• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19374
+
-

جامعه‌ ما فضای جام جهانی ندارد



نیما بهدادی مهر| دبیر روزنامه استانی:

مهم ترین رویداد فوتبال جهان در حالی از پنجشنبه 24 خرداد آغاز می‌شود که فضای اجتماعی ایران چندان نشانه ای از شوق و اشتیاق برای تماشای این رویداد را انعکاس نمی‌دهد. به واقع جام جهانی صرفا یک رویداد ورزشی با مدت زمان محدود یک ماه نیست. بلکه می توان در بازه زمانی 4 ساله به آن نگریست و از همه ظرفیت‌های آن برای ایجاد طراوت و نشاط در حوزه‌های اجتماعی، ورزشی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی بهره برد.

اما آنچه این روزها در کشورمان مشاهده می شود چهره ای نامطلوب از غفلت ها نسبت به ظرفیتی موثر به نام جام جهانی است. در نظر آورید با برنامه ریزی مناسب طی یک دوره 4 ساله که حضور تیم فوتبال ایران در آوردگاه جهانی را به دنبال داشت می توانستیم چه فعالیت های سازنده‌ای را در حوزه گسترش فضای اشتغال متناسب با ظرفیت های این رویداد در همه استان های کشور به کار بگیریم. اما با غفلت از آن نه فقط زمان را باختیم بلکه عامل مهم راهگشای کشور به سوی همگونی اجتماعی نشات گرفته از سرگرمی و هیجان را در این شرایط به هدر 
دادیم.

به بیان بهتر به جای برنامه ریزی مناسب برای بستن قراردادهای همکاری میان شهرداری های سراسر کشور با کارخانه های بزرگ تولید بستنی، لبنیات و مواد خوراکی و تهیه بسته ارزان خوراکی های ویژه جام جهانی با طرح ها و بسته بندی های شکیل و عرضه آن ها در تمامی پارک ها و میدان های بزرگ شهری که برای نمایش فوتبال‌های این دوره در نظر گرفته می شد، فرصت را به سادگی از کف دادیم.

ناامیدی نگارنده زمانی بیشتر شد که در تماس با شهرداری ها، اداره‌های کل ورزش و جوانان و سازمان‌های مرتبط با فعالیت های اجتماعی و فرهنگی در استان ها نشانی از پویایی و اندیشه پردازی‌های خلاق  در گفتار مسئولان مربوطه ندیدم.

 این که بدون در نظر گرفتن ظرفیت جام جهانی فوتبال، دلمان را فقط به نصب تلویزیون های بزرگ شهری در پارک ها و چیدن صندلی برای مردم خوش بداریم و دیگر ارزش‌های افزوده این رویداد جهانی در احیای اقتصادی کسب و کار از یکسو، ایجاد طراوت و هیجان ملی از دیگر سو و در نهایت فراهم کردن بستر مناسب برای جذب گردشگران به شهرهای هدف برای تجربه کردن فضای تماشای فوتبال در فضای باز، سینماها، ورزشگاه ها، پارک ها و دیگر مکان های دارای ظرفیت برای نمایش فوتبال را به کناری نهیم شاید از این موضوع ناشی شود که برنامه ای راهبردی و نظام مند برای روزهای ویژه این چنینی در اختیار نداریم. به راستی همان گونه که عادل فردوسی پور در آخرین برنامه نود گفت: فضای کشور اصلا جام جهانی‌ای نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید