• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 13 مرداد 1401
کد مطلب : 167892
+
-

صعود33هزار میلیارد تومانی بورس

انتظار می‌رود از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین به محرکی برای رشد بورس در روزهای آینده تبدیل شود

بورس
صعود33هزار میلیارد تومانی بورس

پس از مدت‌ها نزول، دیروز شاخص کل بورس تهران 7هزارو340رشد کرد و بیش از 33هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سهام اضافه شد با این حال ارزش روزانه معاملات خرد همچنان در سطح 2هزار میلیارد تومان باقی ماند انتظار می‌رود از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین به محرکی برای رشد بورس در روزهای آینده تبدیل شود.
به گزارش همشهری، بورس تهران از ابتدای خرداد ماه تاکنون 12درصد افت کرده و این نزول به خروج ده‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام منجر شده است.همزمان با این نزول ارزش روزانه معاملات خرد به پایین‌ترین حد خود از سال1399 تاکنون رسیده که این نشان می‌دهد اشتیاق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بورس کاهش یافته است. تحت‌تأثیر این نزول شاخص کل بورس تهران به محدوده یک‌میلیون‌و400هزار واحد رسیده است موضوعی که کمتر کارشناسی پیش از این آن را پیش‌بینی می‌کرد.
این نزول در حالی اتفاق افتاده است که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال شاخص کل بورس تهران تا محدوده یک‌میلیون‌و600هزار واحد پیشروی و این امید را ایجاد کرده بود که شاخص کل بورس تهران بتواند از سقف قله قبلی خود که در مرداد ماه1399 در محدوده 2میلیون‌و100هزار واحد ثبت شده بود عبور کند اما این رشد تداوم نیافت و از خرداد ماه امسال تاکنون بیش از 150هزار واحد نزول کرده است. تحلیلگران تکنیکی براین باورندکه درصورت تداوم روند نزولی شاخص این احتمال وجوددارد، که شاخص بورس تا محدوده یک میلیون و 200هزار واحد و حتی یک میلیون واحد هم نزول کند اما در مبادلات روزگذشته شرایط بازار دچار تغییراتی شد و این امیدواری را ایجاد کرد که شاخص کل بورس تهران در محدوده فعلی حفظ و یا حتی با رشد مواجه شود.

رشد 33هزار میلیارد تومان
در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران 7هزارو340واحد رشد کرد و به یک میلیون و 437هزارو360واحد رسید. تحت‌تأثیر این رشد بیش از 33هزارمیلیارد تومان به ارزش بازار سهام اضافه شد و جمع کل ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس به 6522هزار میلیارد تومان معادل 207میلیارد دلار رسید. نکته قابل توجه در مبادلات روز گذشته این بود که بعداز مدت‌ها ارزش سهام تعداد زیادی از شرکت‌های بورس با رشد مواجه شد. آمار‌ها نشان می‌دهد در دادو ستد‌های دیروز قیمت سهام 432شرکت معادل 73درصد از شرکت‌های بورس با رشد مواجه شدند که این موضوع یک اتفاق کم سابقه از خرداد ماه تاکنون محسوب می‌شود. هنوز مشخص نیست آیا رشد روز گذشته بورس به‌معنای توقف یک روند نزولی چند ماه است، یا اینکه ظرف روز‌های آینده دوباره شاخص بورس با نزول مواجه خواهد شد؟

آینده بازار سهام
تحلیلگران بر این باورندکه تداوم روند صعودی بورس در روز‌های آینده بستگی زیادی به کاهش ریسک‌های سیاسی، افزایش نرخ بهره بین بانکی و رشد قیمت جهانی کالا‌های پایه دارد چرا که به‌زعم آنها عامل اصلی نزول شاخص این عوامل است. آمار‌ها نیز نشان می‌دهد که ارزش روزانه معاملات خرد در بورس به پایین‌ترین حد خود در 2سال گذشته رسیده و حتی در مبادلات روز گذشته نیز که شاخص بورس با رشد مواجه شد ارزش معاملات خرد از سطح 2هزار میلیارد تومان فراتر نرفت. در سال1399 ارزش روزانه معاملات خرد به سطح 25هزار میلیارد تومان رسیده بود و حتی در ابتدای سال‌جاری روزانه به‌طور متوسط 8هزار میلیارد تومان سهام و حق تقدم به‌صورت خرد در بازار سهام دادوستد می‌شد. مقایسه این آمار نشان می‌دهد که حجم معاملات با کاهش زیادی قابل توجهی شده است و این کاهش شدید ارزش روزانه معاملات خرد طبق ادبیات مالی ناشی از نگرانی سهامداران و کاهش اشتیاق برای سرمایه‌گذاری در بورس است و چون یکی از عوامل رشد شاخص ورود نقدینگی به بورس است تا زمانی که ارزش روزانه معاملات خرد به شکل محسوسی افزایش نیابد خیلی نمی‌تواند به رشد شاخص‌های بورس امیدار بود.
نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: درصورت حفظ قیمت جهانی کالاهای پایه می‌توان امیدوار بود که افت شدیدتر از این برای سهام شرکت‌ها رخ ندهد، اما باید توجه کرد که تا زمان ورود نقدینگی و کاهش جذابیت بازارهای موازی رشد بورس دشوار خواهد بود؛ بنابراین باتوجه به موارد مذکور قوی‌ترین سناریوی پیش رو برای هفته آینده تداوم رکود و ادامه وضعیت نوسانی است.
به‌گفته او عدم‌رعایت سقف ۲۰درصدی نرخ بهره بین بانکی و افت به نسبت شدید قیمت‌های جهانی کالاهای پایه ازجمله دلایل نگرانی سهامداران و طولانی شدن دوره نزول و رکود در بورس است. با این حال به‌نظر می‌رسد مخابره برخی اخبار سیاسی که می‌تواند منجر به کاهش ریسک‌ها و ابهام‌های بازار سرمایه شود در روزهای آینده محرکی برای رشد شاخص‌های بورس باشد دیروز انریکو مورا، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی توییتری از آغاز دوباره مذاکرات در وین خبر دادو نوشت: با تشکر فراوان از مقامات اتریش در راه بازگشت دوباره به وین برای برای بحث در مورد برجام و بازگشت به اجرای کامل آن براساس متن پیشنهادی ۲۰جولای جوزف بورل هماهنگ‌کننده سیاست خارجه اتحادیه اروپا هستیم. انتظار می‌رود این موضوع ظرف روز‌های آینده بازار سهام را تحت‌تأثیر قرار دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید