22
یکشنبه 12 مرداد 1399
شماره 8003
صفحه دوم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

خشت کج

روحانیت به‌جای مبارزه با قانون لباس متحد‌الشکل، برای دور زدن آن تلاش کرد
چهره اول
«کلیه اتباع ذکور ایران مکلف هستند که ملبس به لباس متحدالشکل بشوند»؛ این خلاصه قانونی بود که در سال1307 تصویب و از ابتدای فروردین 1308 لازم‌الاجرا شد؛ قانونی که به‌موجب آن مرد‌ها موظف بودند، کلاه پهلوی را جایگزین کلاه و عمامه‌شان کنند.
فکاهی
ناهید با انتشار این کارتون و متنی به ضمیمه آن گزارشی از وضعیت افغانستان در سال1308می‎دهد؛ زمانی که امان‎الله‌خان استعفا کرده و جنگی داخلی در شرف وقوع است که هند، پاکستان و افغانستان را درگیر خواهد کرد.

بیمارستان در اراضی جمشیدآباد

با ارنست کپ قراردادی برای تهیه نقشه‌های ساختمان منعقد می‌شود
اجتماعی
سال1297 شمسی است و با وجود راه‌اندازی مدرسه طب و استقلال آن از تشکیلات دارالفنون، اداره صحیه پایتخت کماکان پاسخگوی نیاز بیماران نیست و توانایی آموزش بالینی به دانشجویان را نیز ندارد.
قصری برای اسیری

قصری برای اسیری

نخستین زندان مدرن تهران افتتاح شد
«امروز از طرف اداره محترم تشکیلات نظمیه مملکتی به‌مناسبت تشریف‌فرمایی اعلیحضرت همایونی و افتتاح رسمی محبس جدید قصر قاجار که ساختمان آن اخیرا به کلی خاتمه پذیرفته است دعوتی از آقایان وزرا، معاونین وزارتخانه‌ها و نمایندگان مجلس شورای ملی به عمل آمده بود.
سرنوشت بانک شاهی
سرنوشت بانک شاهی
نشانه‌های معماری مدرن کشورهای پیشرفته چون آلمان در آن مشهود باشد
بانک شاهی، نخستین بانکی بود که حکومت وقت می‌خواست به‌عنوان نماد اقتصاد و بانکداری دوران رضاخانی بسازد، بنابراین باید یکی از بهترین ساختمان‌های میدان توپخانه از آب درمی‌آمد.
PDF صفحه دوم قرن
کوتاه صفحه دوم قرن
سال‌1308 درحالی آغاز شد که شورش عشایر فارس ابعاد گسترده‌ای به‌خود گرفته بود و طوایف بهارلو، اینانلو و عرب سر به طغیان برداشته بودند.