• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119484
+
-

«کیانِ» روشنفکری دینی

آن «حلقه کیان» که یک حلقه نبود

مطبوعات
«کیانِ» روشنفکری دینی


محمدناصر احدی  

پس از اینکه سلسله‎‌‎مقالات دکتر عبدالکریم سروش در مجله «کیهان فرهنگی» با مخالفت‎‌‎هایی مواجه شد، متصدیان این نشریه که تمایلی به تغییر خط‎‌‎مشی‌شان نداشتند، با تغییر و تحولات مدیریتی رخ داده در مؤسسه کیهان، مجبور به جدایی از این مؤسسه شدند. مصطفی رخ‎‌‎صفت (مدیرمسئول و سردبیر کیهان فرهنگی) به همراه رضا تهرانی (دوست و همکار رخ‎‌‎صفت) و ماشاءالله شمس‎‌‎الواعظین (که در آن دوران سردبیر روزنامه کیهان بود) با صدور بیانیه‎‌‎ای عزیمتشان را از کیهان فرهنگی اعلام کردند و درصدد برآمدند تا همان مسیر را در نشریه‎‌‎ای خصوصی که بی‎‌‎نیاز از پاسخگویی به مقامات بالادستی باشد ادامه دهند. این هدف با انتشار شماره اول مجله «کیان» در سال1370 عملی شد و گفتمان روشنفکری دینی در کیان تداوم یافت. گروهی از استادان دانشگاه، نظریه‎‌‎پردازان، نویسندگان و مترجمان با گرایش‎‌‎ها و تمایلات فکری مختلف در این مجله شروع به قلم زدن در موضوعات مختلف تئولوژی، ایدئولوژی، ادبیات و فرهنگ کردند. هرچند در کیان به موضوعات گوناگون پرداخته می‎‌‎شد، اما آنچه اکنون، از پس گذشت ایام، از کیان در یادها مانده، سهم ثمین این نشریه در بسط گفتمان روشنفکری دینی است. ازجمله همکاران کیان می‎‌‎توان به اشخاصی همچون عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری، سعید حجاریان، محسن کدیور، بهاءالدین خرمشاهی، اکبر گنجی، سیدحسن حسینی، محمدجواد کاشی، مراد فرهادپور، مرتضی مردیها، آرش نراقی و... اشاره کرد. حلقه کیان تعبیری بود که گویا در ابتدا از سوی افرادی غیراز خود نویسندگان مجله کیان برای اشاره به طرز فکری که در این نشریه در حال شکل گرفتن بود استفاده شد. عبدالکریم سروش درباره تعبیر حلقه کیان گفته: «نام حلقه کیان هیچ‎‌‎گاه در آن روزگار مطرح نبود و من به یاد نمی‎‌‎آورم که اصحاب کیان هیچ‎‌‎وقت چنین تعبیری را به‎‌‎کار برده باشند. خود من هم همیشه تعبیر اصحاب کیان را به‎‌‎کار می‎‌‎بردم و حلقه کیان نه از ذهن من گذشت و نه بر زبان من. همچنان که بر ذهن و زبان دوستان دیگر هم نگذشت. پس از تعطیلی کیان بود که تعبیر حلقه کیان دایر و رایج شد. به قول مولانا: ‎‌‎ای حیات عاشقان در مردگی/ دل نیابی جز که در دلبردگی. وقتی که دل رفت تازه به یادها آمد که دلی داشته‎‌‎اند.
وقتی که کیان رفت تازه پاره‎‌‎ای از افراد پی بردند که چیزی به نام حلقه کیان که حلقه‎‌‎ای مؤثر در فرهنگ کشور بوده، وجود داشته است. من البته از این نامگذاری استقبال می‎‌‎کنم و به هیچ وجه آن را نامناسب نمی‎‌‎یابم. اما این تعبیر را بیرونیان به‎‌‎کار بردند و رایج کردند». کیان در دی1379«به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و توهین و اهانت به مقدسات توقیف شد و دیگر هیچ‎‌‎گاه منتشر نشد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید