• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 15 اسفند 1396
کد مطلب : 8791
+
-

شکست برجام، باخت بزرگ

دبیرکل آژانس انرژی اتمی: شکست برجام باخت بزرگی برای راستی‌آزمایی است

هسته‌ای
شکست برجام، باخت بزرگ

یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از زمان اجرای برجام تا‌کنون 10بار پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده، نسبت به بدعهدی آمریکا و احتمال شکست برجام هشدار داده است. او در نشست فصلی شورای حکام گفته که امروز باید بگویم ایران درحال عمل به تعهدات هسته‌ای خودش است و اگر برجام شکست بخورد، خسارت بزرگی برای راستی‌آزمایی هسته‌ای و برای چندجانبه‌گرایی است.

دبیرکل ژاپنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن تأیید مجدد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، از دسترسی این نهاد بین‌المللی به تمامی سایت‌ها و مکان‌هایی که نیاز به بازدید داشته باشند، خبر داده است.در 3‌ماه اخیر تیمی از آمریکا به رهبری نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل فشار زیادی به آمانو آورده بودند تا نهاد متبوع او برای بازدید از برخی سایت‌های نظامی ایران رضایت بدهد. با این حال آمانو در بیانیه‌ای که پس از دیدارش با نیکی هیلی منتشر کرد، اعلام کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون به تمام اماکنی که نیاز به بازدید از آنها داشته، دسترسی داشته است. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اجرای بی‌طرفانه و دقیق کارشان ادامه خواهند داد.» او چندی بعد گفت که آژانس؛ راستی‌آزمایی خود را قربانی سیاست‌بازی‌ها نمی‌کند.

 دیروز اما محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به 10گزارشی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پایبندی ایران به برجام منتشر کرده است، به همتای فرانسوی خود بازی‌های غیرمنطقی و سیاسی‌کاری‌های آمریکا را گوشزد کرد و گفت که اروپا می‌تواند نقش سازنده‌ای در حفظ این دستاورد بین‌المللی ایفا کند و قبل از هر چیز ضمن اجرای کامل تعهدات خود، آمریکا را برای اجرای تعهداتش تحت فشار قرار دهد و اجازه ندهد آمریکا در عین بدعهدی، خواست‌های غیرمنطقی و غیرحقوقی نیز مطرح کند.

آمانو دیروز در بیانیه خود برای نشست فصلی شورای حکام که بخش‌هایی از آن بیانیه را خبرگزاری فارس منتشر کرد، اعلام کرد: «بیش از 2سال است که آژانس بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران مطابق برجام نظارت دارد و آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. برجام دستاورد مهمی برای راستی‌آزمایی بود و تا امروز، می‌توانم تأیید کنم که ایران تعهدات هسته‌ای خود را اجرا کرده است.»

او در نشست خبری عصر روز گذشته خود نیز بار دیگر نظام راستی‌آزمایی ایران را «قوی‌ترین رژیم راستی‌آزمایی» توصیف کرد.
آمانو در نشست خبری خود گفت: اظهارنظرها و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره آینده برجام وجود دارد اما آژانس در جایگاهی قرار ندارد که درباره مواضع طرف‌های توافق اظهارنظر یا گمانه‌زنی کند. ما روی اجرای مسئولیت‌های واگذار شده به آژانس تمرکز داریم که همان راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در برجام است. من بارها گفتم که اعتقاد دارم برجام یک مزیت فوق‌العاده برای راستی‌آزمایی است.

او افزود: کار بازرسی ما از سال 2016(تاکنون) دو برابر شده است. بازرسان آژانس، حالا در هر سال 3هزار روز تقویمی در ایران درحال بازرسی هستند. ما حدود دو هزار مهر و موم ضد‌حرارتی روی مواد هسته‌ای و تجهیزات هسته‌ای نصب کرده‌ایم، بیش از 16دسترسی مکمل انجام دادیم و از روز اجرای برجام، از بیش از 190ساختمان بازدید کرده‌ایم و همچنین صدهاهزار عکس و تصاویری که توسط تجهیزات و دوربین‌های پیچیده ما به‌صورت روزانه از ایران گرفته می‌شوند را جمع‌آوری و تحلیل کرده‌ایم که این میزان بیش از نیمی از تصاویر جمع‌آوری شده در کل جهان است. همه اقدامات و فعالیت‌های ما از طریق تکنولوژی‌های پیشرفته انجام می‌شود. توانمندی ما برای راستی‌آزمایی هم‌اکنون بسیار قویتر از آنچه تا پیش از آن بوده، است. تا به امروز من می‌توانم تصریح کنم که ایران در حال اجرای تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام است و مهم است که ایران به اجرای تعهدات خود ادامه دهد. اگر برجام شکست بخورد، این موضوع شکستی بزرگ برای راستی‌آزمایی هسته‌ای و چندجانبه‌گرایی خواهد بود.

 ترامپ شجاعت خروج از برجام را ندارد

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم در پاسخ به این سؤال که درصورت لغو برجام از سوی آمریکا تدابیر ایران درباره میزان غنی‌سازی‌ یا پژوهش‌های اتمی چه خواهد بود گفت؟ رئیس‌جمهور آمریکا برخلاف آن چیزی که نشان می‌دهد شجاعت لازم را ندارد چون اگر قرار است  یک کاری را انجام بدهند دلیلی ندارد فقط حرفش را بزنند. آنها اول گفتند که می‌خواهند برجام را پاره کنند بعد گفتند می‌خواهند از آن خارج شوند حالا هم مدت‌هاست که به بهانه‌هایی دارند این قضیه را به تعویق می‌اندازند. او در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توانید زمانی را برای بازگشت به دوره قبل از توافق اتمی به ما ارائه دهید؟ گفت: ما نه‌تنها می‌توانیم به وضعیت قبل برگردیم بلکه به‌مراتب می‌توانیم چندین برابر جلوتر از قبل بازگردیم. به‌طور مثال اگر ما بخواهیم 20درصد غنی‌سازی‌ کنیم در کمتر از 48ساعت می‌توانیم اقدام کنیم. ما براساس ماشین‌های جدیدی که به‌کار می‌گیریم می‌توانیم سرعت غنی‌سازی‌ را بالا ببریم.

تکذیب خبر المانیتور

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای سایت المانیتور مبنی بر صدور مجوز صادرات تجهیزات نظارتی از سوی دولت آمریکا با هدف تشدید نظارت بر اجرای برجام و برنامه هسته‌ای کشورمان، افزود: جمهوری اسلامی ایران معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای (CTBT) را امضا کرده ولی آن را تصویب نکرده است. ازاین‌رو این معاهده هیچ سایت یا تجهیزات نظارتی فعال در ایران ندارد و هیچ اطلاعاتی نیز از ایران به دبیرخانه این معاهده ارسال نمی‌شود و دبیرخانه معاهده نیز هیچ‌گونه نظارتی در ایران ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید