• یکشنبه 29 بهمن 1396
  • الأحَد 2 جمادی الثانی 1439
  • 2018 Feb 18

شهر زیر سایه چهار آسیب‌اجتماعی

توصیه‌های شهردار در جلسه معارفه ولی‌الله شجاع‌پوریان به عنوان معاون اجتماعی و فرهنگی تهران
دیروز ساختمان کردستان شلوغ بود. معاون جدید امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران دیروز به‌صورت رسمی آغاز به‌کار کرد؛ آن هم در جلسه‌ای که شهردار تهران حضور داشت و او را به‌عنوان معاون جدید معرفی کرد.

زندگی زلزله‌زدگان زیر آب رفت

الوند خروشان شده، خشمگین است. دیشب سیلاب جانش را به لب رساند. دیگر چشمش بی‌بی‌مریم را ندید. همینطور وحشت رضا، هدیه، مازیار، پگاه و کوچولوهای دیگر را. الوند یک رودخانه است. حق دارد بعد از 50ساعت باران یک‌نفس بخروشد و در بستر خشک دیروز، امروز به تاخت بتازد.

حل مسئله یا پاک‌کردن صورت مسئله؟

اتفاق مهمی در هفته‌های گذشته رخ داد که چندان مورد توجه قرار نگرفت. شاید ظاهر و اصل ماجرا چندان مهم نباشد، ولی هنگامی که به عمق موضوع توجه کنیم اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند مبنای یک نوع سیاستگذاری نوین قرار گیرد.

بودجه‌ای برای اقتصاد و نه برای رانت‌خواری

آنچه که اقتصاددانان مجموعه‌ای از سیاست‌های مالی می‌دانند در کشاکش بین دولتمردان و قانونگذاران به دستورالعمل توزیع رانت تبدیل شده است. در بحث بودجه به جای آنکه اثر اقتصادی و بهره‌وری منابع مدنظر باشد، سهم‌بردن‌ها به میان آمده و در فقدان ابزار دیگری برای مدیریت ابرچالش‌های موجود به انتظارات از بودجه دامن زده می‌شود.

یارانه 50میلیون‌نفر برقرار ماند

با تعیین سقف درآمدهای دولت از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی برای تعیین یارانه‌های نقدی در سال آینده،  احتمال حذف نیمی از خانوارهای یارانه نقدی بگیر عملا از بین رفت.

بازار ارز آرام شد

نخستین روز اجرای بسته ریالی و ارزی بانک مرکزی از دیروز، شنبه آغاز شد. گزارش میدانی همشهری نشان داد از ابتدای صبح دیروز سپرده‌گذاران متقاضی با مراجعه به شعب بانک‌ها اقدام به خرید گواهی سپرده ویژه با نرخ سود 20درصد کرده و بانک‌ها هم وارد رقابتی سنگین برای جذب نقدینگی شده‌اند.
گفت‌وگو با محمدمهدی معینی استاد دانشگاه درباره شهری که برای زندگی همه مردم مناسب است

شهر همگان، شهری برای همه شهروندان

شهر همگان یعنی شهری برای همه؛ شهری که در آن دسترسی به خدمات برای همه شهروندان ممکن است؛ شهری که در آن کودکان، معلولان، زنان و همه شهروندان ناتوان از امکانات شهری برخوردار هستند؛ شهری که در آن عدالت وجود دارد و مفاهیمی مانند مشارکت، شفافیت و پاسخگویی در آن شکل گرفته است.

چگونه کارت ملی خود را تعویض کنیم