• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 19 خرداد 1399
کد مطلب : 102151
+
-

مزد ۹۹ چکش‌کاری شد

شورای‌عالی کار با افزایش ۲۰۰‌هزار تومانی حق مسکن کارگری و اضافه‌شدن ۷۵هزار تومان از حق سنوات به حداقل دستمزد موافقت کرد

مزد ۹۹ چکش‌کاری شد

بعد از حدود ۵۰ روز اعتراض و پیگیری تشکل‌های کارگران برای اصلاح مصوبه مزد‌۹۹، بالاخره شورای‌عالی کار برای تعیین حق مسکن کارگری تشکیل جلسه داد و در این نشست بخشی از نظر گروه کارگری در شیوه تعیین مزد‌۹۹ را اعمال کرد.
به گزارش همشهری، براساس مصوبات جلسه اخیر شورای‌عالی کار، حق مسکن کارگران از ۱۰۰هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت و ۷۵‌هزار تومان نیز به حداقل حقوق اضافه شد تا میزان افزایش حداقل حقوق کارگران در سال‌۹۹ نسبت به سال‌ قبل از ۲۱‌درصد به ۲۶‌درصد برسد. البته این ۷۵‌هزار تومان از پایه سنوات کسر شده و رقم جدیدی نیست؛ اما به‌واسطه اینکه بخش عمده کارگران حداقلی‌بگیر و محروم از دریافت مزایای پایه سنوات هستند، این اقدام باعث می‌شود دستمزد کارگران حداقلی‌بگیر اندکی بهبود پیدا کند. براساس مصوبه قبلی مزد‌۹۹، مبلغ حق سنوات ۱۷۵‌هزار تومان بود که در مصوبه جدید به ۱۰۰‌هزار تومان کاهش یافته و در مقابل، ۷۵هزار تومان باقیمانده به حداقل دستمزد افزوده شده است.

حق مسکن در راه هیأت دولت
طبق قانون، مصوبه شورای‌عالی کار برای افزایش ۲۰۰درصدی حق مسکن کارگری باید در هیأت دولت به تصویب برسد. البته به‌واسطه اینکه حق مسکن یکی از مزایای قانونی کارگران است و در هر سال باید براساس مصوبه مزدی تعیین شود، کارفرمایان باید مبلغ ۳۰۰‌هزار تومان را از ابتدای امسال در پرداختی به کارگران لحاظ کنند و مابه‌التفاوت آن تا زمان اجرای قانون جدید را بپردازند.

چرایی چرخش شورای‌عالی کار
پس از تصویب مصوبه مزد‌۹۹ با آرای دو طرف کارفرمایی و دولت، طرف کارگری به نشانه اعتراض تن به امضای این مصوبه نداد؛ چراکه اول معتقد بود حداقل دستمزد مصوب همپای نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی افزایش نیافته و دوم اینکه در تعیین آن به هزینه معیشت که با توافق شرکای اجتماعی 4میلیون و 940هزار تومان تعیین شده نیز توجهی نشده است. بر همین اساس بود که تشکل‌های کارگری خواستار بازنگری مصوبه مزدی شدند و در نشست اخیر نیز نمایندگان کارگری به اتکای همان اعتراض‌ها خواستار بازنگری دستمزد ۹۹ شدند. از سوی دیگر، طرف کارگری معتقد بود به‌واسطه محرومیت بخش زیادی از کارگران از دریافت مزایای مزدی، باید برای تعیین مزد۹۹ بر افزایش حداقل دستمزد تمرکز شود. این در حالی بود که طرف دولت و کارفرمایی معتقد بودند افزایش حداقل دستمزد بار تورمی دارد و با این نظر مخالف بودند. حالا با توافق شرکای اجتماعی در شورای‌عالی کار، ۷۵هزار تومان از مزایای پایه سنوات‌۹۹ که فقط به افراد دارای سنوات پرداخت می‌شد، حذف و به حداقل حقوق افزوده شده است تا همه کارگران مشمول قانون کار از آن برخوردار شوند. البته هنوز نظر طرف کارگری در مورد توجه به هزینه معیشت و کاهش فاصله مزد و هزینه زندگی در مصوبه مزدی اعمال نشده و احتمال تداوم تلاش طرف کارگری برای بازنگری عمیق‌تر در مصوبه مزدی وجود دارد اما علی خدائی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار به همشهری می‌گوید در این‌باره صحبتی نشده و باید در جلسه هیأت مدیره تشکل‌های کارگری مطرح شود.

ترکیب جدید دستمزد کارگران در سال‌۹۹
براساس مصوبه جدید شورای‌عالی کار، ۲۰۰ هزار تومان به بن مسکن کارگری و ۷۵ هزار تومان به حداقل حقوق اضافه شده است. با این حساب حداقل مزد امسال یک‌میلیون و ۹۱۱ هزار تومان خواهد بود و با احتساب مزایا‌، یک کارگر بدون فرزند و بدون سابقه، حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. همچنین با احتساب تغییرات اخیر در مصوبه مزدی، جمع دستمزد و مزایا برای شاغلان دارای یک فرزند به ۲میلیون و ۸۰۲ هزار تومان و برای شاغلان دارای ۲ فرزند به ۲ میلیون و ۹۹۳ هزار تومان می‌رسد. با این حساب، حداقل عیدی و پاداش شاغلان مشمول قانون کار در سال‌۹۹ مبلغ ۳میلیون و ۸۲۲ هزار تومان و حداکثر آن ۵میلیون و ۷۳۳هزار تومان خواهد بود. ضمن اینکه مبلغ معافیت مالیاتی کارگران در سال‌جاری ۳میلیون تومان در‌ماه و ۳۶میلیون تومان در سال است.

این خبر را به اشتراک بگذارید