• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 12 خرداد 1397
کد مطلب : 18587
+
-

مثلت داخلی حمله به برجام

جلیلی، ولایتی و احمدی‌نژاد کارنامه روحانی را در مذاکرات زیر سوال بردند

برجام
مثلت داخلی حمله به برجام

خرده‌گیری‌های محمود احمدی‌نژاد و سعید جلیلی که زمانی سکان مذاکرات هسته‌ای را در دست داشتند بر برجام و توافق هسته‌ای آنقدری به‌چشم نیامد که چرخش ناگهانی علی‌اکبر ولایتی به سمت منتقدان و تخریب‌گران تیم هسته‎ای به چشم آمد. آخر هفته‌ای که گذشت این سه چهره به برجام تاختند. محمود احمدی‌نژاد که در دوران او 6قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت صادر شد، دلیل ناکامی‌های مذاکرات در دوران خودش را سنگ‌اندازی‌های داخلی معرفی کرده و سعید جلیلی که 69‌ ماه مذاکرات هسته‌ای را هدایت کرده بود، بدون آنکه سرابی از توافق در مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای غربی حاصل شود، ادعا کرده است که برجام مانند ماشینی یک میلیونی بود که به مبلغ یک میلیارد خریداری کردیم اما طرف مقابل بعد از آنکه بخشی از پول را از ما گرفت، از دادن ماشین خودداری و با ماشین فرار کرد. جلیلی نوشته است: حالا شرکای او به ما می‌گویند باید بقیه اقساط ماشین را بدهید و بعد هم گفته می‌شود یک مزاحم از معامله خارج شد. این گفته جلیلی البته از سوی مقامات دولتی بی‌پاسخ نماند چنان‌که حمید ابوطالبی، رئیس سابق دفتر سیاسی رئیس‌جمهور نوشت: «شما 6 سال پشت فرمان این ماشین بودید؛ آنقدر از چراغ قرمز گذشتید، ورود ممنوع رفتید، توقف مطلقا ممنوع ایستادید و... تا خسارت‌ها و جریمه‌های آن، هزاران برابر قیمت ماشین شد. سپس ماشین را به دره فصل هفتم منشور انداختید و گفتید اینها کاغذپاره است! این ارثیه دوران شوم ماشین‌بازی و تمرین رانندگی جنابعالی است.»

نکته عجیب‌تر حضور سعید جلیلی و علی‌اکبر ولایتی در یک جبهه علیه برجام است؛ 2 چهره‌ای که در مناظره‌های انتخاباتی سال92 در 2جبهه مخالف هسته‌ای مقابل هم صف‌آرایی کرده و انتخابات را به یک رفراندوم هسته‌ای تبدیل کردند. در آن مناظره‌ها علی‌اکبر ولایتی با انتقاد از نحوه مذاکرات سعید جلیلی و تیم احمدی‌نژاد گفته بود: «دیپلماسی به معنی تعامل و معامله است و با همه کشورها و آنهایی که مذاکره می‌کنیم، باید بسیار خوب عمل کنیم و می‌شود در مذاکرات هسته‌ای بهتر از این عمل کرد و اگر این روند موفق بود، این مشکلات پیش نمی‌آمد و وضع به اینجا نمی‌رسید.» با این حال ولایتی عضو هیأت نظارت بر برجام با چرخش از مواضع قبلی خود درباره برجام این توافق را به باد انتقاد گرفته و گفته است: «مصدق هم به آمریکا خوشبین بود و جوابش را گرفت. تصورات او از کارگزاران آمریکا شبیه تصور دوستان درباره جان کری است. حتی ترکمانچای هم نسخه فارسی داشت ولی برجام نداشت؛ انسان احساس حقارت می‌کند.» به گزارش جماران، ولایتی گفته است: «در ماجرای برجام نان و آب مردم را به برجام گره زدند و همه جای کشور تعطیل بود. آیا مجلس باید برجام را که این میزان مهم است، در عرض ۲۰دقیقه تصویب کند. مشخص است که مجلس نیز کار خود را به خوبی انجام نداده است. اگر درست بررسی شده بود که ما این مصایب را امروز نداشتیم.» این همه سرزنش تیم مذاکرات و حمله به توافق هسته‌ای از سوی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل و نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی در شرایطی صورت گرفته که کمتر از 10روز پیش رهبر انقلاب «عناصر سیاسی، مدیریتی و مطبوعاتی» را از سرزنش یکدیگر درباره برجام و ایجاد دوقطبی برجام پرهیز داده بودند.

