• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 30 مرداد 1399
کد مطلب : 108174
+
-

رقابت نفس‌گیر کنکور

خبرهای رسیده از برگزاری کنکور حاکی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری مناسب بوده‌ است

جامعه
رقابت نفس‌گیر کنکور

پس از هفته‌ها کش و قوس و چندبار تعویق، کنکور سراسری سال۹۹ بالاخره دیروز با رقابت داوطلبان گروه هنر آغاز شد. در نخستین روز کنکور سراسری، بیش از ۱۰۲هزار داوطلب در 777حوزه امتحانی و تحت تدابیر تعیین شده بهداشتی با یکدیگر رقابت کردند. براساس اعلام سازمان سنجش، 113هزار نفر در کنکور گروه آزمایشی هنر ثبت‌نام کرده بودند که حدود 10درصد آنها در آزمون شرکت نکرده‌اند.
مسئولان برگزاری آزمون می‌گویند: مشارکت 90درصدی داوطلبان کنکور هنر، مشابه سال گذشته است. امروز هم آزمون گروه انسانی و فنی و ریاضی برگزار می‌شود و در آن حدود 510هزار نفر به رقابت خواهند پرداخت. روز جمعه نیز ۵۹۴هزار نفر داوطلب در گروه آزمایشی تجربی رقابت خواهند کرد و در نهایت آزمون گروه آزمایشی زبان در روز شنبه با شرکت بیش از ۱۷۴هزار داوطلب برگزار خواهد شد.
به‌گزارش همشهری، در‌های حوزه‌های امتحانی کنکور99 در حالی دیروز به روی داوطلبان باز شد که حتی تا چند روز پیش از آزمون، برگزاری یا تعویق دوباره آن در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. نگرانی از احتمال شیوع بالای ویروس کرونا در جلسات کنکور به‌ویژه در شهرهایی که در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند، مهم‌ترین دلیل تردیدها و ابهامات در برگزاری کنکور امسال بود. هراس از کرونا، البته با اختلاف نظر مراجع رسمی تصمیم‌گیری ترکیب شده بود. وزارت علوم و سازمان سنجش حامی برگزاری کنکور بودند، وزارت بهداشت، به رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی، تأکید و رعایت این قواعد را مقدم بر برگزاری کنکور می‌دانست و در طرف مقابل، برخی نمایندگان مجلس، مخالف برگزاری کنکور در شرایط فعلی بودند.
در این میان یک کمپین هم برای تعویق آزمون در فضای مجازی شکل گرفته بود و برخی داوطلبان و خانواده‌های آنها با اقداماتی نظیر تولید محتوا در فضای مجازی، انتشار نظر ذیل مطالب منتشر شده از سوی مسئولان و همینطور پیامک و تماس با موبایل مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس به‌دنبال جلوگیری از برگزاری کنکور و تعویق آن بودند. این بحث‌وجدل‌ها و اخبار مختلفی که طی هفته‌های گذشته درخصوص کنکور منتشر شد، اضطراب مضاعفی را به داوطلبان کنکور99 تحمیل کرد.
آنچه که شرایط را برای داوطلبان دشوارتر کرد، ناهماهنگی‌ها در اظهارنظر و انتشار اخبار مربوط به کنکور از سوی مسئولان دولتی بود. برای مثال، چند روز پیش از برگزاری آزمون، وزیر بهداشت و مشاورش، پس از برگزاری جلسه‌ای با وزیر علوم، در اینستاگرام و توییتر از تعویق یک‌ماهه آزمون سراسری خبر دادند و این خبر حتی در برخی بخش‌های خبری صداوسیما نیز اعلام شد.
 با این حال فردای همان روز، وزرای بهداشت و علوم در بیانیه مشترکی، اعلام کردند؛ کنکور به‌دلیل مخالفت ستاد کرونا با تعویق آن در موعد مقرر برگزار می‌شود. این نوع ناهماهنگی‌ها و تأیید و تکذیب‌ها به‌تدریج به نگرانی بزرگ‌تری از کرونا برای داوطلبان و خانواده‌های آنها تبدیل شد.
با تمام اما و اگرها، فرایند برگزاری کنکور سراسری از دیروز کلید خورده و تا روز شنبه ادامه خواهد یافت. در عین حال خبرهای رسیده از برگزاری کنکور در رشته هنر حاکی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری مناسب بوده است.طی 4 روز برگزاری کنکور، تعداد یک ‌میلیون و ۳۹۳هزار داوطلب برای رسیدن به صندلی دانشگاه‌های کشور، با یکدیگر رقابت می‌کنند. رقابت نفس‌گیری که کرونا هم نتوانست آن را تعطیل کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید