• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 22 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100381
+
-

پاسخ به سؤالات حقوقی

مریم مرادی عرب_حقوقدان

خانه خیالی مهریه نمی‌شود

در عقدنامه خواهرم نکته‌ای آمده درخصوص اینکه همسرش پس از خرید خانه در آینده، باید سه‌دانگ آن را به‌عنوان مهریه به نام خواهرم بزند. آیا می‌شود به این موضوع استناد کرد؟
مالی که هنوز وجود ندارد و فرض و احتمال بر این است که در زمان آینده خریداری خواهد شد، نمی‌تواند به‌عنوان مهریه درنظر گرفته شود و چنین شرط مبهمی باطل است. یعنی اگر شرط شود داماد سه‌دانگ از آپارتمانی را که در آینده نامعلوم خواهد خرید، به نام همسرش کند، این شرط به‌دلیل ابهام داشتن، باطل است. مگر اینکه زمان مشخصی را تعیین کنند.‌ مثلا طی 6ماه آینده. همچنین باید ملکی که در آن زمان مشخص خواهد خرید معلوم باشد به این ترتیب می‌توان چنین تعهدی را به‌عنوان شرط ضمن عقد برعهده زوج گذاشت. البته با ذکر مشخصات کامل ملک و همچنین مهلت زمان انجام شرط. درج عبارت به‌صورت مجانی در مورد این شرط، لازم است.

حضانت فرزند دختر بعد از ازدواج مادر
بعد از جدایی از شوهرم، دخترم با من زندگی می‌کرد اما مدتی است که می‌خواهم ازدواج کنم. در این صورت آیا شوهرم می‌تواند دخترم را از من بگیرد؟ 
مطابق ماده1170 قانون مدنی بعد از ازدواج مادری که حضانت دخترش با او بوده است، حضانت فرزند با پدر خواهد بود. طبق قوانین حضانت فرزند تا رسیدن طفل به سن بلوغ (در دختران 9سالگی و در پسران 15سالگی) به‌عهده والدین است و شخصی که حضانت به او محول شده است، حق خودداری از حضانت و یا اسقاط حق را ندارد. به‌عبارت قانونی حضانت حق و تکلیف والدین است؛ بدین معنی‌که والدین حق دارند حضانت و سرپرستی کودک خود را به‌عهده گیرند و قانون جز در موارد استثنایی نمی‌تواند آنان را از این حق محروم کند و از سوی دیگر آنان مکلف هستند تا زمانی که زنده هستند و توانایی دارند، نگهداری و تربیت فرزند خویش را به‌عهده گیرند.

چطور باید سفته نوشت
سلام. برادرم قصد خرید امتیاز وام را دارد و طرف مقابل به او گفته باید سفته بدهد. می‌خواهم بدانم چطور باید سفته را تکمیل کنیم تا بعد با مشکل مواجه نشویم؟
بهتر است سفته تاریخ نداشته و روی آن عبارت بابت ضمانت و حسن انجام کار قید شود و کپی از سفته تهیه کنید و به امضای طرف مقابل برسانید. همینطور در قرارداد هم ذکر شود که سفته بابت ضمانت و حسن انجام کار به شرکت داده شده است. در این صورت اگر کارفرما بعد از اتمام مدت قرارداد سفته را پس ندهد و نسبت به وصول وجه آن اقدام کرد با اثبات اینکه شما حسن انجام کار داشته‌اید از وصول سفته جلوگیری می‌شود.

توقیف پاداش بازنشستگی به‌عنوان مهریه
بعد از اینکه با شوهرم دچار مشکل شدم مهریه‌ام را به  اجرا گذاشتم. او به تازگی بازنشسته شده است. می‌خواهم بدانم می‌توانم پاداش بازنشستگی او را به‌عنوان مهریه توقیف کنم؟
مطابق ماده96 قانون اجرای احکام مدنی امکان توقیف پاداش بازنشستگی مرد به‌عنوان مهریه زن وجود دارد.

زن چه میزان از اموال شوهر ارث می‌برد؟
مدتی قبل شوهرم فوت شد و حالا بعد از گذشت یک‌سال با فرزندانم کارهای انحصار وراثت را انجام می‌دهیم. می‌خواستم بدانم از شوهرم به من چقدر ارث می‌رسد؟
طبق قانون مدنی درصورتی که متوفی فرزندی نداشته باشد، سهم زن از اموال شوهرش یک چهارم است. درحالی‌که اگر متوفی فرزندانی متعلق به زن یا زن دیگری داشته باشد، این سهم به یک هشتم می‌رسد. نخستین شرط ارث‌ بردن زن از شوهر این است که زوجیت آنها دائمی بوده و او ممنوع از ارث نباشد. بنابراین نکاح موقت مانع تحقق قواعد ارث میان زوجین است. سهم‌ا‌لارث زن از باقیمانده اموال همسر خود شامل یک چهارم اموال درصورتی که متوفی اولاد نداشته باشد و اگر هم متوفی اولاد داشته باشد، یک‌هشتم آن اموال است. البته درصورتی که متوفی چند زن داشته باشد آن یک چهارم یا یک هشتم بین همه آنان به تساوی تقسیم می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید