• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 11 مرداد 1399
کد مطلب : 106444
+
-

استعفا در حمایت از زنان دوچرخه‌سوار

اعضای هیأت دوچرخه‌سواری سبزوار در اعتراض به ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان استعفا کردند

اعضای هیأت دوچرخه‌سواری سبزوار استعفا کردند. آنها در متن استعفانامه‌شان توضیح داده‌اند که در حمایت از جامعه دوچرخه‌سواری زنان سبزوار از کارشان کناره‌گیری کرده‌اند. گفته می‌شود شورای فرهنگی سبزوار از ‌ماه گذشته دوچرخه‌سواری زنان در اماکن عمومی را ممنوع کرده و تابلوی «دوچرخه‌سواری زنان ممنوع» در پارک‌ها و اماکن عمومی نصب شده است. مهدی روزبهانه، رئیس هیأت دوچرخه‌سواری خراسان‌رضوی هم به همشهری می‌گوید این 9نفر برای اینکه درخواست ستاد امر به معروف و نهی از منکر را اجرا نکنند، از سمت‌هایشان کناره‌گیری کرده‌اند.
روز چهارشنبه اعضای هیأت دوچرخه‌سواری سبزوار، محسن فیروز‌فر، مجید ضیایی، معین ضیایی، خانم احمدی نایب‌رئیس زنان، امیر مشهدآئینی دبیر، حسین دلبری، مصطفی آراسته و آرش طالبیان استعفانامه دسته‌جمعی خود را امضا کردند. روزبهانه به همشهری می‌گوید: «ستاد امر به معروف و نهی از منکر کل کشور به همه استان‌ها و شهرها نامه زده و خواسته است که دوچرخه‌سواری زنان در اماکن عمومی ممنوع شود.» این نامه به هیأت سبزوار هم رفته است و آنها هم برای اینکه مانع دوچرخه‌سواری زنان شهرشان نشوند، بهترین راه را کناره‌گیری خودشان از هیأت دیده‌اند. ستاد امر به معروف و نهی از منکر از هیأت‌های دوچرخه‌سواری در استان‌ها و شهرستان‌ها خواسته است تا این هیأت‌ها ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان در اماکن عمومی را اجرایی کنند. روزبهانه این خواسته ستاد را در منافات با ماهیت کار هیأت‌های دوچرخه‌سواری می‌داند: «ما به‌عنوان هیأت وظیفه داریم که دوچرخه‌سواری را ترویج دهیم، اما ستاد می‌گوید هیأت‌ها باید مجری باشند و اجازه ندهند که در اماکن عمومی و پارک‌ها زنان دوچرخه ‌سوار شوند. ما قانونی برای منع دوچرخه‌سواری زنان نداریم؛ حتی در سایت فدراسیون دوچرخه‌سواری هم آمده است که زنان با رعایت شئونات اسلامی باید دوچرخه ‌سوار شوند. وقتی قانونی برای منع دوچرخه‌سواری زنان نداریم و وظیفه اصلی ما ترویج دوچرخه‌سواری برای همه است، چطور می‌توانیم هم بگوییم دوچرخه‌سوار شوید و هم بگوییم سوار نشوید؟»
پیش از این، ستاد امر به معروف و نهی از منکر در جلسه‌ای از خود روزبهانه و هیأت دوچرخه‌سواری خراسان رضوی خواسته‌ بود تا این ممنوعیت را اجرایی کند: «ما در همان جلسه گفتیم که این خواسته را قبول نمی‌کنیم. خیلی از استان‌ها قبول نکردند، اما در بعضی از شهرها و استان‌ها پیگیر هستند که حتما این ممنوعیت اجرا شود. در اردبیل، سبزوار و... خواسته‌اند که حتما هیأت‌ها این کار را انجام دهند. به‌نظر می‌رسد مشکل ستاد با زنانی است که موقع دوچرخه‌سواری حجاب را رعایت نمی‌کنند. ما هم این موضوع را قبول نداریم، اما به‌خاطر بدحجابی چند نفر نمی‌شود همه زنان را از دوچرخه‌سواری منع کرد.» به گفته روزبهانه، موضوع استعفای اعضای هیأت سبزوار امروز بررسی می‌شود. روزبهانه تصمیم دارد برای حل این مسئله با فدراسیون مشورت کند.
ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان در شهرهایی مثل مشهد و اصفهان سال‌هاست که مطرح است، اما در چند‌ماه گذشته این موضوع با شدت بیشتری اعمال شده است. سیدهادی سبحانی، دادستان طرقبه شاندیز 20خرداد به ایرنا گفته بود که ستاد امر به معروف دوچرخه‌سواری زنان در انظار عمومی را ممنوع کرده است: «براساس مصوبه ستاد امر به معروف و نهی از منکر این شهرستان و طبق فتوای برخی از مراجع که دوچرخه‌سواری زنان در انظار عمومی را حرام دانسته‌اند، دوچرخه‌سواری زنان در این شهرستان ممنوع اعلام شد.» سبحانی این تصمیم ستاد را  برای همه دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا دانسته بود.
هفته‌های گذشته هم 3ایستگاه از ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری که در اصفهان به دوچرخه‌سواران دوچرخه می‌دهند پلمب شدند. گفته می‌شد این 3ایستگاه چون به زنان دوچرخه داده‌اند، اجازه کار ندارند. حجت‌الاسلام احمد عبداللهی‌نژاد، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان هم روز پنجشنبه به برنا گفت دوچرخه‌سواری زنان در انظار عمومی اشکال دارد: «در جلسه اخیر ستاد به این نتیجه رسیدیم بر فرض اینکه دوچرخه‌سواری بانوان در انظار عمومی مستحب هم باشد، امروز نباید ترویج داده شود؛ چراکه اهداف پشت پرده‌ای در این خصوص وجود دارد. از شهرداری اصفهان، اداره ورزش و جوانان، NGO‌ها و گروه‌های مختلف هم درخواست شد به ترویج دوچرخه‌سواری زنان نپردازند.»
حجت‌الاسلام سیداحمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد هم که همیشه به دوچرخه‌سواری زنان ایراد گرفته است، در خطبه مکتوب خود که 30خرداد منتشر شد، باز هم به ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان اشاره کرد. او هرچند گفته بود دوچرخه‌سواری زنان در فضای بسته ایرادی ندارد، اما تأکید کرده بود که دوچرخه‌سواری زنان در انظار عمومی مصداق تبرج است که قرآن آن را نهی کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید