• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 24 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160580
+
-

مالکیت اسلحه؛ یک همه‌گیری آمریکایی

آمارها نشان می‌دهد که تعداد سلاح‌های موجود در خانه‌های مردم در آمریکا، از جمعیت این کشور فراتر رفته است

گزارش
مالکیت اسلحه؛ یک همه‌گیری آمریکایی

روزانه 100آمریکایی بر اثر شلیک گلوله جان خود را از دست می‌دهند. قتل، ‌خودکشی یا تیراندازی گروهی با اسلحه در آمریکا الگویی تکرار‌شونده و مداوم است و فقط اخبار مربوط به پرتلفات‌ترین آنها در رسانه‌ها منعکس می‌شود چرا که اراده سیاسی واحدی برای نمایش حقیقت تلخ آزادی اسلحه در آمریکا وجود ندارد و صنعت پرسود و قدرتمند تولید و فروش سلاح و لابی‌های قدرتمندی که در اختیار فعالان این صنعت قرار دارد، به هر قیمتی مانع از آن خواهد شد تا افکار عمومی نسبت به آزادی سلاح در آمریکا واکنش جدی نشان دهد. از این‌روست که واکنش‌های منفی به از دست‌رفتن جان انسان‌ها به‌ویژه کودکان در فجایع تیراندازی در آمریکا مقطعی است و به سرعت به فراموشی سپرده می‌شود. درحقیقت سال‌هاست که انفعال سیاسی در برابر آزادی حمل سلاح و حس ناامنی ناشی از مرگ سالانه هزاران آمریکایی بر اثر تیراندازی، ‌نوعی همه‌گیری در آمریکا ایجاد کرده که هرسال افراد بیشتری را به ‌خود آلوده کرده و به سمت خرید اسلحه سوق می‌دهد. با هربار وقوع فاجعه مرگ عده‌ای بر اثر تیراندازی، میلیون‌ها آمریکایی نگران از ناامنی موجود، اقدام به خرید سلاح می‌کنند، سیاستمداران بحث‌هایی تکراری بر سر لزوم ممنوعیت آزادی اسلحه را آغاز می‌کنند و در بحبوحه این جنجال‌ها سود شرکت‌های تولید و فروش اسلحه چند برابر می‌شود.

تعداد اسلحه بیش از جمعیت آمریکا 
براساس گزارش سال 2018یک شرکت نظرسنجی آمریکایی، در آمریکا 393میلیون قبضه سلاح گرم در دست مردم قرار دارد. این یعنی تعداد اسلحه در آمریکا از جمعیت این کشور فراتر رفته است. واشنگتن‌پست در سال 2017در گزارشی نوشته که به ازای هر 100آمریکایی، 120قبضه سلاح در آمریکا در دست مردم است. این نسبت به‌طور قطع در سال‌های اخیر افزایش یافته است. به‌ویژه در دوران همه‌گیری کرونا، آمار خرید اسلحه در آمریکا به دلایل نامشخصی جهشی خیره‌کننده یافته است. براساس گزارش گروه کنترل خشونت‌ سلاح‌های گرم گیفوردز، از ابتدای سال 2020تا ابتدای سال 2021تقریبا 5.1میلیون آمریکایی نخستین سلاح‌ خود را خریداری کرده‌اند. در سال 2019هم 2.4میلیون آمریکایی برای نخستین بار سلاح خریداری کرده بودند. به بیانی دیگر از سال 2019تا ابتدای سال 2021، 7.5میلیون مالک اسلحه به دارندگان پیشین سلاح گرم در آمریکا افزوده شده است. در مجموع در سال 2020بالغ بر 16.6میلیون آمریکایی سلاح خریداری کرده‌اند؛ یعنی 2.8میلیون نفر بیشتر از آمار خرید سال 2019 که بیشتر این خریداران از قبل مالک سلاح بوده‌اند. در گزارشی دیگر، نشریه آتلانتیک به نقل از آمار دولتی نوشته که بین سال‌های 2000و 2009سالانه درحدود 6میلیون قبضه سلاح گرم راهی خانه‌های مردم شده که این رقم در سال 2013به 16میلیون قبضه در سال افزایش پیدا کرده است.
در سال 2016محققان دانشگاه هاروارد در نظرسنجی وسیعی از شهروندان آمریکایی دریافتند که تقریبا 8میلیون آمریکایی «ابرمالکان اسلحه» به شمار می‌روند؛ افرادی که بین 8تا 140قبضه سلاح در اختیار دارند. ماتیو میلر، استاد دانشگاه نورت‌وسترن آمریکا، در پژوهشی به این نتیجه رسیده که بیشتر خریداران اسلحه با این تصور سلاح خریداری می‌کنند که قرار است روزی از آن برای دفاع از خود یا دارایی‌هایشان استفاده کنند، اما درواقع تنها شانس آسیب‌رساندن به‌خود و اعضای خانواده خود را افزایش می‌دهند. آمار دولتی در آمریکا نشان می‌دهد که عامل بیش از 60درصد از مرگ‌ومیرهای ثبت شده در این کشور خودکشی است و پژوهش‌ها نشان می‌دهند زمانی که سلاح در خانه قابل دسترس باشد، خطر خودکشی یا خطر قتل یا آسیب‌دیدگی تصادفی ناشی از شلیک اسلحه به‌ویژه در میان زنان افزایش پیدا می‌کند. با این حال کمتر از 10درصد از مالکان یا خریداران اسلحه از این حقایق مطلعند و بدون داشتن دانش و شناخت کافی اقدام به خرید سلاح می‌کنند و زمینه وقوع خشونت‌های مرگبار فردی و جمعی بیشتری را فراهم می‌آورند.

173تیراندازی گروهی در 5ماه 
در هفته‌های گذشته و در جریان جشن عید پاک، فقط در ایالت پنسیلوانیای آمریکا 2تیراندازی گروهی رخ داد و 2نفر جان خود را از دست دادند و عده زیادی زخمی شدند. همزمان در ایالت‌های کارولینای جنوبی، کالیفرنیا، فلوریدا، مریلند، نوادا، نیویورک و اورگان هم رویدادهای مشابهی رخ داده است. حوادث خونین تعطیلات عید پاک، چند روز پس از تیراندازی در متروی بروکلین رخ داد. در تیراندازی بروکلین 16نفر زخمی شدند. چند هفته پیش از آن هم سی‌ان‌ان در گزارشی از کشته شدن 8نفر و مصدومیت 60نفر در تیراندازی‌های گروهی در سرتاسر آمریکا خبر داده بود. در مجموع، آمارهای «مرکز آرشیو خشونت‌های ناشی از سلاح گرم» در واشنگتن نشان می‌دهد از ابتدای سال‌جاری میلادی تا‌کنون، یعنی طی کمتر از 5ماه، 173مورد تیراندازی به جمعیت در سرتاسر آمریکا رخ داده است.
در گزارش دیگر که نشان از وخامت اوضاع آمار قربانیان اسلحه در آمریکا دارد، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های این کشور اعلام کرده که در سال 2020، 45هزار و 222نفر جان خود را بر اثر شلیک گلوله از دست داده‌اند؛ آماری بسیار بالاتر از 40هزار و 698مرگ ناشی از سوانح رانندگی در این سال. این رقم بالاترین رقم سالانه‌ای است که تاکنون از مرگ‌ومیر ناشی از شلیک اسلحه به ثبت رسیده و نسبت به سال 2010افزایشی 43درصدی داشته است.
به گزارش مرکز افکارسنجی پیو، از 45هزار و 222مرگ اعلام شده در اثر تیراندازی با اسلحه، 54درصد مربوط به ‌خودکشی و 43درصد مربوط به قتل بوده است. باقی موارد شامل قتل‌ یا خودکشی غیرعمد، قتل حین اجرای قانون و قتل غیرقانونی به بهانه اجرای قانون بوده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا همچنین اعلام کرده که در سال 2020درحدود 79درصد از قتل‌های رخ داده در آمریکا به‌وسیله اسلحه انجام گرفته‌اند؛ درحالی‌که این رقم در انگلیس 4درصد، در کانادا 37درصد و در استرالیا 13درصد بوده است.
اف‌بی‌آی در گزارشی دیگر اعلام کرده که از سال 2000به بعد و طی دوره‌ای 20ساله 345مورد تیراندازی گروهی در آمریکا اتفاق افتاده‌ است که در اثر آن هزار و 24نفر جان خود را از دست داده و هزار و 828نفر مجروح شده‌اند. براساس این گزارش مرگبارترین این تیراندازی‌ها در سال 2017در لاس‌وگاس رخ داده که در نتیجه آن بیش از 50نفر جان خود را از دست داده و 500نفر مجروح شده‌اند.

سودهای کلان از کشتار مردم
باوجود خشم عمومی و گاه و بیگاهی که نسبت به خشونت‌های بی‌پایان با سلاح گرم در آمریکا وجود دارد، نرخ حمایت آمریکایی‌ها از محدود‌سازی یا ممنوعیت استفاده از اسلحه در سال 2020به پایین‌ترین میزان خود رسیده است. براساس آمارهای ارائه شده توسط مؤسسه نظرسنجی گالوپ، تنها 52درصد از آمریکایی‌ها خواستار اعمال مقررات سختگیرانه برای استفاده از سلاح در آمریکا هستند، 35درصد از آنها خواهان حفظ مقررات کنونی بوده و 11درصد خواستار کاهش محدودیت‌ها هستند.
اما فراتر از افکار عمومی، سود بالای فروش اسلحه در آمریکا و در کنار آن لابی‌گری انجمن ملی سلاح آمریکا قدرتمند‌تر از هر نهاد، سیاستمدار و جریان فکری عمل می‌کنند تا مانع از اعمال ممنوعیت بر استفاده آزادانه از سلاح شوند. درحقیقت انجمن ملی سلاح آمریکا یکی از اصلی‌ترین و قدرتمند‌ترین لابی‌های مرتبط با حمل آزادانه سلاح در آمریکاست که برای تأثیرگذاری بر رأی نمایندگان کنگره درباره سیاست اسلحه، بودجه قابل توجهی در اختیار دارد. بخشی از این بودجه توسط تولید‌کنندگان اسلحه تامین می‌شود تا امنیت جریان درآمدزایی خود را حفظ کنند. این روند، چرخه‌ای معیوب متشکل از کشتار و درآمد‌زایی شرکت‌های اسلحه‌سازی ایجاد کرده است. درسال 2015کمی پس از وقوع تیراندازی در سن‌برناردینو، وب سایت اینترسپت در گزارشی با بررسی رونوشت‌هایی از مکاتبات شرکت‌های تولید اسلحه دریافت در بسیاری از موارد دست‌اندرکاران این صنعت، از تیراندازی‌های رخ داده علیه مردم و هیاهویی که بعد از آن ایجاد می‌شود، به‌عنوان فرصت‌های پرسود یاد می‌کنند. درواقع، رویدادهای پس از هر تیراندازی گروهی در آمریکا الگویی ثابت و شناخته شده دارد: ارزش سهام شرکت‌های تولید‌کننده اسلحه افزایش پیدا می‌کند. این الگو پس از کشتار سن‌برناردینو، اورلاندو و لاس‌‌وگاس تثبیت شده است. افزایش میل به محافظت از خود و خانواده و نگرانی از ایجاد ممنوعیت استفاده از اسلحه عواملی هستند که فروش اسلحه پس از هر تیراندازی به جمعیت را افزایش می‌دهد. الگوی رشد ارزش سهام پس از این حوادث به اندازه‌ای قابل پیش‌بینی شده که اکنون سرمایه‌گذاران شرکت‌های اسلحه‌سازی روی آنها شرط‌بندی می‌کنند.

مکث
اسلحه آمریکایی از نگاه آمار


 بیش از 393میلیون قبضه سلاح گرم در خانه‌های مردم در آمریکا وجود دارد.
 از سال 2019 تا 2021بیش از 7.5میلیون آمریکایی به لیست مالکان جدید اسلحه افزوده شدند.
 در 5ماه گذشته، 173مورد تیراندازی گروهی در آمریکا رخ داده است.
 در سال 2020، بیش از 45هزار نفر در آمریکا بر اثر شلیک گلوله کشته شده‌اند. در همین سال، آمار تلفات جاده‌ای 40هزار نفر بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید