• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97044
+
-

مهار کرونا را از تایوان یاد بگیرید

واکنش سریع اولیه، فرماندهی متمرکز، استفاده از فناوری و کلان‌داده‌ها اطلاع‌رسانی شفاف و بسیج امکانات، اقداماتی بود که تایوان را در مهار کرونا موفق کرد

گزارش
مهار کرونا را از تایوان یاد بگیرید


جواد نصرتی ـ خبرنگار

 بحران انتشار ویروس کرونا، در سراسر جهان عمیق‌تر می‌شود و کشورها و دولت‌های مختلف را به چالش می‌کشد. درحالی‌که بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا در آمریکا و اروپا و آسیا به‌سختی تحت‌تأثیر شیوع سریع این ویروس کشنده قرار گرفته‌اند، کشور کوچک تایوان، با مدیریت اعجاب‌انگیز خود به نمونه‌ای جهانی برای مهار این ویروس تبدیل شده است.
به گزارش ای‌بی‌سی ، تایوان، جزیره‌ای با 23میلیون نفر جمعیت در نزدیکی چین، یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای دنیا به‌شمار می‌رفت و در درجه‌بندی‌های میزان خطر شیوع انتشار، در درجه دوم قرار داشت. 850هزار‌نفر از جمعیت تایوان در چین زندگی و کار می‌کنند و با توجه به انتشار ویروس در تعطیلات سال نوی چینی، انتظار این بود تایوان به‌شدت تحت‌تأثیر قرار بگیرد، اما تایوان با وجود فاصله و ارتباطات نزدیک با چین، تا دیروز تنها 49مبتلا و یک کشته را گزارش کرده بود و از این منظر، پایین‌تر از کشورهای دوردستی همچون فنلاند، ایسلند و برزیل قرار داشت. بخش عمده موفقیت تایوان در مهار کرونا، به توانایی این کشور برای سازماندهی شرایط و تجربیات آن در زمان انتشار موارد پیشین مانند سارس در سال‌2003 بازمی‌گردد. مدل مدیریت تایوان برای مهار کرونا، چند عامل بسیار مهم دارد که می‌تواند برای دیگر کشورهای دنیا هم الگو باشد.

واکنش سریع اولیه
بعد از انتشار سارس، تایوان مرکز فرماندهی سلامت ملی را تاسیس کرد. این مرکز به محض آنکه اخبار انتشار کرونا در چین منتشر شد، در پروازها به چین محدودیت ایجاد و تست مسافران در فرودگاه‌ها را آغاز کرد. این مرکز در ادامه، نظارت‌هایش را بیشتر کرد و به قرنطینه افراد مشکوک پرداخت.

مرکز فرماندهی متمرکز
بیستم ژانویه، تایوان «مرکز فرماندهی همه‌گیری» را در دل مرکز فرماندهی سلامت ملی ایجاد کرد و سیاستگذاری‌ها و تعیین استراتژی‌ها را به آن سپرد. در یک‌ماه گذشته، این مرکز که وزیر بهداشت رئیس آن است، دست‌کم 124دستورالعمل جامع درباره موارد متنوعی صادر کرده است. این دستورالعمل‌ها از کنترل مرزها تا تعیین سیاست‌های اقتصادی حمایتی را در‌بر‌می‌گیرد.

فناوری و کلان‌داده‌ها
دولت، بخشی از اقدامات خود را به لطف یکپارچگی کلان‌داده‌ها در این کشور عملی کرده است. برای نمونه، دولت در یک روز توانست داده‌های سازمان مهاجرت و سازمان بهداشت و درمان این کشور را با هم تطبیق دهد تا سابقه 14روزه مسافرت تمام شهروندانش را پیدا کند و افرادی را که پتانسیل ابتلا به ویروس دارند، شناسایی کند. این اطلاعات بعدا در اختیار بیمارستان‌ها گذاشته شد.

اطلاع‌رسانی شفاف
علاوه بر گزارش‌های روزانه رسمی، وزیر بهداشت، معاون رئیس‌جمهور و یک اپیدمیولوژیست سرشناس، مرتبا به مردم درباره شرایط جدید گزارش ‌داده و هشدارهای لازم را به آنها می‌دادند. علاوه بر این، وزارت خارجه موظف شده بود تا با شایعات شبکه‌های اجتماعی و همینطور حملات سایبری چین مقابله کند.

