• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 15 آبان 1400
کد مطلب : 144811
+
-

دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه راهبری کلان و ارتقای توانمندی‌های مدیریتی در گفت‌وگو با همشهری مطرح کرد

انتصابات با رویکرد جوانگرایی و خدمتگزاری از میان 5هزار رزومه

 حدود یک‌ماهی زمان برد تا شهردار جدید تهران پس از تأیید حکمش توسط وزیر کشور، اقدام به انتصاب‌های مهم شهرداری کند. علیرضا زاکانی این زمان را لازمه شناسایی و انتخاب درست معاونان، شهرداران مناطق و سایر مدیران شهری اعلام کرد و گفت: «باید گلوگاه‌های مدیریتی به افراد مورد اعتماد داده شوند و به همین جهت، سابقه کاری و توانمندی اشخاص موردنظر به دقت بررسی شد. در این راستا، مدیران را یکساله انتخاب کردم؛ چراکه فعالیت آنها شوخی نیست که بخواهیم 4سال مسئولیت را به آنها واگذار کنیم. این افراد در یک سال باید وضعیت اقداماتشان رصد شود و لحظه به لحظه مورد بررسی قرار گیرند و اگر عملکردشان خوب بود، استمرار یابند.»  به گزارش همشهری، در هر صورت، اصلی‌ترین انتصاب‌های علیرضا زاکانی تاکنون انجام شده و اینطور که مشخص است، تا پایان آذرماه، روند انتصابات در شهرداری تهران به پایان می‌رسد تا برای سازمان‌ها، شرکت‌ها و ارگان‌های زیرمجموعه، تکلیف مشخص شود. در این میان، درباره نحوه انتخاب و انتصاب مدیران جدید از سوی شهردار تهران، دستیار ویژه او در حوزه راهبری کلان و ارتقای توانمندی‌های مدیریتی، اطلاعات جزئی‌تر را به همشهری ارائه کرد. حسام حبیب‌الله از رقمی جالب توجه برای جمع‌آوری رزومه‌های افراد دارای صلاحیت خبر داد؛ 5هزار رزومه که پس از غربال اولیه، از میان آنها، تنها برای شهرداران مناطق 22گانه، 600رزومه با دقت بیشتر بررسی شدند. او از جوانگرایی و انتخاب زنان مدیر با نگاه شایسته‌سالاری گفت و اینکه از شورای شهر نیز فشاری برای انتصابات نبوده است. گفت‌وگوی همشهری با حبیب‌الله را در ادامه می‌خوانید.

آقای حبیب‌الله، شهردار تهران کمی دیرتر از حد معمول و عرفی که همیشه در شهرداری شاهد بوده‌ایم، دست به انتصاب مدیران مدنظر خود زد  اما در ادامه ‌ خیلی سریع حکم‌ها صادر شد. چرا چنین روندی اتخاذ شده است؟
ببینید برای اینکه شهرداری در دوره جدید، انتصابات‌ کارآمد و بی‌حاشیه‌ای داشته باشد، 4سیاست در دستور کار قرار گرفت. سیاست نخست اجتناب از سیاسی‌کاری در هرگونه انتخاب و انتصابی بود. سیاست دوم هم به استفاده افراد از بدنه شهرداری ارتباط پیدا می‌کرد؛ چراکه پرسنل شهرداری تهران جزو پرسنل خدوم هستند و نگاه دکتر زاکانی بر کمک گرفتن از بدنه شهرداری و حداکثر ارتقا از درون شهرداری بوده و هست. سیاست سوم، داشتن روحیه جهادی و خدمت به مردم بوده و ‌سیاست دیگر بر پایه اعتقاد به استفاده از ابزارهای نوین در شناسایی و انتخاب تیم همکار شهردار شکل گرفت و ایجاد شد. بنابراین برای بررسی پرونده‌های متقاضیان و افراد مدنظر، زمانی لازم بود تا کسانی که شایسته بودند به بهترین شکل شناسایی شوند.
بنابراین شما مدعی هستید که افراد طبق سیاست‌هایی که اشاره کردید، انتخاب شده‌اند و هیچ‌گونه فشاری از بیرون یا آشنابازی در کار نبوده است؟
ما مدعی هستیم که بهره‌گیری از روش‌های آکادمیک را جایگزین معرفی دوستان کرده‌ایم. به همین‌خاطر، بیش از ۵هزار رزومه دریافت کردیم. پس از این غربال اولیه صورت گرفت و در ادامه کانون‌های ارزیابی برای شناخت توانمندی‌های عمومی مدیریتی افراد تشکیل شد. سپس رزومه‌ها در کمیته انتصابات و پنل‌های تخصصی بررسی شد و حکم‌هایی که طی چند وقت اخیر در شهرداری مشاهده کردیم، ماحصل چنین روندی است. جالب است بدانید تنها برای شهرداران مناطق ۶۰۰رزومه بررسی شد که پس از غربالگری به ۱۴۹رزومه کاهش یافت و منتخبان آن به کانون‌های ارزیابی ارجاع داده شدند که از ۱۴۹نفر، ۵۰نفر انتخاب شده و سپس در پنل‌های تخصصی، دانش تخصصی مدیریت شهری این عزیزان ارزیابی گردید و در نهایت ۲۲شهردار مناطق تهران از این لیست انتخاب شدند که شهردار 3منطقه باقیمانده ظرف روزهای آینده منصوب خواهند شد. در این خصوص ذکر این مورد ضروری است که اعضای شورای شهر برای انتصابات راهنمایی می‌کنند ولی هیچ‌گونه مداخله‌ای ندارند. در واقع فشاری از طرف شورا وجود ندارد.
چه تعدادی از مدیران مناطق، جزو بدنه شهرداری هستند؟
80درصد مدیرانی که حکم‌شان صادر شده افرادی هستند که از بدنه شهرداری بالا آمدند و تمامی افراد سابقه کاری و تحصیلی مرتبط با حوزه تخصصی مدیریتی خود دارند. از ابتدای فرایند انتخاب شهرداران مناطق تأکید شهردار محترم این بود که میدان به کسانی داده شود که سال‌ها در شهرداری در لایه‌های مختلف تجربه‌ اندوخته‌اند و به‌اصطلاح خاک این حوزه را خورده‌اند و بر این اساس در غربال اولیه رزومه‌ها، یکی از معیارها داشتن تجربه در شهرداری و مدیریت شهری بوده است که در نهایت مسئولیت به این عزیزان محول شد.
 انتقاداتی نسبت به انتصاب برخی از شهرداران مناطق از خارج از تهران وجود دارد. چرا چنین انتصاب‌هایی صورت گرفته است؟ 
این موضوع مشخصا به شهرداران جدید مناطق4و 18 برمی‌گردد. در این رابطه باید بگویم که آقای هوشیار از شهر تبریز برای منطقه18 منصوب شد و علاقه شهردار تهران بر این بود انتصابات بر پایه شهر تهران باشد و اگر در شهرهای دیگر افراد توانمند وجود داشتند از ظرفیت آنها نیز استفاده شود. آقای پوریافر نیز کارمند شهرداری تهران است که چند سالی به قم مأمور شده بود. درباره آقای قاری قرآن باید به این نکته اشاره کنم قبل از انتصاب او جلساتی با معاون هماهنگی امور مناطق برگزار و توافقاتی ایجاد شد اما بعد نظر خود او تغییر کرد و حکمی صادر نشد. درخصوص معاونان هم نکته اینجاست که آقایان فروزنده، نظری، بهرامی و سایرین دارای سابقه‌های طولانی مدیریتی هستند. به‌طور نمونه آقای فروزنده در دولت دهم معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست‌جمهوری بودند. آقایان بهرامی و نظری هم سابقه بیش از 20ساله در پست‌های اجرایی و تخصصی دارند.
 اشاره به دریافت 5هزار رزومه کردید. اگر فردی دارای توانایی مدیریت شهری باشد و رزومه‌اش را ارسال نکرده باشد چه کار باید انجام دهد؟
به هرحال قابل کتمان نیست که عده‌ای از فرایند انتخاب جا مانده‌اند. بر همین اساس، سامانه‌ای طراحی و معرفی می‌شود تا افراد رزومه‌های خود را در آن بارگذاری کنند و به کانون ارزیابی راه پیدا کنند.
آیا کانون ارزیابی جدا از مدیران ارشد، رزومه مدیران میانی و عملیاتی را هم بررسی می‌کند؟ 
اگر مدیر ارشدی نظر به انتصاب فرد خاصی داشته باشد، موضوع باید به کانون ارزیابی ارسال شود. تا همین الان هم عده‌ای از افراد معرفی شده در کانون ارزیابی رد شده‌اند و پروسه کاملا حرفه‌ای عمل می‌کند.
یکی از موضوعاتی که همیشه مطالبه است به انتخاب زنان مدیر و جوانگرایی در انتصابات ارتباط پیدا می‌کند. بانوان و جوانان در انتصابات جدید شهرداری چه جایگاه و سهمی دارند؟
برای بانوان در شهرداری باید جایگاه خوب و مشخصی درنظر گرفته شود. در ادامه انتصابات هم سهم بیشتری برای بانوان اختصاص داده خواهد شد. تا اینجای کار نیز بهره‌مندی از جوانان شایسته در دستور کار بوده است؛ به‌گونه‌ای که تاکنون برابر آمار انتصاب دهه‌ شصتی‌ها در مقایسه با ادوار پیشین مدیریت شهری افزایش 3.5برابری داشته و انتصاب 70درصدی مدیران زیر ۴۵سال در این دوره رقم خورده است. نکته دیگری که باید درنظر گرفت اینکه 97درصد مدیران شهرداری تهران از میان افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری انتخاب شده‌اند.
 خود کانون ارزیابی را چه کسانی تشکیل داده‌اند؟
همه اعضای این تیم دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه مدیریت بوده و هسته مرکزی این تیم، در یک دهه گذشته ضمن برگزاری نخستین کانون‌های ارزیابی در شهرداری تهران به‌عنوان پیشرو در بین شهرداری‌های کلانشهرها، توفیق برگزاری کانون ارزیابی در مجموعه‌های بزرگی نظیر شرکت ملی نفت، شستا، بانک ملت و سایر نهادهای کلان را داشته‌اند.

نگاه ویژه شهردار به ترویج الگوی جهان اسلام و  ادبیات فارسی
هفته گذشته شهردار تهران مرتضی امیری اسفندقه‌ را به‌عنوان دستیار ویژه خود در حوزه ادبیات و شعر فارسی انتخاب کرد. اما این موضوع با انتقاد عده‌ای همراه بود و در همین راستا علیرضا زاکانی گفت: «افراد منتقد این اقدام، مسئله را با ذهن خود تفسیر می‌کنند و نمی‌دانند ما دنبال چه مسیری هستیم؛ درحالی‌که ما برای کارهای خود استدلال و منطق داریم.» حسام حبیب‌الله دستیار ویژه شهردار در حوزه راهبری کلان و ارتقای توانمندی‌های مدیریتی نیز در این رابطه گفت: «مرتضی امیری اسفندقه از مفاخر ادبیات و جزو شاعران باسابقه و خوش‌قریحه کشور هستند. شهردار تهران با توجه به نگاهی که برای الگوسازی تهران به‌عنوان پیشرو در کلانشهرهای جهان اسلام دارد و با هدف بهره‌گیری از ظرفیت زبان و ادب پارسی در این الگوسازی از تجربیات و مشاوره ایشان استفاده خواهند کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید