• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49568
+
-

ما چطور به فعالان فضای مجازی کمک ‌کنیم که درآمد بیشتری داشته باشند؟

اینستاگرام کسب و کار من است

با فعالیت مستمر و باکیفیت در صفحات مجازی می‌توان درآمد بالایی به‌دست آورد

شبنم سیدمجیدی

رویای دیرینه بشر به واقعیت پیوسته است. دیگر لازم نیست 6صبح از خواب بیدار شوید و 5عصر یا 9شب یا در هر زمان مشخص‌شده دیگری به خانه برگردید. دیگر صبح‌های شنبه می‌تواند خیلی لطیف آغاز شود؛ با یک کلیک روی دوربین وقتی تازه دست و صورت خود را شسته‌اید و برای فالوئرها یا دنبال‌کنندگان صفحه‌تان در اینستاگرام یک استوری می‌گیرید از صبحانه‌تان. دیگر عصرهای دلگیر جمعه معنا ندارد؛ وقتی می‌تواند در یک غروب دل‌انگیز در جنوب شرقی آسیا بگذرد و عکسش برود روی فید اینستاگرام 500هزارنفر دنبال‌کننده‌تان! خیلی‌ها حتی قبل از اینکه تبدیل به یک اینستاگرامر تمام وقت شوند، یک شغل داشته‌اند شبیه شغل خیلی از ما؛ یک کارفرما بوده‌اند یا یک کارمند یا حتی کارگر. اما وقتی کم‌کم کلیک‌های ما روی صفحه‌شان و لایک‌ها و قلب‌هایمان برایشان درآمدزایی ایجاد کرد، شغل خود را رها کردند و به شغل تمام‌وقت اینفلوئنسری روی آوردند. در دنیای مجازی اینفلوئنسر به کسی می‌گویند که تعداد زیادی دنبال‌کننده دارد و می‌تواند روی افکار یا رفتار آنها اثرگذار باشد. رقم درآمدی بعضی از اینفلوئنسرها به ده‌ها میلیون تومان در‌ماه می‌رسد. اما اگر شما بخواهید یک اینستاگرامر یا اینفلوئنسر تمام‌وقت باشید و از آن درآمد هم به‌دست آورید، باید آن را جدی بگیرید.

از این اینفلوئنسر تا آن اینفلوئنسر

اینفلوئنسرها به چند دسته تقسیم می‌شوند. بعضی‌ها در ظاهر هیچ هنری ندارند اما در حقیقت بسیار هنرمندند. در این حالت، یک شوهر یا خواهر یا رفیق پایه عکاسی می‌خواهید که در همه حال شما را دنبال کند و خستگی‌ناپذیر باشد. از استایل‌های مختلف‌تان در مکان‌های تفریحی یا رستوران‌ها و مسافرت‌ها عکس بگیرد. از خوردن غذای مورد علاقه‌تان در کافه مورد علاقه‌تان هنگام گوش‌کردن به موسیقی دل‌انگیز مورد علاقه‌تان عکس و فیلم باید تهیه شود. کپشن یا شرح عکس هم مهم است. باید متنی باشد از ته دلتان، تجربه‌تان را تعریف کنید، از دانسته‌هایتان بگویید یا از خوبی‌های همسرتان و مادرشوهرتان که بهترین است. همه زیبایی‌ها را نشان دهید. گل خریدن‌ها، مهمانی‌ها، آماده‌شدن برای عروسی بهترین رفیقتان، مهد‌کودک فرزندتان و دعوایش با بچه‌های دیگر مهد کودک را با آب و تاب تعریف کنید. اصلاً عکس‌ها و فیلم‌های کودک شما می‌تواند برای شما فالوئر جذب کند. بچه اول که کمی بزرگ‌تر و از بامزگی‌هایش کم شد، بچه دوم را بیاورید. او می‌تواند برای شما باز هم فالوئر بیاورد. آدم‌ها عاشق بچه‌ها هستند، عاشق زیبایی‌های عکس‌های با‌کیفیت شما و زندگی زیبا و بدون نقص شما. برای آنکه واقعی‌تر باشید کافی است گاهی از ناملایمات هم بگویید اما یادتان باشد شما همیشه از هر شکستی با موفقیت بیرون می‌آیید و از زندگی درس می‌گیرید. طولی نمی‌کشد که با سیل زیادی از آدم‌ها مواجه می‌شوید که جزئیات زندگی شما برایشان مهم است. همان گلفروشی که شما گل‌های رنگارنگتان را در یک صبح اسفند‌ماه از او خریده‌اید، حاضر است برای اینکه نامش را دوباره بیاورید، به شما پول بدهد. همان داروخانه‌ای که کرم دست‌تان را از او خریده‌اید، برای تبلیغ کرم ضدآفتابش در صفحه شما هزینه می‌کند. کم‌کم شغلتان درآمدزا می‌شود.

اینفلوئنسرهای دیگری داریم که هم در ظاهر و هم در باطن هنرمندند. آنها یا فیتنس کار و ورزشکارند، یا 40 کیلوگرم از وزنشان کم کرده‌اند، یا روانشناس هستند، یا فعال اجتماعی، هنرمند صداگذار، عکاس طبیعت، تحلیلگر مسائل روز، متخصص تغذیه، آرایشگر، آشپز، طراح لباس یا دکوراسیون و خیلی متخصص‌های دیگر. آنها لزوماً در حرفه خود بهترین نیستند اما سعی می‌کنند محتوایی جذاب تولید کنند و خلاقیت به خرج دهند. مخاطب خود را خوب می‌شناسند و به شکل تخصصی یک موضوع را آموزش می‌دهند. اگر یک اینفلوئنسر واقعی و بادغدغه باشند، معمولاً می‌گویند اهل تبلیغات نیستند و فقط می‌خواهند اثرگذار باشند. اما بعضی‌هایشان بعد از مدتی که مخاطب زیادی جذب کردند، می‌گویند مگر چه اشکال دارد من از صفحه‌ام که برایش این همه وقت می‌گذارم درآمد هم داشته باشم. از همان روز تبلیغ آرایشگاه فلاحی و دکوراسیون مسعودی و اغذیه‌فروشی ناصری آغاز می‌شود. هیچ اشکالی ندارد. تبلیغات آن‌قدر درآمدزایی دارد که بعضی‌هایشان کم‌کم برند طراحی دکوراسیون خود را راه‌اندازی می‌کنند. کم‌کم مرکز مشاوره خود را تاسیس می‌کنند، کم‌کم رستوران جدیدشان را رونمایی می‌کنند و کم‌کم برنامه‌های غذایی رژیمی خود را می‌فروشند. ما مثل یک سیل خروشان آنها را دنبال می‌کنیم. از این صفحه به آن صفحه می‌رویم. از دیدن زندگی‌هایشان که می‌توانست زندگی رؤیایی ما باشد، لذت می‌بریم و در خیالاتمان دلمان می‌خواهد شبیه آنها باشیم.

در اینستاگرام فقط داشتن دنبال‌کننده‌های زیاد کافی نیست و نمی‌تواند برای صاحبان صفحات پرطرفدار درآمدزایی مکفی داشته باشد. باید تعداد افرادی که از آنها تأثیر می‌پذیرند هم زیاد باشد. صاحبان کمپانی‌ها نیز هنگام انتخاب افراد برای تبلیغ محصولشان این موضوع را درنظر می‌گیرند. تأثیرپذیری از کجا مشخص می‌شود؟ از تعداد لایک‌ها و کامنت‌های ما برای آن صفحات. برای همین است که یک روز صبح از خواب بیدار می‌شوید و خانم دکتر پوست درحالی‌که روی کاناپه خانه‌اش نشسته، در یک ویدئو می‌گوید: بچه‌ها اسم 3 نفر از دوستانتان را زیر این پست کامنت بگذارید، قرعه کشی می‌کنیم و هر کس برنده شد، خودش و دوستش یک کرم ضد‌چروک ضد‌پیری و لیفت‌کننده صورت و کلاً از این‌رو به آن رو کننده، هدیه می‌گیرد. ده‌ها هزار کامنت روانه می‌شود برای آنکه شاید یکی از ما برنده خوش‌شانس آن کرم باشیم. غافل از آنکه، برنده خوش‌شانس خانم دکتر است که با افزایش تعداد کامنت‌هایش می‌تواند تعرفه تبلیغات خود را گران‌تر کند و زندگی لاکچری‌اش را لاکچری‌تر. اما فراموش نکنید که این روزها آن‌قدر با ترافیک اینفلوئنسر مواجهیم که دیگر نمی‌توانید به همین راحتی در این راه موفق شوید. ایده اولیه‌تان مهم است، باید محتوایی را تولید کنید که از نظر کیفیت استثنایی باشد و آن قدر خلاقیت به خرج دهید تا میان تعداد زیادی از اینفلوئنسرهای دیگر گم نشوید.

این خبر را به اشتراک بگذارید