بسیج امکانات
دولت، به محض شیوع ویروس، صادرات را قطع و برای افزایش تولید موارد ضروری، منابع را تامین کرد و از نیروهای نظامی هم کمک گرفت. در انتهای ژانویه، تایوان 44میلیون ماسک جراحی، 1.9میلیون ماسک‌N95 و 1100اتاق ایزوله آماده کرده بود.




کرونا؛ میهمان ترسناک پاییز
چند روز پیش، یک نشست تخصصی در دانشگاه کالیفرنیا با حضور کارشناسان خبره برگزار شد. در این نشست، به مسائل مختلفی درباره انتشار کرونا پرداخته شد. یکی از مسائل، آینده‌ نسبتا درازمدتی است که بشر با این ویروس در یک تا یک و نیم‌سال آینده خواهد داشت. کارشناسان در این نشست، همچون مقامات و کارشناسان در دیگر کشورها اعلام کردند که در یک تا یک‌و‌نیم‌سال آینده، کرونا 40 تا 70درصد جامعه آمریکا را مبتلا خواهد کرد. هر چند مشخص نیست که با رسیدن تابستان فعالیت ویروس کمتر خواهد شد اما مسئله قطعی این است که همچون آنفلوانزای سال1918، در پاییز آینده شاهد برگشت گسترده کرونا خواهیم بود. به همین‌خاطر توصیه می‌شود که مردم انتهای تابستان، از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند چون می‌تواند جلوی ضعیف‌شدن سیستم ایمنی بدن را بگیرد. میزان اثرگذاری این ویروس، به منابع کشورها بستگی دارد و پیش‌بینی می‌شود بدترین تأثیر را در کشورهای فقیر بگذارد. برخلاف آنفلوانزا، کرونا یک ویروس جدید برای انسان به‌شمار می‌رود و به همین‌خاطر مصونیت نهفته‌ای در جامعه در برابر آن وجود ندارد. اوضاع مشخصا قبل از اینکه بهتر شود، بدتر خواهد شد و زندگی انسان‌ها در کشورهایی که با آن درگیر هستند را دست‌کم برای یک سال به‌صورتی بنیادین تغییر خواهد داد.

کرونا به روسای جمهور رسید
دیروز اعلام شد جواب آزمایش کرونای رئیس‌جمهور برزیل مثبت است. در کنار مقامات ارشد کشورها، او اولین رئیس‌جمهوری است که به این ویروس مبتلا شده است. تا دیروز عصر تست کرونای وزیر کشور استرالیا و همینطور همسر نخست‌وزیر کانادا مثبت اعلام شد. جاستین ترودو بعد از مثبت‌شدن تست همسرش، خود را برای 14روز قرنطینه کرده است. پیش از این یک وزیر و چند نماینده مجلس فرانسه و همینطور معاون وزیر بهداشت بریتانیا آلوده شده بودند. ویروس کرونا، تا همین حالا مدارس و دانشگاه‌ها و گردهمایی عمومی را در کشورهای زیادی تعطیل کرده است اما موج تعطیلی‌های بیشتر هم در راه است. به گزارش بی‌بی‌سی، در آمریکا 6ایالت از روز دوشنبه مدارس را برای دست‌کم 2هفته تعطیل می‌کنند. بلژیک هم تعطیلی مدارس، رستوران‌ها و کافه‌ها و همینطور لغو مراسم ورزشی و فرهنگی را اعلام کرده است. فرانسه هم تصمیمات مشابهی گرفته است. با وجود این، دولت بریتانیا دیروز اعلام کرد که فعلا تصمیمی برای تعطیلی مدارس ندارد. اسپانیا، جمهوری چک و اسلواکی هم کنترل مرزهایشان را شدید کرده‌اند و درباره سفرهای غیرضروری هشدار داده‌اند. این توصیه آنها، هماهنگ با اتحادیه اروپاست که هشدار مشابهی داده است. کرونا، علاوه بر زندگی مردم عادی، سیاستمداران را هم گرفتار کرده است؛ دیروز، مقامات بهداشتی در چین اعلام کردند که تعداد موارد ابتلای جدید در شهر ووهان، جایی که ویروس برای نخستین بار منتشر شد، تنها 5نفر بوده است. یک روز قبل از آن هم موارد ابتلای جدید در ووهان تک‌رقمی بود. همچنین چین اعلام کرده که شیوع ویروس با منشأ داخلی در دیگر بخش‌های این کشور گزارش نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید