• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 17 بهمن 1396
کد مطلب : 6354
+
-

سهام 11هلدینگ و 185شرکت بنیاد مستضعفان آماده عرضه در بورس و فرابورس

معاون بنیاد مستضعفان از عرضه و پذیرش تدریجی سهام 11هلدینگ بزرگ و 185شرکت زیر مجموعه این نهاد در بورس خبر داد.به گزارش همشهری، رحمت‌الله صادقیان که در حاشیه مراسم رونمایی از یک سامانه جدید معاملات آنلاین در بورس با خبرنگاران صحبت می‌کرد، با اشاره به اینکه از زمستان پارسال تاکنون ۶ شرکت وابسته به بنیاد وارد بورس شده‌اند، گفت: این فرایند ادامه خواهد داشت و در طول چند‌ماه آینده به مرور سهام 14شرکت دیگر بنیاد در بورس و فرابورس عرضه می‌شود. او با اشاره به اسامی شرکت‌های قابل عرضه در مرحله بعدی توضیح داد: از میان شرکت‌های آماده عرضه می‌توان به بینالود نیشابور، جنرال مکانیک، ملی ساختمان، هتل آزادی، برق صبا، پیوند گستر فارس و عمران مسکن اصفهان اشاره کرد.

معاون بنیاد مستضعفان در پاسخ به این پرسش که آیا امکان عرضه سهام خود هلدینگ بنیاد مستضعفان وجود خواهد داشت، گفت: هم‌اکنون بنیاد به لحاظ ساختاری شرایط ورود و عرضه مستقیم سهام در بورس را ندارد، اما با وجود این، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته قرار است ابتدا سهام شرکت‌های زیرمجموعه و پس از آن سهام هلدینگ‌های زیرمجموعه بنیاد در بورس عرضه شود. صادقیان با اشاره به اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنا داریم هر سال 10شرکت زیرمجموعه بنیاد مستضعفان را وارد بازار سرمایه کنیم، اعلام کرد: هم‌اکنون 11هلدینگ در زیرمجموعه بنیاد مستضعفان در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در حال فعالیت هستند.

او افزود: در مجموع تعداد شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان 185شرکت است که بخشی از این شرکت‌ها، شامل 28شرکت، در بازار سرمایه پذیرفته شده و حضور دارند. معاون بنیاد مستضعفان با‌اشاره به برنامه ورود هلدینگ‌های بنیاد به بورس گفت: اولویت ما ورود شرکت‌های فرعی بنیاد به بازار سرمایه است ولی هلدینگ‌ها هم از برنامه عرضه مستثنی نشده‌اند و احتمالاً نخستین هلدینگ بنیاد که وارد بورس می‌شود، هلدینگ مالی و سرمایه‌گذاری سینا خواهد بود. وی افزود: ازجمله دیگر شرکت‌های قابل عرضه می‌توان به شرکت بهگزین اشاره کرد. صادقیان ادامه داد: در یک سال گذشته تا‌کنون، 6شرکت ازجمله هتل بین‌المللی پارسیان کوثر اصفهان، پاکدیس، تلیسه نمونه، شیر و گوشت زاگرس شهرکرد و فولاد کاوه جنوب کیش با قیمت پایه مطلوب به بورس وارد شده‌اند. او گفت: این شرکت‌ها از بهترین عرضه‌های بورس در یک سال گذشته بوده‌اند و هرکدام از این شرکت‌ها کمتر از ۳۰میلیارد تومان سوددهی نداشته‌اند.

 

بنیاد در اتاق شیشه‌ای 

او با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر سهام چند شرکت زیرمجموعه بنیاد در بازار سهام برای نخستین بار عرضه و با استقبال خوب معامله‌گران همراه شده است، افزود: ورود شرکت‌های بنیاد به بازار سهام هم برای سهامداران ارزش آفرین است، هم بر گسترش و تعمیق بازار سرمایه مؤثر خواهد بود؛ ضمن اینکه عرضه سهام شرکت‌ها بر روند تأمین مالی بنگاه‌های وابسته به بنیاد هم مفید و اثرگذار خواهد بود. معاون بنیاد مستضعفان حضور شرکت‌ها در بازار سرمایه را زمینه‌ساز شفافیت بیشتر بنگاه‌ها و اقتصاد ایران اعلام کرد و گفت: بر این اساس این استراتژی را درنظر گرفته‌ایم که بنیاد مستضعفان را به ساختمان شیشه‌ای تبدیل کنیم که هم از بیرون ما را بیشتر ببینند و هم اینکه بتوانیم همه اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی را در اختیارشان قرار دهیم. وی تأکید کرد: اطلاعاتی برای تک تک شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان را که وارد بورس شده‌اند دریافت کرده‌ایم و این اطلاعات در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. او اظهار داشت: همچنین اخیراً صورت‌های مالی بنیاد مستضعفان بدون هیچ بند حسابرسی منتشر شد که برای تمام نهادهای مربوطه این صورتحساب‌ها و صورت‌های مالی قابل‌قبول بود.

 

  سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها

 

معاون بنیاد مستضعفان با اشاره به حمایت‌ شرکت‌های بنیاد مستضعفان از استارت‌آپ‌ها گفت: پشتیبانی مالی خوبی برای حمایت از شرکت‌های استارت‌آپی پیش‌بینی کرده‌ایم. او ادامه داد: در برنامه میان‌مدت پنجم بنیاد مستضعفان تأکید ویژه‌ای روی توسعه بازار‌ها به‌ویژه تأمین منابع با ابزارهای نوین شده است و برنامه‌های ویژه‌ای در این حوزه داریم. از این‌رو علاقه‌مندیم در بحث فناوری‌های نوین مالی که جزو استراتژی‌های بنیاد محسوب می‌شوند گام برداریم. او از تاسیس صندوق تأمین سرمایه داخلی خبر داد و گفت: به‌زودی این صندوق ایجاد می‌شود و هم‌اکنون شرکای این صندوق را انتخاب کرده‌ایم. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری خارجی را در لندن ایجاد خواهیم کرد که این هم اقدام مثبتی در بازار سرمایه محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید