11
پنج شنبه 1 آذر 1397
شماره 7534
جهان
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
خاور میانه
تبلیغات گسترده رسانه‌ها از آزادی‌های اجتماعی، سینما، حق رانندگی برای زنان و... یا گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری از وضعیت زندان‌ها؛ کدامیک مرجعی معتبر برای فهم آنچه در داخل عربستان در جریان است به شمار می‌روند؟ در یک سوی این پرده کشوری نمایش داده می‌شود که با رهبری مردی جوان با سرعت در حال عبور از سنت‌های معارض با حقوق بشر و ورود به دایره جوامعی است که حداقلی از حقوق اجتماعی را برای شهروندان خود تضمین کرده‌اند. در سوی دیگر اما هر روز، اخباری تکان‌دهنده از زیر این نقاب رسانه‌ای به گوش می‌رسد؛ اخباری از جو رعب و وحشت در جامعه، بازداشت‌های غیرقانونی، مصادره اموال ثروتمندان، شکنجه‌های وحشتناک و البته قتل مخالفان. اگرچه جامعه جهانی به دلایل متعددی تمایل نداشت این روی دیگر سعودی در عصر محمد بن‌سلمان را مورد توجه قرار دهد، اما اکنون شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که تمامی فجایع حقوق بشری داخل این کشور زیر ذره‌بین قرار گرفته است؛ از طرح نام مسئولین عالی‌رتبه این کشور در پرونده قتل جمال خاشقجی گرفته تا گزارش‌های متعدد از وضعیت تکان‌دهنده زندانیان سعودی؛ زندانیانی که طیفی گسترده از روحانی و تاجر، تا فعال حقوق بشر و حتی برخی شاهزادگان عربستانی را شامل می‌شود.

بهای معامله با شیطان

کنگره آمریکا از ترامپ به خاطر حمایت از بن‌سلمان توضیح خواست
دونالد ترامپ با جانبداری بی‌شرمانه از محمد بن سلمان در پرونده قتل جمال خاشقجی، نه‌تنها اصول آمریکایی و وجاهت ریاست‌جمهوری آمریکا را به دلارهای نفتی عربستان سعودی فروخت که دولتش را وارد جنگی تمام‌عیار با کنگره کرد.

مذاکره برای برجام در رم

وزیر خارجه دیروز برای شرکت در کنفرانس سالانه گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای عازم ایتالیا شد. ظریف قرار است در این اجلاس سخنرانی کند.
رویارویی توییتری ظریف و ترامپ
رویارویی توییتری ظریف و ترامپ
بیانیه دونالد ترامپ درباره قتل جمال خاشقجی که قرار بود فرصتی برای محکوم‌کردن این اقدام باشد، به بهانه‌ای برای اعلام همراهی رئیس‌جمهور آمریکا با عربستان سعودی‌ و انتقاد از ایران تبدیل شد؛ موضوعی که البته بلافاصله تحت‌الشعاع واکنش توییتری محمدجواد ظریف قرار گرفت و انتقادهای بسیاری را علیه ترامپ به‌دنبال داشت.
PDF جهان
کوتاه جهان
ترامپ در پرونده قتل خاشقجی طرف سعودی‌ها را گرفت