• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 11 مرداد 1399
کد مطلب : 106420
+
-

حضور جدی سینمای ایران در جشنواره فیلم تورنتو

فیلم
حضور جدی سینمای ایران در جشنواره فیلم تورنتو


آرش نهاوندی ـ روزنامه نگار

فیلم «بندر بند» از منیژه حکمت و «خط فرضی» فرنوش صمدی در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به نمایش درمی‌آیند.
اسامی 50فیلم حاضر در چهل‌و‌پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی تورنتو اعلام شد. اخبار این جشنواره در سال 2020از اهمیت زیادی برای سینمای ایران برخوردار خواهد بود. در این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، فیلم‌های «بندر بند» ساخته منیژه حکمت در بخش سینمای معاصر و فیلم «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی در بخش دیسکاوری این جشنواره حضور خواهند داشت. فیلم بندر بند که در رده فیلم‌های جاده‌ای جای دارد، درباره سفر یک گروه موسیقی به تهران است که به ناگاه گرفتار سیل می‌شوند. رضا کولغانی، پگاه آهنگرانی، مهدیه موسوی و امیرحسین طاهری بازیگران این فیلم هستند. فیلم «خط فرضی» نخستین ساخته فرنوش صمدی است. این فیلم داستان یک خانم معلم مدرسه را روایت می‌کند که قصد دارد برای حضور در یک مراسم عروسی به شمال برود که همسرش مانع از سفر او می‌شود. خانم معلم تصمیمی می‌گیرد که او را به مسیری دردناک می‌برد. اهمیت انتخاب این دو فیلم از ایران برای نمایش در جشنواره تورنتو به این دلیل است که این جشنواره را بسیاری یکی از سکوهای پرتاب فیلم‌ها به مراسم جوایز اسکار می‌دانند. به گزارش ایندی‌وایر، این جشنواره از تاریخ 10تا 20سپتامبر 2020(20تا 30شهریور 99) در شهر تورنتوی کانادا برگزار می‌شود. امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تعداد فیلم‌های نامزد دریافت این جایزه به‌طور محسوسی نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است. درحالی‌که در گذشته این جشنواره سالانه میزبان بیش از 300فیلم بوده است، در سال‌جاری تنها از 50فیلم میزبانی خواهد کرد. در سال‌جاری همچنین به‌دلیل شیوع ویروس کووید - 19قرار است این جشنواره در حجم و اندازه کوچک‌تری برگزار شود و رویدادهای این جشنواره نیز مانند گذشته، با حضور سینماگران و مردم برگزار نمی‌شود و چهل و پنجمین دوره این جشنواره شامل برپایی ترکیبی از رویدادهای فیزیکی و مجازی خواهد بود. البته با توجه به اینکه در نیمه اول سال‌جاری جشنواره‌های کن، اس‌ایکس دبلیو و تلوراید لغو شده‌اند، اعلام خبر برگزاری جشنواره بین‌المللی تورنتو در میان شیوع ویروس کرونا خبر مسرت‌بخش و امیدوار‌کننده‌ای است.
کامرون بیلی و جوانا ویسنته، مدیران جشنواره فیلم تورنتو اما توانستند با سرسختی زمینه برگزاری این جشنواره را حتی با تعداد فیلم‌های کمتری نسبت به سال‌های گذشته فراهم کنند.
این جشنواره با فیلم «اوتوپیای آمریکایی» (آرمانشهر آمریکایی) به کارگردانی اسپایک لی، کارگردان نامدار سینمای آمریکا افتتاح خواهد شد. این فیلم که درواقع اثری مستندگونه است، نسخه‌ای از نمایش تئاتر موزیکال برادوی با حضور دیوید بایرن و 11نوازنده دیگر است. «مینی‌سریال پسر مناسب» ساخته میرا نایر نیز در شب اختتامیه این فستیوال نمایش داده خواهد شد. البته ناگفته نماند که فیلم ناکجا آباد (سرزمین‌های آواره) به کارگردانی کلویی ژائو با بازی «فرانسیس مک دورماند» از مورد استقبال‌ترین فیلم‌های سینمایی از سوی منتقدان است که در جشنواره تورنتو نیز به نمایش درخواهد آمد. از مهم‌ترین فیلم‌های حاضر در جشنواره تورنتوی 2020نیز می‌توان به فیلم‌های «ناکجا‌آباد» ساخته «کلویی ژائو»، «یک پسر مناسب» به کارگردانی «میرا نایر»، «سایه در ابر» به کارگردانی «رزان لیانگ»، «دشمنان ملت» به کارگردانی «سونیا کنبک»، «یک دور دیگر» ساخته «توماس وینتربرگ»، «سقوط» به کارگردانی «ویگو مورتنسن»، «بازدیدکنندگانی از دنیاهای تاریک‌تر» ساخته «ورنر هرتسوگ»، «شب» به کارگردانی «جان‌فرانکو رزی»، «تابستان ۸۵» ساخته «فرانسوا اوزون»، «مادران واقعی» ساخته «نائومی کاواسه» و «نظم جدید» به کارگردانی «میشل فرانکو» اشاره کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید