• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 13 مرداد 1397
کد مطلب : 25616
+
-

فرش کرج بر «دار» رکود

فروشندگان، نداشتن بازار متمرکز برای عرضه فرش را از ضعف‌های بزرگ این صنعت می‌دانند

بازار
فرش کرج بر «دار» رکود

زهرا اشرف‌زاده| البرز - خبرنگار:


برای خرید فرش دستباف مسلما اولین مکانی که به ذهن هر کسی می‌رسد بازار بزرگ تهران است، غافل از این‌که در دل شهر شلوغ کرج هم بازار فرش وجود دارد. خیابان ادهم در ابتدای خیابان شهید بهشتی بورس فرش دستباف است؛ خیابانی که شاید بارها از کنار آن عبور کرده باشیم، اما نمی‌دانستیم که اینجا بازار فرش دستباف شهرمان است. داخل این خیابان باریک ده‌ها فرش‌فروشی وجود دارد که تابلوهایی رنگارنگی از فرش‌های دستباف را روی دیوار و پشت ویترین آویخته‌اند و کاسبانی که با وجود خلوتی بازار همچنان امیدوارانه چشم به انتظار مشتری نشسته‌اند.


خیابان ادهم؛ بازار فرش دستباف

یکی از کاسب‌هایی که در این خیابان مغازه دارد با اشاره به این‌که اکثر شهروندان البرزی اطلاعی از وجود بازار فرش دستباف ندارند، می‌گوید: خیابان ادهم یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های کرج است که از ابتدا بورس فروش فرش دستباف بوده است اما شاید به این دلیل که تاکنون تبلیغی در مورد آن نشده برای مردم ناشناخته است.

«مجید اسماعیلی» که بیش از 35 سال است در این خیابان مشغول کار است، می‌افزاید: ما نسل دوم فروشنده‌های فرش دستباف در این خیابان هستیم. البته نسل سوم هم وارد بازار کار شده‌اند. اکنون این خیابان 42 مغازه فروش فرش دستباف دارد.
وی ادامه می‌دهد: مردم کرج بیشتر خریدهای خود را از تهران انجام می‌دهند و فکر می‌کنند در بازار تهران کالاها ارزان‌تر است، در صورتی که این گونه نیست، بلکه قیمت‌های ما یک‌سوم کمتر از تهران است، چراکه آنجا تقاضا زیاد است و وقتی هم تقاضا زیاد باشد قیمت افزایش می‌یابد. برای مثال فرش 6 متری کاشان در بازار تهران 3 میلیون تومان است، در صورتی که ما همان فرش را یک میلیون و 800 تومان می‌فروشیم اما خریدار نیست.

اسماعیلی درباره وضعیت خرید و فروش می‌گوید: فرش دستباف در رکود کامل به سر می‌برد و چند ماهی است که وضعیت بدتر شده است. ما قبلا فرش‌های دست دوم می‌خریدیم که تقریبا این کار را تعطیل کردیم و صادرات هم نداریم. در این میان، باید منتظر مشتری‌های خانه‌دار باشیم که در این وضعیت نابسامان اقتصادی امکان خرید ندارند.
وی ادامه می‌دهد: از طرفی، مردم این ذهنیت را دارند که فرش دستباف کالای بسیار گرانی است، در صورتی که بعضی از فرش‌های ماشینی دو برابر دستباف قیمت ندارند.
اسماعیلی با گلایه از این‌که مردم اطلاعات زیادی از فرش دستباف که یک هنر اصیل ایرانی است، ندارند می‌گوید: ما مهد فرش دنیا هستیم، اما خیلی از خریدارانی که به مغازه می‌آیند اندازه و قواره نمی‌دانند، زیرا تا به حال درباره آن در رسانه‌ها صحبتی نشده است، اما می‌بینیم برای فرش‌های ماشینی که موادشان شیمیایی است و از چین وارد می‌شود چه تبلیغات گسترده‌ای صورت می‌گیرد.


نبود بازار متمرکز؛ مهم‌ترین مشکل اصناف کرج

رئیس اتحادیه فرش‌فروشان کرج با اشاره به این‌که رکود در بازار فرش حاکم است می‌گوید: این روزها بازار فرش هم مانند بسیاری دیگر از کالاها در رکود است و به دلیل این‌که فرش دستباف یک کالای لوکس و غیرضروری به حساب می‌آید مردم نیازی به خرید آن حس نمی‌کنند و همین باعث رکود بیشتر شده است. «محمدرضا احسانی‌نیا» می‌افزاید: ما بارها به مسئولان شهر و از جمله شهرداری گفته‌ایم و درخواست کرده‌ایم تا برای اصناف مختلف از جمله فرش ماشینی و دستباف بازار متمرکز ایجاد کنند، چراکه این کار در رونق بازار این صنف تاثیر بسیاری خواهد داشت.
وی ادامه می‌دهد: اکنون بازار ادهم که مخصوص فروشنده‌های فرش دستباف است، خیلی شناخته شده نیست. از طرفی، موقعیت مکانی خوبی هم ندارد، زیرا در یکی از نقاط شلوغ شهر است که حتی جای پارک هم وجود ندارد.
احسانی‌نیا اضافه می‌کند: البرز ایران کوچک شناخته می‌شود و از نقاط مختلف کشور در استان ما ساکن هستند و همین باعث تنوع فرش در البرز شده است و انواع فرش‌های تبریز، قم، کاشان و اردکان در البرز بافته و به استان‌های دیگر صادر می‌شود که باید از آنها حمایت شود. وی با توصیه به این‌که شهروندان از کالای ایرانی حمایت کنند می‌گوید: از شهروندان کرجی می‌خواهم حتما از این کالا و هنر باکیفیت ایرانی حمایت کنند و این نکته را بدانند هر یک متر فرش دستباف 3 ماه به یک روستایی کار ارائه می‌دهد و به این ترتیب برای روستاییان بسیاری اشتغال‌زایی می‌شود.


بازار کرج؛ زیر سایه پایتخت

یکی از فرش‌فروشان با بیان این‌که کرج هنوز زیر سایه پایتخت قرار دارد می‌گوید: خیلی از شهروندان کرجی برای خرید به تهران می‌روند، به این دلیل که مسئولان استان ما هنوز نتواستند شرایطی فراهم آورند که مردم ظرفیت شهر خود را بشناسند.
«حسین غفاری» می‌افزاید: در تهران کالاها 20 درصد گران‌تر است. از طرفی، وقتی یکی از شهروندان از ما خرید کند تا 24 ساعت امکان تعویض یا پس دادن وجود دارد، اما در تهران این‌طور نیست.
وی با اشاره به این‌که نبود نمایشگاه مهم‌ترین مشکل اصناف کرج است می‌گوید: ما به شهرستان‌ها می‌رویم و فرش را از تولید‌کننده با قیمت مناسب خریداری و عرضه می‌کنیم تا تبلیغی هم برای هنر و صنعت آن شهر باشد، اما مکانی که بتوانیم کالاهایمان را در آن عرضه کنیم وجود ندارد. این یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های شهر ماست.
غفاری اضافه می‌کند: از مسئولان انتظار داریم از اصناف حمایت کنند. چه اشکالی دارد صدا و سیما از یک صنفی که در شهر مرکزیت دارد گزارشی تهیه کند تا مردم آن را بهتر بشناسند و برای خرید یک تخته فرش از هشتگرد به تهران نروند؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید