• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 31 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101159
+
-

لاله‌های بر خط

فیلم‌های سی‌ونهمین جشنواره فیلم استانبول آنلاین به نمایش درمی‌آید

سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم استانبول از روز 15‌ماه مه (26اردیبهشت) به‌صورت آنلاین، کار خود را آغاز کرد. به گزارش دیلی نیوز، این جشنواره توسط بنیاد فرهنگ و هنر استانبول (IKSV) و با حمایت وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه برگزار می‌شود. در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم استانبول که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تاریخ برگزاری آن به تعویق افتاده بود، 15فیلمی که به‌تازگی ساخته شده از 15مه تا 29مه2020 (26اردیبهشت تا 9خرداد99) به‌صورت آنلاین به نمایش درخواهد آمد. فستیوال فیلم استانبول که از سال1984 همه‌ساله در‌ ماه آوریل برگزار می‌شد، بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی است که در کشور ترکیه برگزار می‌شود. این جشنواره نقش مهمی در ارتقای جایگاه این شهر در زمینه برگزاری فستیوال‌های بین‌المللی دارد. مقامات برگزار‌کننده این جشنواره که به‌دلیل شیوع کووید-19 یک‌بار تاریخ جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول را به تعویق انداخته بودند، درصدد بودند هر چه زودتر ارتباط با مخاطبان خود را از سر بگیرند. 
بنابراین با انتخاب 15فیلم جدید که در جشنواره‌های نیمه دوم سال2019 و اوایل سال2020  نمایش داده شده بودند، سی‌ونهمین دوره جشنواره استانبول را به‌صورت برخط کلید زدند. فیلم‌های جشنواره استانبول به‌صورت آنلاین تنها در سایت filmonline.iksv.org در دسترس مخاطبان سینماست.
 براساس تصمیم مقامات جشنواره فیلم استانبول، از 15‌ماه مه روزانه تنها یک فیلم برای نمایش در این سایت بارگذاری خواهد شد. فیلم‌های منتخب جشنواره فیلم استانبول از طریق این سایت به زبان اصلی و با زیرنویس به زبان ترکی نمایش داده خواهد شد. بلیت‌های این جشنواره نیز که برای تماشای آنلاین فیلم‌های منتخب این جشنواره به‌صورت آنلاین فروخته می‌شود، تنها منحصر به تماشاگران ساکن ترکیه خواهد بود، به‌عبارت دیگر فیلم‌های جشنواره فیلم استانبول، تنها از طریق سایت جشنواره در ترکیه قابل مشاهده هستند.

فیلم‌های منتخب جشنواره استانبول
آلکساندر پلاتز برلین، به کارگردانی برهان قربانی (این فیلم در بخش رقابتی جشنواره فیلم برلین نیز نمایش داده شده است)؛ در بیست سالگی می‌میری، ساخته امجد ابوعلا؛ فیلم خدمتکاران، به کارگردانی ایوان استروچوفسکی؛ جهان بزرگتر، ساخته فابین برتو؛ 5عدد کاملی است، به کارگردانی ایگورت؛ هستم، بودم و خواهم بود، ساخته ایلکر چاتاک؛ فیلم خواهان، به کارگردانی فرانکو لولی؛ فیلم شنا تا آبی شدن دریا، ساخته ژیا ژانگ – که؛ خواهر کوچک من به کارگردانی استفانی شو و ورونیک ریموند؛ لیلیا، ساخته آندرآس هووارت؛ درخت بید، ساخته میلچو مانچوسکی؛ 1982، به کارگردانی اوالید موانس؛ والشنسی برای همیشه، ساخته یانا جی واندرز؛ مارتین ایدن، ساخته پیترو مارچلو(این فیلم نیز به‌عنوان یکی از فیلم‌های بخش رقابتی جشنواره فیلم ونیز2019 به‌نمایش درآمده بود و از کاندیداهای دریافت شیر طلایی ونیز بود)؛ دختر کوچک، به کارگردانی سباستیان لیفشیتز.

پایان آنلاین جشنواره فیلم جاروی پرنده
درحالی‌که جشنواره فیلم استانبول به‌صورت آنلاین در حال برگزاری است، بیست و سومین دوره جشنواره فیلم بین‌المللی جاروی پرنده، مختص نمایش فیلم‌های زنان، نیز به‌دلیل شیوع کرونا از 7مه تا 14مه (18 تا 25اردیبهشت) در آنکارا پایتخت ترکیه به‌صورت آنلاین برگزار شد. هم مراسم افتتاحیه این جشنواره و هم اختتامیه آن از طریق ویدئوکنفرانس برگزار و به‌صورت آنلاین از سایت ucansupurge.org.tr پخش شد. برای شرکت در جشنواره جاروی پرنده، 1301 کارگردان زن ثبت نام کرده بودند. در جریان این جشنواره نیز 76فیلم منتخب از 31کشور از کارگردانان زن به‌صورت آنلاین نمایش داده شد. فیلم آرایش، ساخته راچل مکلین در پایان این جشنواره برنده جایزه فیپرشی (جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم) شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید