• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 22 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100399
+
-

مدارس مشروط؛ مراسم محدود

برخی استان‎ها از برگزاری محدود مراسم شب‌های قدر خبر داده‌اند


بازگشایی مدرسه‌ها و تصمیم‌گیری درباره چگونگی فعالیت مساجد و حسینیه‌ها در شب قدر امسال سرانجام تعیین تکلیف شد. مدرسه‌ها از بیست‌وهفتم اردیبهشت به‌مدت یک‌ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دایر می‌شوند اما حضور دانش‌آموزان در مدرسه‌ها اجباری نیست و فعالیت مدارس هم داوطلبانه و به‌صورت محدود خواهد بود. مساجد و حسینیه‌ها اما برای برگزاری مراسم شب‌های قدر مجوزی دریافت نکردند و ملزم شدند برنامه‌هایشان را به‌صورت مجازی برگزار کنند.
به‌نظر نمی‌رسید قرار باشد مدرسه‌ها در نیمه دوم سال تحصیلی امسال یعنی تا پایان خرداد بازگشایی شوند اما سرانجام تصمیم‌ نهایی درباره بازگشایی احتمالی مدارس که بسیاری از خانواده‌ها منتظر تعیین تکلیف آن بودند را دیروز وزیر آموزش و پرورش از طریق ویدئوکنفرانسی که این روزها شیوه جدید مدیران دولتی برای اطلاع‌رسانی و ارتباط با رسانه‌هاست، اعلام کرد.
«محسن حاجی‌میرزایی» از بازگشایی محدود مدارس از ۲۷اردیبهشت‌ماه خبر داد و افزود: «حضور دانش‌آموزان اجبار نیست و تنها برای رفع مشکلات و سؤالات از معلمان می‌توانند به مدرسه مراجعه کنند.»
این تصمیمی است که به‌تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا رسیده. به این ترتیب تمامی مدارس در همه مقاطع تحصیلی در سراسر کشور از ۲۷اردیبهشت به‌مدت یک‌ماه می‌توانند به‌صورت داوطلبانه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دایر شوند.
مهرزاد حمیدی، معاون تربیت‌‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش هم در گفت‌وگو با ایرنا، جزئیات بیشتری از نحوه بازگشایی و فعالیت مدارس اعلام کرده و گفته است: «حضور و غیاب برای دانش‌آموزان انجام نمی‌شود و این زمان بازگشایی برای رفع اشکال دانش‌آموزانی است که به اینترنت دسترسی نداشتند یا به هر طریقی امکان استفاده از آموزش‌های مجازی را ندارند.» 
به‌گفته او وزارتخانه مبلغ ۱۰۰میلیارد تومان معادل هزارمیلیارد ریال را به استان‌ها برای بازگشایی مدارس از پیش اختصاص داده و استان‌ها هم امکانات لازم برای این موضوع را فراهم کرده‌اند.
مسئولان آموزش و پرورش تأکید می‌کنند بازگشایی مدارس در سراسر کشور داوطلبانه است و خانواده‌ها بابت حضور فرزندانشان در مدارس نگرانی نداشته باشند. پیش‌تر قرار بود مدرسه‌ها صرفا در مناطق سفید بازگشایی شوند اما حالا ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم به بازگشایی مدارس به‌طور سراسری گرفته است.

برگزاری امتحانات در اختیار مدارس
تصمیم‌گیری زمان برگزاری امتحانات به‌جز امتحانات نهایی که سراسری و با شرایط متفاوتی برگزار می‌شود به مدارس سپرده شده است. حمیدی، درباره زمان برگزاری امتحانات در مدارس مختلف گفته است: «زمان برگزاری امتحانات در مقاطع مختلف به مدرسه سپرده شده است؛ چراکه معلمان از وضعیت آموزشی دانش‌آموزان خود آگاه هستند و می‌توانند تصمیم بگیرند که این دانش‌آموزان تا چه میزان به رفع اشکال نیاز دارند.»
حمیدی در پاسخ به این پرسش که چه شد آموزش و پرورش به این نتیجه رسید مدارس را باز کند چون قبل از این صحبتی از بازگشایی مدارس مطرح نبود، گفت: «این تصمیم ستاد ملی کروناست و همیشه اعلام کرده‌ایم تابع مصوبات ستاد هستیم و آنها وضعیت شیوع یا کنترل بیماری کرونا را اعلام می‌کنند که متناسب با آن تصمیم‌گیری می‌شود.»

برگزاری محدود در استان‌ها
در شرایطی که مردم در هفته جاری برای برگزاری مراسم شب‌های قدر آماده می‌‎شوند، پروتکل واحدی برای چگونگی برگزاری این مراسم به‌صورت سراسری تصویب و ابلاغ نشده است. پیش از این حسن روحانی، رئیس‌جمهوری گفته بود: «در مناطقی که سفید و کم‌خطر نیستند، مراسم شب‌های قدر در مکان‌های مشخص، محدود و کم‌افراد برگزار شود؛ صدا‌وسیما هم این مراسم را پخش کند تا مردم حال و هوای معنوی این شب‌ها را احساس کنند.»
ستاد ملی مبارزه با کرونا که دیروز برای بازگشایی مدرسه‌ها تصمیم‌گیری کرد، درباره چگونگی برگزاری مراسم شب‌های قدر به دستورالعمل و ابلاغیه واحدی نرسید. همزمان خبرهایی که از مناطق مختلف کشور می‌رسد، گویای آن است که در تعدادی از استان‌ها با نظر مقامات دولتی مکان‌هایی برای برگزاری مراسم شب‌های قدر و گردهمایی مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیش‌بینی شده است. برای نمونه «علی آقازاده»، استاندار مرکزی دیروز گفته: 36نقطه در استان مرکزی برای برگزاری مراسم شب‌های قدر آماده‌سازی‌ شده است. او گفته: استان مرکزی از شرایط بحرانی خارج شده و می‌تواند با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به‌صورت محدود این مراسم را برگزار کند.
استاندار اصفهان هم چندی پیش از این اعلام کرده بود امسال به‌دلیل کرونا مراسم احیای شب قدر در مساجد و اماکن مذهبی برگزار نمی‌شود و چند مکان روباز برای این مراسم مشخص شده است.
برنامه استان‌ها برای برگزاری این مراسم بسته به شرایط آن استان و میزان ابتلا و نیز با توجه به تصمیم‌گیری استانداران و نظر مسئولان وزارت بهداشت متفاوت است. در عین حال تعداد زیادی از مراکزی که هرسال میزبان برگزاری این مراسم در دانشگاه‌ها، ‌مراکز فرهنگی و دیگر مراکز گردهمایی بودند، اعلام کرده‌اند به‌دلیل دشواری شرایط این روزها و خطر بالای ابتلای مردم به کرونا، امسال مراسمشان را برگزار نمی‌کنند. تعدادی از آنها که صفحات فعالی در شبکه‌های اجتماعی و اینستاگرام دارند، اطلاعیه برگزاری برنامه زنده داده‌اند. به این ترتیب برگزاری مراسم شب‌های قدر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراسم مذهبی و فرهنگی ایران تجربه متفاوتی برای مردم در این روزگار کرونازده خواهد بود.

برگزاری مجازی در تهران
در تهران شرایط متفاوت است. افزایش آمار ابتلا شرایط پایتخت را در وضعیت نگران‌کننده و پرخطری قرار داده. به همین دلیل برگزاری مراسمی که موجب گردهمایی فیزیکی مردم در شب‌های قدر می‌شود، ممنوع شده یا دست‌کم اینکه تاکنون تصمیمی در این‌باره به‌طور رسمی اعلام نشده است. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران دیروز اعلام کرد که مردم تهران باید مراسم احیای امسال را در خانه‌هایشان دنبال کنند: «ستاد ملی مبارزه با کرونا تا این لحظه هیچ مجوزی برای تجمع و انجام احیا و عزاداری‌های شب قدر صادر نکرده و مردم باید این مراسم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از طریق صدا‌وسیما یا از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند.»
او گفته: استان تهران وضعیت خوبی در دوران کرونا ندارد و بعد از استان خوزستان از لحاظ جمعیت دومین استان پرخطر است.
همزمان «انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران هم خبر داد که با توجه به شرایط ویژه پایتخت و ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، مجوزی برای برگزاری مراسم شب‌های قدر و گردهمایی فیزیکی مردم صادر نشده اما ۲۰ تا ۳۰مسجد و حسینیه به‌صورت مجازی برنامه اجرا می‌کنند که با هماهنگی صداوسیما برنامه‌های آنها از طریق تلویزیون پخش‌می‌شود.



حضور و غیاب برای دانش‌آموزان انجام نمی‌شود و این زمان بازگشایی برای رفع اشکال دانش‌آموزانی است که به اینترنت دسترسی نداشتند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید