• یکشنبه 17 تیر 1403
  • الأحَد 30 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 07
شنبه 16 تیر 1403
کد مطلب : 229195
+
-

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی :

ریشه آسیب های اجتماعی تهران به سه دهه پیش بر می گردد

ریشه آسیب های اجتماعی تهران به سه دهه پیش بر می گردد

گاهی پذیرش و موشکافی شکست در کارنامه گذشته مدیریت شهری می تواند بازگشای مسیری تازه از موفقیت شود؛ اتفاقی که در اجرای طرح جامع کاهش آسیب های اجتماعی در کلانشهر تهران به آن توجه شد و در دو سال گذشته با علم به آن شاهد خروجی موفق تری در مقابله با این ناهنجاری ها بودیم. در این‌باره  با سید محمد نقیب  سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

دیگر مانعی برای ساماندهی وجود ندارد
سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره ساماندهی آسیب های اجتماعی در دو سال گذشته و ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب به منظور کاهش
 آسیب‌های اجتماعی می گوید:« امروز پس از ۲ سال تلاش شبانه‌روزی و مبتنی بر جامه عمل پوشاندن به دغدغه فراموش شده مقام معظم رهبری در حوزه کاهش آسیب ها و نگرانی های مردم شریف و عزیز و دغدغه‌مند در پایتخت هستیم.» او ادامه‌می‌دهد:«تحقیقات جامع و مطالعات وسیعی  با حضورکارشناسان و نخبگان، اندیشمندان و
صاحب نظران در حوزه کاهش آسیب با بهره مندی از نظرات و تجربیات اعضای کمیسیون اجتماعی شورای شهر از سوی سازمان خدمات اجتماعی برگزار شده است  و با دریافت اطلاعات جامع و بررسی علل شکست طرح های چند دهه قبل در حوزه کاهش آسیب وتلاش کردیم فارغ از گرایش سیاسی و حزبی افراد و با تکیه بر ظرفیت عظیم مردمی، توانستیم تمامی موانع پیش روی کاهش آسیب های اجتماعی در ۳ حوزه مهم معتادین متجاهر، کودکان کار و خیابان و متکدیان و بی خانمان ها را از سر راه برداریم.»  این مقام مسول حرفش را اسینطور ادامه می‌دهد:« اکنون با مستندات کافی اعلام می‌کنیم هیچ مانعی برای ساماندهی معتادان متجاهر و کودکان خیابان و افراد متکدی و بی خانمان وجود ندارد. البته باید به این طرح جامع که طی ۲ سال گذشته آغاز شده است به شکل کامل و تا انتها جامه عمل پوشاند تا شاهد تهرانی عاری از آسیب ها باشیم.»

طرح های ضربتی نتیجه بخش نبودند
سید محمد باور دارد که ریشه آسیب های اجتماعی فعلی پایتخت به 3 دهه پیش باز می گردد و ادامه می دهد:« آسیب های اجتماعی که در بیش از ۳ دهه ایجاد شده است، با یک اقدام چند روزه و طرح های ضربتی به پایان نخواهد رسید و باید به طرح کارشناسی شده و مبتنی بر تأکیدات مقام معظم رهبری و برگرفته از خرد جمعی و تجربه نخبگانی و متکی بر نیروی عظیم مردم احترام  گذاشته شود تا شاهد پایتختی با روح و جانی  زیبا باشیم.»

پرهیز از برخورد های احساسی و فرمایشی
نقیب با اشاره به اینکه پیش از این  اجرای هر یک از این طرح ها تا مدت ها پشت موانع متعدد مسکوت باقی می ماند،ادامه می‌دهد:« این طرح که شامل 51 گام در ۳ مرحله بوده است (مرحله کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ) و به لطف الهی 41 گام اساسی و مهم و موثر خود را در دو مرحله کوتاه مدت و میان مدت طی دوسال گذشته به پایان رسانده و فقط گام پایانی، یعنی گام پانزدهم باقی مانده است که باید این امر مهم را بدانیم و بدانند که این اقدام در راستای کاهش آسیب یک اقدام به هم پیوسته و یکپارچه است و در سازمان خدمات اجتماعی از ابتدا تا پایان ساماندهی طراحی صورت گرفته است و اگر گام  پایانی به درستی انجام نشود یا رها شود یا برخورد احساسی و فرمایشی با آن صورت گیرد این پروسه به اتمام نمی رسد و تمام زحمات شبانه روزی دو سال گذشته بی نتیجه خواهد ماند. »

ساماندهی ۱۰۹۱۲ آسیب دیده اجتماعی در سال ۱۴۰۳
سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از ساماندهی حدود21901آسیب دیده اجتماعی اعم از معتادین متجاهر، متکدیان، کودکان کار و خیابان و افراد بی خانمان خبر داد.  سید محمد نقیب درباره اجرای دو مرحله از طرح ساماندهی آسیب های اجتماعی شهر تهران گفت: در فاز اول طرح ساماندهی یکصد متکدی اجرا شد و در فاز دوم ۶۵۱ نفرساماندهی شدند که درمجموع ۷۵۱ نفر ازمتکدیان مناطق ۲۲ گانه پایتخت جذب و به مراکز مربوطه ارجاع داده شدند.

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: درموضوع معتادین متجاهر اتفاقات بزرگی در سطح کلانشهر تهران رقم خورده و شهرداری تهران در سه ماه گذشته ۵۰۱۸ معتاد متجاهر را ساماندهی کرده است که در فاز اول ۲۹۳۳ نفر و در فاز دوم ۲۰۸۵ نفر ساماندهی شدند تا پس از اقدامات اولیه راهی غربالگری و سپس مراکز نگهداری معتادین متجاهر ماده ۱۶ شوند.
وی با اشاره به فعالیت های شبانه روزی شهرداری تهران در بحث ساماندهی کودکان کار نیز گفت: طی دو مرحله ۵۶۱ کودک کار و خیابان ساماندهی شدند که در فاز اول ۴۸۲ کودک و در فاز دوم ۷۹ کودک مورد ساماندهی قرار گرفتند . همچنین تعداد ۴۵۹۰ بی خانمان و کارتن خواب در دو طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی سال ۱۴۰۳ ساماندهی شدند که درمرحله اول ۳۲۳۲ و در مرحله دوم ۱۳۵۸ نفر ازسوی شهرداری درمناطق ۲۲ گانه پایتخت خدمات دریافت کردند.
سید محمدنقیب با اشاره به اینکه طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی پایتخت در سال ۱۴۰۳ با جدیت بیشتری با همکاری شهرداران نواحی مناطق ۲۲گانه و همچنین ادارات خدمات اجتماعی مناطق و سازمان خدمات ومشارکت‌های اجتماعی انجام می‌شود گفت: دکتر زاکانی شهردار تهران اعلام کرده که ما باید آسیب‌های اجتماعی را تحویل محله‌ها دهیم تا شهروندان بتوانند درساماندهی آسیب‌ها با مشارکت مساجد، هیئت‌های مذهبی، گروه‌های جهادی و مردمی و سایر شهروندان طبق برنامه زمینه‌ساز کاهش آسیب‌های اجتماعی در پایتخت باشند. شهرداری و‌سایر نهادهای حاضر درقرارگاه اجتماعی شهر تهران نیز در اجرای این طرح شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند و ازاقدامات محلی برای آسیب‌زدایی ازمحله‌ها حمایت می‌کنند.نقیب در پایان گفت: حدود ۱۰۹۱۲ آسیب دیده اجتماعی در دو طرح ساماندهی طی ماه‌های فروردین، اردیبهشت وخرداد ساماندهی شدند. این موضوع عزم راسخ شهرداری تهران را در تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نشان می‌دهد. همانطورکه پیش از این نیز اعلام کرده بودیم بین یک تا سه خودرو براساس نیازهای مناطق به منظور ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ازسوی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در اختیار مناطق قرار خواهد گرفت که در مرحله اول حدود ۲۲ خودرو در اختیار مناطق قرار داده شد. سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی نیز با بیش از ۵۰ خودرو حامی و پشتیبان مناطق درساماندهی آسیب‌های اجتماعی است.


استقبال از پویش اهدای اسباب‌بازی به کودکان غزه
اجرای پویش اهدای اسباب‌بازی به کودکان مظلوم غزه توسط سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی با استقبال شهروندان مواجه شده است.  
پویش اهدای اسباب‌بازی به کودکان مظلوم غزه که در دهه امامت و ولایت آغاز و در روز مهمانی ده کیلومتری عیدسعید غدیرخم درموکب محبان الرضا(ع) سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با حضور پرشور شهروندان همراه شد با اهدای تعداد زیادی عروسک و اسباب‌بازی ازسوی شهروندان ادامه دارد.
قرار است درمرحله اول این اسباب بازی‌ها با هماهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی ومرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران به مراجع مربوط برای ارسال به کودکان مظلوم غزه انجام شود. پویش اهدای اسباب‌بازی به کودکان غزه تا پایان سال ادامه خواهد داشت.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید