23
دو شنبه 7 مهر 1399
شماره 8049
صفحه سوم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

سال اسطوره‌پردازی

پاورقی‌ها، صحنه ادبیات داستانی ایران را تصرف کرده‌ بودند
گریز نویسندگان از آرمان‌های اجتماعی‌شان، آنها را به بازسازی اسطوره‌ها رساند؛ گروهی راهی پیدا کرده بودند که خودشان را از ترس‌ها و ناامیدی‌هایشان از وضعیت ایران آن سال‌ها برهانند.
ویژه
اشرف‌الملوک ملقب به فخرالدوله از تباری نامدار بود؛ او نهمین دختر مظفرالدین شاه، خواهرزاده عبدالحسین میرزا فرمانفرما، دخترخاله محمد مصدق و مادر علی امینی بود.
مردم شیراز پس از قاتل زنجیره‌ای زنان، دومین بار بود که با یک قاتل دیگر از نوع اصغر قاتل مواجه می‌شدند و در جلسه‌های دادگاهی که برای او برگزار می‌شد، غلغله‌ای برپا بود. یک سال قبل در شب عید، پسربچه‌ای 9ساله مفقود و چند روز بعد جنازه بدون سر او در گودالی پیدا می‌شود.

نقاش شهیر در پاریس

نمایش آثار حسین بهزاد در موزه هنر مدرن پاریس
«شنوندگان عزیز توجه فرمایید! برنامه امشب را به مناسبت ورود استاد بهزاد از پاریس و تجلیلی که مردم باذوق پاریس و رادیو و مطبوعات پاریس و همچنین «انجمن فرهنگی ایران و فرانسه» از نمایشگاه‌ ایشان به عمل آورده‌اند، ابتدا به ذکر خاطره‌ای از دوران کودکی استاد که از کتاب زندگی بهزاد نقل می‌شود، سپس خاطرات ایشان از مسافرت اخیر و پخش عین گفتاری که رادیو پاریس به مناسبت افتتاح نمایشگاه ایشان اجرا کرده بود را با ترجمه بعضی از مطالب روزنامه‌های فرانسه از نمایشگاه آثار ایشان اختصاص داده‌ایم.
راهی برای مکالمه با بادها

راهی برای مکالمه با بادها

سازمان هواشناسی ایران تاسیس شد
تاریخ نخستین فعالیت‌های هواشناسی در ایران که دارای سر‌وشکل منظمی بود، به اندازه‌گیری عناصر جوی توسط سفارتخانه‌های انگلیس و روس در تهران و همچنین بنا به ضرورت در مناطق نفت‌خیز جنوب کشور برمی‌گردد.
آغاز دوران  مدارس ملی
آغاز دوران  مدارس ملی
عبور از ترس در دنیای ناشناخته‌ها
آموزش نوین دانش‌آموزان در ایران معاصر را «مدارس ملی» پایه‌گذاری کردند.