اظهارات سعید جلیلی و علی‌اکبر ولایتی پاسخ‌هایی را از سوی سیاستمدان اصلاح‌طلب و اصولگرا دریافت کرد اما کسی به ادعاهای احمدی‌نژاد که ضلع سوم حملات به برجام در آخر هفته گذشته بود، توجه زیادی نکرد. او که به تبریز سفر کرده بود، در سخنرانی خود گفته است: در اثر سیاست خارجی فعال دولت او بود که دولت آمریکا وادار به پیشنهاد مذاکره و همکاری شد به‌طوری‌که از تهدید حمله نظامی آقای بوش به نامه‌های دعوت به همکاری آقای اوباما رسیدیم. احمدی‌نژاد مدعی شده است: دشمنان تحریم کردند اما عده‌ای با سوءاستفاده از امکانات عمومی آن را در داخل کشور عملیاتی کردند. وی بدون آنکه به اظهارات خود درباره کاغذپاره بودن قطعنامه‌های شورای امنیت اشاره کند، گفته است: عده‌ای در داخل، همزمان و درحالی‌که با همه توان مانع از اقدامات دولت دهم برای مقابله با تحریم‌ها می‌شدند، وجود تحریم را انکار می‌کردند و مدعی بودند که مشکلات، ناشی از بی‌تدبیری دولت است. وی گفته است: تمام بهانه‌های بیگانگان برای صدور قطعنامه و تحریم به دورانی برمی‌گردد که آقای روحانی مسئول هسته‌ای کشور بودند. هیچ بهانه‌ای از دوران دولت‌های نهم و دهم ندارند.

ولایتی دنبال جلب توجه است



ناصر ایمانی، تحلیلگر اصولگرا می‌گوید: آقای ولایتی تلاش دارند همواره حرف نویی داشته باشند و توجهات را به‌خودشان جلب کنند البته خیلی از شخصیت‎ها اینگونه‌اند. وقتی چنین بحثی در میان باشد ممکن است آقایان محترم و عالیجنابان کمتر به شرایط و مقتضیات زمانی توجه کنند. وی درباره موضوع تلاش ولایتی برای سلب مسئولیت از خود درباره برجام گفت: البته ایشان در برجام نقش داشتند.

ولایتی می‌داند برجام عین مصلحت بود



عبدلله ناصری، تحلیلگر اصلاح‌طلب درباره واکنش متفاوت ولایتی به برجام گفت: به‌نظر می‌رسد که آقای ولایتی یا خبر دارند و یا تحلیل‌شان این است که برجام بسامان نخواهد رسید و دارند خودشان را از این گردونه خارج می‌کنند. آقای ولایتی خودشان بهتر از هر کسی می‌دانند برجام عین مصلحت و منفعت ملی بود. عجیب است که در مناظرات انتخاباتی روند مذاکرات هسته‌ای را چماق کردند و بر سر آقای جلیلی کوبیدند.

  آشنا خطاب به جلیلی: اگر وقت کردید کتاب نفیو را بخوانید

حسام‌الدین آشنا هم در واکنش به بخشی از ادعای سعید جلیلی که مدعی شده بود اوباما گفته است اگر مذاکره نمی‌شد و توافق صورت نمی‌گرفت، تحریم‌ها خودبه‌خود فرو می‌پاشید، نوشت: به سخنان اوباما که برای مصرف داخلی در آمریکا بیان شده استناد  و آن را برای مصرف داخلی در ایران خرج می‌کنید. سخنان ظریف را که برای مصرف خارجی در آمریکا بیان شده را هم برای مصرف داخلی در ایران خرج می‌کنید. در دوران مذاکرات هم به زبان داخلی با طرف خارجی سخن می‌گفتید. ظاهرا شما کلا مرد سیاست داخلی هستید نه سیاست خارجی. آشنا نوشت: بر این مبنا در دوره شما هم مذاکره لازم نبود چون تحریم‌ها خودبه‌خود فرو می‌پاشید. نمی‌دانستم تا این حد به سخنان اوباما باور داشتید و آن را عین واقعیت می‌دانستید. آیا به سخنان ترامپ هم به همین مقدار اعتماد دارید؟ آشنا در ادامه کنایه‌ای به جلیلی زد و نوشت: اگر سفرها و بازدیدهای تبلیغاتی و پیش انتخاباتی اجازه داد، لطفا کتاب هنر تحریم‌ها نوشته نفیو، معمار تحریم‌های ایران را مطالعه کنید. بعد از خواندن این کتاب با وجدانتان خلوت کنید و ببینید دشمن دانا و دوست نادان چه بر سر کشور آوردند. ریچارد نفیو، معمار تحریم‌های ایران، در کتاب «هنر تحریم‌ها» تأیید کرده است که سعید جلیلی، دبیر پیشین شورای‌عالی امنیت ملی ایران، با تحویل بخشی از ذخیره‌های اورانیوم غنی شده ایران در ازای ارائه سوخت هسته‌ای موافقت کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید