جانشین ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد به ایرنا گفت: بقایای دیگری از پیکرهای جان‌باختگان در روزهای گذشته و پیش از بارندگی‌های اخیر توسط تیم‌های اعزامی و نیروهای امدادی کشف شد ولی تاکنون شرایط نامساعد هوایی اجازه انتقال بقایای این پیکرها را نداده است. از زمان آغاز جست و جوها، 126بافت انسانی تحویل پزشکی قانونی استان شده است. فیلی ادامه داد: براساس اعلام پزشکی قانونی استان تاکنون 46نفر از جان باختگان این سانحه هوایی احراز هویت و بقایای پیکرهای‌شان تحویل خانواده‌های آنان شده است. با توجه به دستور استاندار عملیات جست و جوی بقایای پیکرها حتی در ایام تعطیلات نوروز متوقف نخواهد شد. فیلی گفت: در برخی از محل‌های سقوط هواپیما عمق برف حتی به بالای 4متر نیز می‌رسد و با گرم شدن هوا هر لحظه امکان سقوط بهمن وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید