07
یکشنبه 28 اسفند 1401
شماره 8739
بین‌الملل
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

معمای اورانیوم‌های لیبیایی

گم شدن و پیدا شدن 2/5تن اورانیوم در لیبی، نگرانی‌ها نسبت به امنیت مواد هسته‌ای در این کشور جنگ‌زده را تشدید کرده است
جهان‌نما
اواخر هفته گذشته بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ناپدید شدن حدود ۲.۵ تن اورانیوم طبیعی در لیبی خبر داد.
ویژه
چند قطبی است. در بلندمدت حضور پکن به‌عنوان ایجادکننده صلح، مرجع دیپلماسی بین‌المللی را تغییر می‌دهد و آمریکا دیگر قدرتی قطعی در منطقه و یا تنها میانجی محسوب نمی‌شود.
دریچه
تنها 2روز پیش از سفر تاریخی شی جین‎پینگ، رئیس‌جمهور چین‌ به مسکو مجمع مقدماتی دادگاه بین‌المللی کیفری -لاهه- حکم دستگیری ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور و ماریا لووا بلووا مسئول حقوق کودکان روسیه را به‌دلیل آنچه خروج غیرقانونی کودکان از اوکراین خوانده، صادر کرد.

پاریس در تعلیق

طرح رئیس‌جمهور فرانسه برای تغییر قوانین بازنشستگی، این کشور را با یک بحران سیاسی و اجتماعی جدی روبه‌رو کرده است
گزارش1
تصمیم امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، برای افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64سال، یک زلزله سیاسی در این کشور به راه انداخته است.

بحران آب شیرین در کمین جهان

کارشناسان با اشاره به مصرف بیش از اندازه آب شیرین در کشورهای مختلف، نسبت به بروز بحران قریب‌الوقوع جهانی آب هشدار داده‌اند
کارشناسان در آستانه مهم‌ترین اجلاس آب سازمان ملل متحد هشدار داده‌اند که جهان در آینده نزدیک با بحران آب مواجه خواهد شد؛ چراکه تقاضای آب شیرین تا پایان سال۲۰۳۰ میلادی، ۴۰درصد از عرضه آن بیشتر خواهد شد.
موافقت ترکیه‌ با بررسی عضویت فنلاند در ناتو
رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که آنکارا روند بررسی پیوستن فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی -ناتو- را در پارلمان آغاز کرده است.
PDF بین‌الملل
کوتاه بین‌الملل
زمان مواجهه با حقیقت فرا رسیده است. فروپاشی نظم بین‌المللی که نمونه بارزش حمله روسیه به اوکراین است، 20سال پیش و با حمله غرب به عراق آغاز شد.