• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 2 بهمن 1399
کد مطلب : 122398
+
-

بازار ارز تغییر جهت داد

بازگشت دلار به کانال 23هزار تومان

با وجود نزول قیمت دلار تا محدوده 21هزار تومان در مبادلات روز سه‌شنبه دیروز قیمت هر دلار آمریکا دوباره رشد کرد و به کانال 23هزار تومان بازگشت. دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: «بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران آزاد شده و بانک مرکزی در حال استفاده از آنهاست.» به‌نظر می‌رسد علت نزول قیمت دلار هم در یک هفته گذشته ناشی از تزریق همین منابع بوده است.
به‌گزارش همشهری، با کاهش اندک قیمت‌ها در بازار‌ها مسئولان اعتماد به نفس پیدا کرده‌اند و در اظهارنظرهای مختلف نزول قیمت‌ها را به نحوه مدیریت خود نسبت می‌دهند درحالی‌که شیب نزولی قیمت‌ها از هفته سوم آبان‌ماه و بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا آغاز شده است. به وضوح مشخص است رویداد‌های سیاسی به کاهش انتظارات تورمی منجر شده است و همین عامل ازجمله دلایل آرامش نسبی بازارها بوده است. قیمت دلار نیز همگام با سایر بازار‌ها در این دوره با نزول مواجه شده و از 32هزار تومان، با 9هزار تومان کاهش، به 23هزار تومان رسیده است. البته روند رو به رشد قیمت دلار در هفته جاری شدت گرفت و قیمت هر دلار آمریکا که در یک‌ماه گذشته در کانال 25هزار تومان در نوسان بود به کانال 21هزار تومان سقوط کرد اما این نزول فقط یک روز دوام آورد و دوباره قیمت هر دلار آمریکا به کانال 23هزار تومان بازگشت.
عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت به خبرنگاران گفت: بخشی از منابع بلوکه شده ارزی ایران آزاد شده است و این بانک در حال استفاده از این منابع ارزی است. بخشی دیگر نیز به‌تدریج از طریق تحولاتی که در حال رخ دادن است، تامین خواهد شد.
این گفته‌ها نشان می‌دهد احتمالا بخشی از افزایش شیب نزولی قیمت دلار در هفته گذشته ناشی از تزریق منابع بانک مرکزی به بازار ارز بوده است. چند روز پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز به صراحت اعلام کرد با آزادسازی منابع ارزی قیمت هر دلار آمریکا به 15هزار تومان کاهش می‌یابد. این پیام‌ها نشان می‌دهد احتمالا دست بانک مرکزی به‌ویژه بعد از نشست با مقامات کره‌جنوبی پرتر شده است.
قبلا رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود ارزش کل منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی 7میلیارد دلار است گویا میزان منابع ارزی بلوکه شده ایران در عراق نیز 9میلیارد دلار است. کارشناسان بر این باورند که آزاد‌سازی‌ این منابع می‌تواند در میان‌مدت به افت قیمت دلار منجر شود اما در بلندمدت به‌دلیل کسری بودجه، باید راهکارهای دیگری را درنظر گرفت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید