9
دو شنبه 27 آذر 1396
شماره 7273
همشهری دو
23023683
02123023900
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

مخاطب مولانا کیست؟

مولانا
مولانا در سنت عرفان اسلامی جایگاه فاخری دارد که از پس اعصار، هنوز هم او را چون سترگ‌مرد ذوق و سماع در مرکز توجه قرار می‌دهد. مولوی که از خرابات هستی است، سکنا در مقام عاشقان لامکان داشته و به مقام بی‌تعین و بی‌تکلف هستی تعلق دارد. مولوی زبان بیان عمیق‌ترین و درونی‌ترین داشته‌های انسانی است و همین است که ما را در شنیدن کلماتش به سماع درمی‌آورد.
ویژه
آخرالزمان شده است برادران! بعضی خبرها چنان در کسری از ثانیه، درز پیدا می‌کنند که با هیچ درزگیری نمی‌شود جلوی انتشارشان را گرفت. گوینده‌های رسمی خبر هم دیگر به گردش نمی‌رسند بنده‌های خدا. و البته پیش خودمان باشد! این سرعت خبری در این حد، درست نیست.
ز توی اتاق هتلش با باقی وسایل دزدیده بودند. شاید هم اتاق هتل نبود، از خودش توی ترن. یا شاید ترن هم نبود، از توی جعبه قفل‌شده یا کیف. شاید هم توی هال یا راه‌پله، شاید اصلا دستش نرسیده بود.
روزهای جمعه، نماز ظهر نداریم. نماز صبح که خواندیم قرار شد جواد بیاید دنبالم برای نمازجمعه. قانون نانوشته‌ای است که روحانی مستقر باید در نمازجمعه شهر و روستا حاضر باشد. تا خوابم ببرد تاریخ سخت‌کشی عباسقلی غفاری‌فرد را باز کردم.
عکس
آسمان که دلش نگرفته باشد،  سقف بالای سر شهر که آبی باشد، می‌شود دل به تفریحات جذاب دوران کودکی سپرد.
محمد رحمانیان از نگاهش به تئا‌تر و تهران می‌گوید

سازه‌های فراموش شده تهران در پیکان جوانان

تئاتر
می‌گوید نه سیاستمدار است و نه جامعه‌شناس؛ فقط نمایشنامه‌نویسی‌است که به اتفاقات اطرافش توجه دارد. محمد رحمانیان، نمایشنامه‌هایش را با نگاه اجتماعی نوشته و اجرا می‌کند؛ نمایش‌هایی که هرچند با انتقاداتی روبه‌رو بوده‌اند ولی با اقبال عمومی هم مواجه شده و نام رحمانیان را به‌عنوان یکی از بهترین‌های نمایش، مطرح کرده‌اند.
اولین محصلان ایرانی در راه فرنگ

اولین محصلان ایرانی در راه فرنگ

اوضاع در ایران به روال عادی خود برگشته بود؛ دیگر نه کسی از انتقال حکومت از قاجار به پهلوی سخن می‌گفت و نه کسی در مجلس آنگونه که مدرس و مصدق به اوضاع معترض بودند اعتراض می‌کرد. سال ۱۳۰۷ اوضاع ایران رو به بهبود می‌رفت. دولت وقت در حال تنظیم مقررات برای بهبود اوضاع کشور بود و رضا شاه نیز با اینکه دیگر شاه شده بود اما از عادت نظامی‌گری دست برنمی‌داشت و خود مستقیم بر اوضاع نظامی کشور نظارت داشت یا خوی نظامی‌اش را در سایر حوزه‌ها دخیل می‌کرد.
ایران پیش‌قراول تولید داروی هپاتیت است
ایران پیش‌قراول تولید داروی هپاتیت است
آمار‌ها هرروز به ما یادآوری می‌کنند که بیماری‌های جدید مانند هپاتیت در کمینمان هستند که نمی‌توانیم نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت باشیم و تنها با کمی تغییر در سبک زندگی‌هایمان می‌توانیم ریسک ابتلا به این نوع بیماری‌ها را تا حد زیادی کاهش دهیم بدون اینکه زندگی روزمره خود را مختل کنیم.
حوادث
۱۲سال از نخستین روزی که جمعیت امام‌علی ع آیین طفلان‌مسلم را برای آزادی نوجوانان محکوم به قصاص راه‌اندازی کرد، می‌گذرد. این افراد چون هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند، در کانون نگه داشته می‌شوند تا به ۱۸سالگی برسند و سپس شرایط اجرای حکم آن‌ها بررسی شود.

دم‌ مزن‌ تا بشنوی‌ از دم‌ زنان‌

عرفان
مدتی پیش مستندی دیدم از حیات‌وحش. دسته‌ای بی‌شمار از پرندگان در نزدیکی یک حیوان شکارچی قرار داشتند. با خود گفتم که چه ذوقی دارد این شکارچی؟ به از این چه شادمانی برایش؟ با یک خیز کوتاه و راحت کلی صید عایدش می‌شود. اما راوی مستند، سخنانی کاملا مخالف باور من بیان کرد.

در جست‌وجوی عدالت!

سینمای جهان
بیشتر تماشاگران ایرانی تا امروز دست‌کم یک‌ بار فیلم پلیسی جنایی «سرپیکو» ۱۹۷۳ به کارگردانی سیدنی لومت را از شبکه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تماشا کرده‌اند.

چرا فرانک سرپیکو همچنان ایمیل‌های نفرت‌آمیز دریافت می‌کند؟

سو‍ژه سینمایی
فرانک سرپیکو که حالا در ۸۱سالگی و پس از نزدیک به نیم‌قرن دوباره سوژه یک اثر سینمایی تازه شده است، بی‌تردید آن‌قدر شخصیت جذاب و کنجکاوی‌برانگیزی بوده که انگیزه چنین اتفاقی را رقم بزند.