• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 25 آبان 1399
کد مطلب : 115771
+
-

جشن مجازی روز نصف جهان

روز اصفهان با وجود شیوع کرونا و کاهش شدید گردشگران به بهانه‌ای برای شادی مردم و توجه به این شهر بدل شده است

گزارش
جشن مجازی روز نصف جهان

مریم سرخوش- خبر‌نگار

 هفته نکوداشت اصفهان از امروز آغاز می‌شود و تا اول آذر (روز اصفهان) ادامه خواهد داشت؛ هفته‌ای که اگر با بحران و آمار سیاه کرونا مواجه نمی‌شد، قطعا روزهای پرنشاطی را برای اصفهانی‌ها و مهمانانشان رقم می‌زد. اما این روزها تجمع و برگزاری هر مراسمی مساوی با تهدید سلامت و جان مردم است و بر این اساس نکوداشت هفته اصفهان و برگزاری برنامه‌های شاد برای مردمی که مدت‌هاست درگیر روزهای خاکستری کرونا شده‌اند، بر بستر فضای مجازی رقم خواهد خورد.
2سال پیش بود که هفته و روز اصفهان از اردیبهشت به هفته آخر آبان و اول آذر تغییر تاریخ داد و این اتفاق با استقبال قابل توجه مردم و تاریخ‌شناسان اصفهان همراه شد‎. اصفهانی‌ها سال61 در عملیات محرم 750شهید داشتند که 370شهید در 25آبان به شهادت رسیدند. همچنین براساس مستندهای تاریخی، باروی حفاظتی یا حصار بزرگ اصفهان به‌منظور تضمین امنیت شهر تاریخی اصفهان (۳66-۳22 هجری قمری) در تاریخ یکم آذر ایجاد شده است. به همین دلیل است که آغاز هفته نکوداشت اصفهان با 25آبان و پایان آن در اول آذر برای مردم شهر گنبدهای فیروزه‌ای ارزشمند است. این روز و هفته در سال‌های گذشته به فرصتی دیپلماسی برای نمایش و تبادل میراث فرهنگی و تاریخی این شهر با گردشگران و مهمانان خارجی از شهرهای خواهرخوانده اصفهان بدل شده است.

جشن‌های هفته اصفهان از صداوسیما پخش شود
یکی از شهروندان اصفهانی با اشاره به اهمیت هفته و روز اصفهان برای مردم به همشهری می‌گوید: این روزها به‌دلیل شیوع کرونا شرایط خوبی در اصفهان وجود ندارد و به تبع آن مردم هم انتظار تکرار برنامه‌های خوب سال گذشته را ندارند. به‌خاطر کرونا ساعت18 همه‌جا به‌طور کامل تعطیل می‌شود و بعدازظهرها شهر حالت غم‌انگیزی دارد. مهسا پاکروان‌ با بیان اینکه تا 2سال پیش این هفته و روز اصفهان در ابتدای اردیبهشت برگزار می‌شد و بهترین فصل گردشگری اصفهان بود، می‌افزاید: به دلایل تاریخی و اصرار مردم، شهرداری این تاریخ را به آخر آبان و اول آذر تغییر داد. انتقال این هفته در پاییز موجب شده گردشگران کمتری برای این بزرگداشت به اصفهان بیایند، اما با وجود این، سال گذشته برنامه‌های زیادی برگزار شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.
یکی دیگر از شهروندان اصفهانی هم با بیان اینکه امسال شهر حال و هوای هفته اصفهان را ندارد، می‌گوید:‌ شور و حال خاص سال‌های گذشته در شهر دیده نمی‌شود. با وجود اهمیت 25آبان و اول آذر برای مردم اصفهان اما بسیاری از شهروندان درگیر بیماری کرونا هستند و واقعا با این شرایط هر مراسمی می‌تواند به افزایش بیماری منجر شود.
امیر جوزانی تأکید می‌کند: سال گذشته گروه‌های اصفهانی که اکثر آنها را شاعران و ادیبان اصفهان تشکیل می‌دادند در پردیس‌ مهم شهر برنامه خوبی را برگزار کردند. در میدان نقش‌جهان هم یک‌هفته برنامه‌های ویژه از سوی شهرداری برگزار شد که مورد تأیید مردم بود، اما امسال شنیده‌ام بسیاری از برنامه‌ها به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد. جوزانی درباره استقبال شهروندان از برنامه‌های فضای مجازی هم می‌گوید: بعید است استقبال چندانی از این برنامه‌ها شود. هزینه‌های اینترنت بالاست و مردم برای همین مدارس آنلاین هم کلی هزینه می‌کنند. اگر برنامه‌ها از طریق صداوسیمای استانی پخش شود، قطعا بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

شادسازی فضای شهر از سوی شهرداری
رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر اصفهان می‌گوید: هفته اصفهان با توجه به شروع آن از 25آبان تا اول آذر ارزش زیادی برای مردم دارد و هرسال با استقبال قابل توجهی برگزار می‌شود. امسال 100برنامه برای نکوداشت این هفته و روز اصفهان در شورای شهر اصفهان برنامه‌ریزی شده بود، اما به‌دلیل شیوع کرونا قادر به اجرای تمام این برنامه‌ها نیستیم و تعداد محدودی از برنامه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور حداقلی افراد برگزار خواهد شد. فریده روشن با بیان اینکه بیشتر برنامه‌ها به‌صورت مجازی در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود و شهروندان می‌توانند این برنامه‌ها را از شبکه مجازی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان تماشا کنند، در پاسخ به درخواست شهروندان توضیح می‌دهد: مذاکراتی با صداوسیمای مرکز استان انجام شده تا بخشی از برنامه‌ها پخش مستقیم داشته باشد.
روشن به روزهای سخت و تلخ مردم در مواجهه با بحران کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: تمام برنامه‌ریزی‌های شهرداری فضاسازی شهری شاد خواهد بود. پل‌های شهر از طریق تصویر‌نمایی و تصاویری که برای روز اصفهان درنظر گرفته شده است، مزین خواهد شد. چراغانی و نصب تصاویر مناسب در شهر هم بر این اساس انجام می‌شود تا مقداری نشاط و شادابی به جامعه ترزیق شود. البته همچنان توصیه ما به شهروندان رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی در این روزهاست.

تجدید پیمان با شهدا در آغاز هفته اصفهان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با گرامیداشت روز 25آبان به برنامه‌های ویژه این اداره کل برای تجدید میثاق با شهدای اصفهان اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید: در ابتدای این هفته مردم و مسئولان استان در گلستان شهدای اصفهان حضور می‌یابند و عهد و پیمان‌شان را با شهدا، مقام معظم رهبری و امام راحل تجدید خواهند کرد. این مراسم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از ساعت 8 صبح تا 5 بعدازظهر برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی به برگزاری مجموعه برنامه‌های فرهنگی و هنری بر بستر فضای مجازی و مسابقه کتابخوانی همزمان با آغاز هفته کتاب هم اشاره کرده و می‌گوید: این مسابقه در فضای مجازی و با هدف آشنایی بیشتر مردم با رسم و راز زندگی شهدا برگزار خواهد شد. کلیپ‌هایی از فرمایشات مقام معظم رهبری و امام راحل درباره شهدا و مردم اصفهان هم آماده شده که به‌تدریج در فضای مجازی منتشر می‌شود.
 اصفهان در منطقه مرکزی ایران با طی کردن ۴دوره به‌عنوان پایتخت سیاسی، همواره یکی از کانون‌های قدرت بوده و در چند دهه گذشته، اصفهان‌شناسان و اصفهان‌دوستان در تلاش برای رسیدن به شناخت بهتری از اصفهان هستند؛ شناختی که در سال‌های گذشته با انتخاب روز اصفهان با شور و نشاط مردم و کارناوال‌های شادی هم همراه بود. امسال اما همه دست‌اندرکاران برگزاری نکوداشت اصفهان، می‌خواهند مردم در خانه بمانند، مراقب سلامتی خود و خانواده‌هایشان باشند و به‌صورت مجازی با هفته اصفهان همراه باشند.

مکث
بسته سفر هوشمند برای نجات گردشگری اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان با بیان اینکه کرونا تأثیرات مختلفی برای حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و گردشگری داشته است، درباره رویداد هفته اصفهان به همشهری می‌گوید: اصفهان یکی از بازارهای مهم گردشگری بین‌المللی است و بخش زیادی از گردشگران در سال‌های گذشته از اروپا به این منطقه سفر کرده‌اند. هفته اصفهان هم در روزهای پایانی آبان تا اول آذر برگزار می‌شود و این روزها تا پیش از شیوع کرونا پیک گردشگری پاییزی (اواخر شهریور تا اواسط آذر) اصفهان بود. فریدون اللهیاری می‌افزاید: بسیاری از رویدادهای گردشگری استان ازجمله جشنواره‌های زعفران، انار و... جایگاه ویژه‌ای در تقویم گردشگری کشور دارند اما امسال به‌دلیل کرونا شاهد حضور گردشگران در این رویدادها نبودیم. هفته و روز اصفهان هم که طی چند سال اخیر مورد توجه بوده و  تمرکز جدی بر گردشگری این رویداد داشتیم مشمول همین محدودیت‌ها شده است و امسال همه برنامه‌ها به‌صورت مجازی و وبینار خواهد بود.
اللهیاری درباره برنامه‌های هفته اصفهان از سوی این اداره می‌گوید: بیشترین تمرکز ما بحث گردشگری است و با توجه به محدودیت‌ها برنامه خاصی را برای امسال پیش‌بینی نکرده‌ایم و در قالب همین برنامه‌های اعلام شده از سوی شهرداری اصفهان همکاری‌های لازم را خواهیم داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان درباره خسارت‌های ناشی از کرونا به گردشگری استان می‌گوید: صنعت گردشگری سومین صنعت اصفهان بعد از کشاورزی و صنایع است و خسارت‌هایی که طی مدت شیوع کرونا با آن مواجه  شده به نسبت دو صنعت دیگر تاثیر کمتری بر اقتصاد اصفهان داشته است. البته با توجه به آسیب‌های ناشی از کشاورزی محور توسعه استان بر صنعت گردشگری برنامه‌ریزی شده بود که با شیوع کرونا با چالش‌هایی همراه شد. بیش از 1400 واحد و تاسیسات گردشگری در استان فعال هستند که در این مدت با مشکلاتی مواجه شد‌ه‌اند. تسهیلاتی هم از سوی دولت به این واحدها پرداخت شد اما این حمایت‌ها با توجه به موقتی دیده شدن کرونا بود.
این مسئول با اشاره به اینکه کرونا تقریبا پایدار شده و گردشگری را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، می‌گوید: به همین دلیل باید به دنبال اجرای بسته سفر هوشمند ارائه شده از سوی وزارت میراث برای گردشگری اصفهان باشیم. سفری که در آن تمام فعالان حوزه گردشگری باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. این سفر هوشمند متفاوت از سفرهای دو، سه روزه تعطیلات و پایان هفته‌هاست که با شلوغی جاده‌ها و نابسامانی همراه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید