• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69003
+
-

۱۰ درصد معتادان خراسان شمالی زن هستند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی با بیان این‌که شمار زنان معتاد متجاهر و بی‌خانمان در این استان از سایر استان‌ها بیشتر است، گفت: ۱۰ درصد معتادان استان زن هستند. به گزارش ایرنا، «احمد ریواده» اظهار کرد: با توجه به بافت فرهنگی این استان، زنان در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ ویژه اعتیاد در اولویت این شورا قرار دارند. وی در تشریح وضعیت زنان معتاد خراسان شمالی توضیح داد: این وضعت از چند جنبه مهم است نخست آن‌که در استان در حوزه پیشگیری از اعتیاد اقدامات ما بر خانواده متمرکز است و از دیگر سو نقش مادر در خانواده بسیار محوری است. اگر مادر خانواده‌ای دچار اعتیاد باشد، آسیب‌پذیری خانواده بیشتر خواهد بود. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی افزود: همچنین زنان در مقابل اعتیاد آسیب‌پذیرترند و حمایت‌های اجتماعی و فرهنگی و همچنین صیانت اجتماعی نسبت به زنان کم است. زنان کمتر می‌توانند حمایت جامعه را نسبت به خود جلب کنند و به لحاظ اقتصادی و معیشتی با مشکل مواجه می‌شوند و همین امر آسیب‌های دیگری را نیز متوجه آنان می‌کند و در واقع اعتیاد بانوان خطرناک‌تر است و آسیب‌زایی بیشتری دارد. ریواده در ادامه گفت: زنان معتاد از سوی خانواده، همسر و اجتماع طرد می‌شوند و از سوی دیگر ابزارهای لازم را برای حمایت از آنها نداریم. 

وی خاطرنشان کرد: معتادان زن به سرعت آسیب می‌بینند و کارتن‌خواب می‌شوند و به دلیل شرایط فیزیولوژیکی سریع‌تر به آخر خط می‌رسند و از پا درمی‌آیند. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی با اشاره به بند «ث» ماده ۸۰ برنامه ششم ادامه داد: این بند بر راه‌اندازی مراکز صیانت جامع توانمند‌سازی و صیانت معتادان زن تاکید دارد، اما این مرکز در خراسان شمالی وجود ندارد و از دیگر سو حتی مرکز ماده ۱۶ مخصوص زنان معتاد نیز نداریم و درواقع با این نداشته‌ها امکان نگهداری زنانی که متجاهر و بی‌خانمان هستند وجود ندارد در حالی که این 2 مکان از نیازهای اولیه اقدامات مقابله با اعتیاد است. 

ریواده در ادامه با اشاره به این‌که اقدامات فرهنگی و پیشگیری برای کنترل هیجان و خشم ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان و توسعه آموزش‌های پیشگیری در نقاط پرخطر و محلات با تاکید بر جمعیت جوان، نوجوان و زنان انجام شده است، گفت: کمبود نشاط اجتماعی از عوامل درگیر شدن با اعتیاد است و برای افزایش نشاط اجتماعی به‌ویژه در حوزه زنان باید فعال‌تر بود. وی با بیان این‌که ۳۸ معتاد زن متجاهر و خیابانی در این استان شناخته شده‌اند، افزود: درمان زنان معتاد موفق‌تر است. زنان به همان نسبت که سریع دچار مشکل می‌شوند سریع هم درمان می‌شوند. اگر مراکز یادشده در این استان راه‌اندازی شود، زنانی که اعتیاد آنها درمان می‌شود در مراکز توانمند‌سازی و صیانت نگهداری خواهند شد و پس از حرفه آموزی وارد اجتماع می‌شوند، اما اکنون در نبود این مراکز احتمال بازگشت آنها به کارتن‌خوابی با توجه به نبود حمایت‌های لازم بسیار بالاست. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی از شناسایی ۲۹ زن باردار معتاد فاقد خانواده نیز خبر داد و گفت: در سال گذشته ۱۰۳ زن باردار معتاد درمان شدند. ۱۳ نوزاد نیز از این زنان که شرایط نگهداری نداشتند گرفته و به مراکز حمایتی تحویل داده شد. خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و مهم‌ترین آسیب اجتماعی این استان اعتیاد است. با توجه به رتبه چهارم اعتیاد در خراسان شمالی، این آسیب اجتماعی منشا آسیب‌های دیگری مانند طلاق و سرقت شده است. ۴۵ هزار معتاد در جمعیت عمومی استان در بازه سنی ۱۵ تا ۶۰ سال شناسایی شده‌اند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید