14
سه شنبه 11 مرداد 1401
شماره 8558
زیست‌بوم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

غفلت دوباره در مدیریت سیلاب

یادداشت
برای مهار سیلاب، نیازمند به کارگیری سامانه‌های پایش و هشدار هوشمند سیلاب و اجرای همزمان راهکارهای سازه‌ای و طبیعی و همچنین تقویت شیوه‌های مبتنی بر دانش بومی هستیم.
ویژه
طبق بررسی‌ گروه‌های محلی و آنالیز نقشه‌های ماهواره‌ای، تاکنون ۲۰درصد تالاب جازموریان طی بارش‌های اخیر آبگیری شده و این میزان، طبق پیش‌بینی‌های روزهای آینده با ورود آب ناشی از سیلاب افزایش خواهد یافت.
93 روز از عمر پیروز، تنها یوز به دنیا آمده در اسارت می‌گذرد و سازمان حفاظت محیط‌زیست برای آشنایی «پیروز» با نور آفتاب و هوای فضای باز در حال آماده‌سازی سایتی در پارک پردیسان است.

دستور برای تدوین فوری قانون آبخیزداری

وزیر جهادکشاورزی: 90میلیون هکتار از اراضی کشور نیاز به عملیات آبخیزداری دارد که با سرعت فعلی، اتمام آن 40سال زمان می‌برد
گزارش
پس از 13سال و وقوع بیش از 3هزار سیلاب مخرب در کشور سرانجام به دستور رئیس‌جمهور قانون جامع منابع طبیعی و آبخیزداری کشور راهی مجلس می‌شود. هربار که سیلابی مخرب در کشور جاری می‌شود، کارشناسان از ضرورت یک برنامه مدون کشوری برای جلوگیری از هدررفت رواناب‌ها و کنترل سیلاب‌ها می‌گویند که باید توسط روش‌های آبخیزداری اجرایی شود. تاکنون عملیات آبخیزداری در 35میلیون هکتار از منابع آبخیز کشور اجرا شده.