4
چهار شنبه 7 خرداد 1399
شماره 7950
اقتصاد
23023624
02123023902
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

3 راز افزایش قیمت خانه در پایتخت

بازگشت نقدینگی، افزایش تقاضای تبدیل واحدهای مسکونی و رشد سفته‌بازی با قراردادهای صوری مؤثرترین عوامل اثرگذار بر رشد قیمت مسکن در‌ماه گذشته بوده‌ است
مسکن
بازار مسکن تهران در حالی در اردیبهشت امسال با جهش قابل‌ملاحظه در میانگین قیمت و تعداد معاملات مواجه شد که در‌ماه قبل از آن تحت‌تأثیر بحران کرونا و جذب نقدینگی از سوی بازار سرمایه با سنگین‌ترین رکود معاملاتی در 11سال گذشته مواجه شده بود.
ویژه
شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته برای چندمین روز متوالی با یک نزول سنگین مواجه شد و با 33هزارو 707واحد کاهش معادل 3.5درصد افت کرد.
مباحث مطرح شده در جلسه اخیر کارگروه تخصصی کمیته ماده12 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور حاکی از این است که برخی از کارفرمایان با مختومه کردن قرارداد نیروی کار در پایان سال گذشته و عقد قرارداد جدید در ابتدای سال‌جاری به‌دنبال اجرای طرح فریز مزدی و کاهش دستمزد پرداختی به نیروی کار بوده‌اند که ازقضا با مقاومت سازمان تأمین اجتماعی مواجه شده‌اند اما همچنان در تلاش هستند با مطرح کردن این موضوع در صحن اصلی کمیته ماده12، زمینه را برای اجرای این سناریو مهیا کنند.
کاهش انتظارات تورمی و پیش‌بینی‌پذیری آینده؛ 2مأموریت دشوار دولت و بانک مرکزی

آغاز عملیات مهارآتش تورم

همزمان با انتشار بیانیه هدف‌گذاری تورم، قیمت طلا، سکه و دلار هم روند نزولی را در پیش گرفت
نرخ تورم در یک‌سال پیش‌رو در حوالی 22درصد نوسان خواهد داشت و بانک مرکزی می‌گوید به‌احتمال زیاد نرخ تورم در یک‌سال آینده با دامنه نوسان 2درصد بین 20 تا 24درصد نوسان خواهد داشت؛ اتفاقی مهم و بی‌سابقه که برای نخستین‌بار در تاریخ اقتصاد ایران رخ می‌دهد و می‌تواند باعث کنترل انتظارات تورمی، استمرار روند کاهش نرخ تورم و آینده‌نگری روشن‌تر در فعالیت‌های اقتصادی شود. نتیجه انتشار این گزارش ساعتی بعد در بازار آزاد ارز ایران مشخص شد به‌نحوی که قیمت هر دلار آمریکا در سبزه‌میدان تهران دیروز تا حدود 500تومان هم کاهش یافت و تا لحظه تنظیم این گزارش به 17هزارو570تومان هم رسید.
PDF اقتصاد
کوتاه اقتصاد
محمدرضا احمدنسب، قائم ‌مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران به ایسنا گفت: براساس مصوبه شورای اقتصاد، هر سال باید قیمت آب 7درصد افزایش یابد و از این‌رو امسال نیز تعرفه آب از دهم اردیبهشت معادل 7درصد افزایش یافته است.