• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 31 خرداد 1397
کد مطلب : 20472
+
-

نبرد پنهان در دولت همسایه

جهان نما
نبرد پنهان در دولت همسایه

دولت عراق حضور نیروهای حشدشعبی در سوریه را تکذیب می‌کند.

به‌نظر می‌رسد حملات هوایی بامداد دوشنبه به یک پایگاه نظامی متعلق به حشد شعبی در مرز عراق با سوریه، باری دیگر پرونده یکی از مهم‌ترین اختلافات میان حیدرالعبادی با نیروهای شبه‌نظامی حشد‌شعبی را، آن هم در آستانه تعیین دولت جدید عراق به جریان انداخته است. این دو جریان عراقی طی سال‌های گذشته به‌طور جدی بر سر حضور یا عدم‌حضور نیروهای شبه‌نظامی عراق در جنگ سوریه اختلاف نظر داشته‌اند. درحالی‌که فرماندهی حشد شعبی بارها بر ضرورت همراهی با ارتش سوریه برای نبرد با تروریسم تأکید داشته، نخست‌وزیر این کشور باور دارد نیروهای نظامی منتسب به عراق، نباید در هیچ نقطه دیگری غیر از خاک این کشور اقدامات نظامی داشته باشند.

نقطه آغاز تنش‌های سیاسی جدید، حمله هوایی ناگهانی به یکی از پایگاه‌های نظامی متعلق به حشدشعبی در بامداد روز دوشنبه در جنوب شهر البوکمال سوریه بود. در پی این حمله که منجر به مرگ بیش از 60 نفر از نیروهای حشدشعبی (از جمله 22نیروی عراقی وابسته به کتائب حزب‌الله و جنبش نجبا) شد، پایگاه اینترنتی حشدشعبی بیانیه‌ای صادر کرده و حمله آمریکا به مواضع میدانی خود را محکوم کرد. اما کمی بعد از انتشار این بیانیه، ستاد فرماندهی نیروهای مسلح عراق وابسته به دفتر نخست‌وزیر با صدور بیانیه‌ای، ضمن ابراز تأسف از حمله به پایگاهی متعلق به ارتش سوریه اعلام کرد: از آنجا که حمله در «خاک سوریه» رخ داده هیچ نیروی عراقی در معرض حملات قرار نداشته است».

بعد از این واکنش معنادار ستاد فرماندهی، حشد شعبی بیانیه خود را از پایگاه اینترنتی وابسته به این سازمان حذف کرد. اما این پایان ماجرا نبود. باز هم با گذشت ساعتی از انتشار بیانیه ستاد فرماندهی، وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای، حمله هوایی آمریکا به «مجاهدان حاضر در عراق» را محکوم کرده و آن را عاملی در راستای تقویت داعش ارزیابی کرد؛ اقدامی که باعث شد حشد شعبی باری دیگر بیانیه خود را با همان محتوا منتشر کند. در نتیجه این حمله هوایی، یک پایگاه اطلاعاتی وابسته به حشد شعبی که زیرنظر ائتلاف چهارگانه روسیه، ایران، سوریه و عراق برای مبارزه با داعش فعالیت می‌کرد کاملا تخریب شده است. اگرچه گزارش‌های اولیه بیانگر مدیریت حمله از سوی آمریکا بود اما منابع نظامی این کشور با گذشت یک روز از حادثه، رژیم صهیونیستی را مسئول حملات معرفی کرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید