• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 15 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129873
+
-

مانور انتخاباتی دلواپسان برجام علیه ظریف

حمله کلامی یک مداح به وزیر امورخارجه در مراسم شب‌قدر واکنش‌های زیادی را در پی داشت

موج واکنش‌ها به انتشار فایل تقطیع‌شده سخنان وزیرخارجه ادامه دارد؛ واکنش‌هایی که   نه فقط ظریف بلکه بار دیگر اصل مذاکره را هدف گرفته و می‌تواند در مسیر پرمانع دیپلماسی چالش‌های جدیدی ایجاد کند. در تازه‌ترین این واکنش‌ها یکی از مداحان شناخته‌شده روی آنتن زنده صداوسیما و در مراسم شب قدر شعری سراسر انتقاد خطاب به دولت، ظریف و وزارت خارجه خوانده است. در این شعر که در رسانه‌های همسو با صداوسیما نیز به شکل گسترده‌ای بازنشر شده مذاکرات هسته‌ای به «مذاکرات سیاه» تشبیه شده و به کنایه گفته شده: «سرِ نیزه که رحل قرآن شد؛ وقت تضعیف «مرد میدان» شد.» 
 مدیرمسئول روزنامه کیهان هم همچون محمود کریمی از تریبون صداوسیما به ظریف حمله کرده و گفته او فرد متدینی است «ولی کلاه سرشان می‌گذارند.» در چنین شرایطی جایگاه وزیرخارجه بیش از پیش متزلزل شده و این اتفاق به‌گفته کارشناسان می‌تواند بر مذاکرات وین تأثیرگذار باشد.

صداوسیما؛ تریبون مخالفان ظریف
انتقادات مقامات دولتی این روزها به رویه صداوسیما اوج گرفته است؛ چراکه به‌گفته معاون اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری به‌دلیل حساسیت‌های انتخاباتی فقط 3 سخنرانی روحانی از تلویزیون پخش می‌شود؛ اتفاقی که سخنگوی دولت آن را «نادر و بی‌سابقه» دانسته است.
 علی ربیعی در این زمینه گفته: «روحانی تنها رئیس قوه‌ای هستند که هیچ شائبه‌ای از کاندیدا شدنشان وجود ندارد و امیدوارم این موضوع صحت نداشته باشد.» اما در سوی دیگر مخالفان دولت تریبون‌های گسترده‌ای در صداوسیما دارند؛ تا حدی که در شعر مداح معروف به کنایه وزیر خارجه به ساده‌لوحی متهم شده است و در ادامه آمده که وقتی «اشعری انتخاب مردم شد»، رشته کار به‌دست جاسوسان افتاد. این در حالی است که همین مداح 6سال قبل یعنی پس از توافق هسته‌ای از محمدجواد ظریف به‌دلیل عملکردش ستایش کرده بود. همه این‌ها در حالیست که مذاکرات ایران با قدرت‌های خارجی درباره برجام در جریان است و تضعیف نماینده ایران در مذاکرات جهانی تضعیف ایران خواهد بود. 
 ظریف خود در متن ماجرا قرار گرفته و موج انتقادات به‌سوی او و وزارت خارجه است؛ در شرایطی که دور چهارم مذاکرات وین در این هفته از سر گرفته می‌شود و برخی رسانه‌ها ادعا کرده‌اند قدرت‌های جهانی قصد دارند تا آخر اردیبهشت با ایران توافق کنند. غیراز احتمال استعفا امکان استیضاح ظریف در مجلس نیز وجود دارد. نمایندگان مجلس یازدهم از مخالفان دیرینه او هستند که در نخستین حضور ظریف در مجلس نیز او را «دروغگو» خطاب کردند. حال باید دید نمایندگان نزدیک به جریان پایداری که سابقه آتش زدن برجام در صحن مجلس را هم دارند، پس از پایان تعطیلات 2هفته‌ای بهارستان چه واکنشی به این اتفاق نشان می‌دهند؛ آن هم در شرایطی که تا پایان عمر دولت دوازدهم و وزارت ظریف 3‌ماه زمان باقی مانده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید