• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 8 خرداد 1402
کد مطلب : 192810
+
-

بقاع متبرکه در جنوب کشور تعدد دارد

شوق زیارت

در جنوب ایران و تنها در 4 استان فارس، ‌کرمان، بوشهر و هرمزگان، هزاران بارگاه متبرک وجود دارد که تمام آنها به تأیید سازمان اوقاف و امور خیریه رسیده‌اند. گنبد فیروزه‌ای این امامزاده‌ها شهرها و روستاهای جنوب کشورمان را مزین و نورانی کرده‌اند و غیراز اهالی، ‌مسافرانی هم به شوق زیارت به این مناطق سفر می‌کنند.

هرمزگان/ امامزاده سیدمظفر
 نشانی:بندرعباس، بلوار امام‌خمینی (ره)
مشخصات: یکی از معروف‌ترین امامزادگان بندرعباس است که نسبش با 5واسطه به امام موسی‌کاظم(ع) می‌رسد. زمانی که جو عمومی بغداد ناآرام بود، ایشان به هرمزگان مهاجرت و در قرن چهارم هجری وفات کردند. ساختمان این امامزاده گنبدی با 4 مناره میناکاری شده‌ با رنگ آبی نیلگون آسمانی، کمی با ساحل دریا فاصله دارد و آرامش خاصی به زائران می‌دهد.

بوشهر/امامزاده شاهزاده عبدالمهیمن
نشانی: 12کیلومتری جنوب بوشهر، محله‌ امامزاده، منطقه ریشهر
مشخصات: شاهزاده عبدالمهیمن براساس اسناد تاریخی از فرزندان حضرت عباس(ع) و دانشمندی که در زمان خلافت هارون‌الرشید عباسی به مصر و سپس به ایران مهاجرت کرد و در بوشهر ساکن شد و در همانجا در 312قمری درگذشت. بنای اصلی این امامزاده بر اثر زلزله تخریب اما بعدها بازسازی شده است. آخرین بازسازی آن هم به سال 1386بازمی‌گردد.

کرمان/ امامزاده محمد
نشانی: ‌ خیابان 17شهریور،چهارراه بهار
مشخصات: براساس آمار سازمان اوقاف و امور خیریه 250امامزاده و بقعه متبرکه در کرمان وجود دارد که امامزاده محمد یکی از آنهاست. آرامگاه فعلی امامزاده در زمینی به مساحت ۵هزار مترمربع با پلانی مستطیل شکل ساخته‌شده و به درختان سرو و کاج محوطه‌اش نیز معروف است. کارشناسان، قدمت اولیه بنای امامزاده محمد (شاهزاده محمد) را به اواسط دوران صفویه نسبت می‌دهند.

قشم/ امامزاده سیدمظفر
نشانی: قشم، ضلع شمالی میدان جهاد
مشخصات: این بارگاه ملکوتی به‌عنوان نگین جزیره قشم شناخته می‌شود و امامزاده‌ای که نسب ایشان با 5 واسطه به امام علی(ع)‌می‌رسد. بنای ساختمان بقعه، شبستانی به مساحت ۱۵۰مترمربع به همراه گنبد و 2 گلدسته دارد و در صحن این امامزاده نیز پیکر 12شهید دوران دفاع‌مقدس آرمیده‌ا‌ست.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید