• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 18 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100132
+
-

از قهر محمدی تا بند و تبصره در فرایند انتخابی تیم ملی

از قهر محمدی تا بند و تبصره در فرایند انتخابی تیم ملی

چرخه انتخابی فدراسیون کشتی این روزها حواشی متعددی را به‌وجود آورده. شایعات حکایت از این دارد که مربیان تیم ملی آزاد و فرنگی به‌شدت از کم‌شدن اختیاراتشان ناراحتند. شنیده شده غلامرضا محمدی، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد، جلسه‌ مشترک با رئیس و نایب‌رئیس فدراسیون را به حالت قهر ترک کرده، محمد بنا سرمربی تیم ملی فرنگی هم اصلا در جلسه حاضر نشده است!
فرایند یا انتخابی یا هر نام دیگری که برای شیوه گزینش ملی‌پوشان انتخاب کنیم، هیچ زمانی به‌صورت کامل و قانونمند اجرا نشده است. شاید خیلی‌ها بر این باور باشند که سال2017 تیم ایران براساس انتخابی راهی مسابقات شد و رده نهم دنیا را کسب کرد. ولی آن سال هم اعمال نظر در وزن 74کیلوگرم سبب شد سعید داداشپور نفر اول مسابقات انتخابی تیم ملی راهی پاریس نشود. سال2015 مسابقات طبق قانون اتحادیه جهانی باید در یک روز انجام می‌شد اما فدراسیون ناگهان تصمیم گرفت 2روزش کند! برگزاری فینال هر وزن در روز دوم، به‌نفع کشتی‌گیرانی شد که کیلوهای زیادی کم می‌کردند و اجحاف بزرگ در حق باقی کشتی‌گیران. آن سال حواشی متعددی رخ داد، مهم‌ترینش شاید پایان تلخ عمر ورزشی مهدی تقوی، قهرمان خوش‌تکنیک سوادکوهی بود. تقوی به فینال مسابقات هم رسید ولی در مقابل یزدانی در روز دوم شکست خورد. بعد هم برای همیشه به حال خودش رها شد. جالب اینکه یزدانی سال بعد به وزن 74کیلوگرم رفت و سال بعدتر هم به وزن 86کیلوگرم. چه بسا اگر تقوی حفظ می‌شد و زیر بند و تبصره‌های فرایند انتخابی له نمی‌شد، می‌توانست کماکان برای ایران افتخار‌آفرینی کند.
سال2016 جدال اصلی در دسته فوق‌سنگین بود. طبق فرایندی که تعریف شده بود، پرویز هادی باید مسافر ریو می‌شد ولی بند و تبصره و درنهایت مسابقه انتخابی در خانه شماره2 کشتی، سبب شد کمیل بلیتش برای برزیل اوکی شود. در کشتی فرنگی هم حرف و حدیث در انتخابی‌ها کم نبوده. سال97 مسابقات انتخابی در تهران برگزار شد تا مسافران جهانی2018 مشخص شوند. درگیری سعید عبدولی و ایمان انصاری سبب شد 2کشتی‌گیر دیسکالیفه شوند ولی کادر فنی با مصلحت‌اندیشی به عبدولی که فکر می‌کردند مدال می‌گیرد، شانس دوباره‌ای دادند. او بعد از 2مسابقه انتخابی در خانه شماره2 کشتی، دوباره به دوبنده تیم‌ملی رسید.
حالا مدیران ارشد فدراسیون کشتی تصمیم گرفته‌اند سفت و سخت پای مبارزه‌های انتخابی بایستند، حتی اگر به قیمت حذف کشتی‌گیرانی تمام شود که ظاهرا شایستگی بیشتری دارند. اجرای کامل این تصمیم، فضای متفاوتی در کشتی ایران ایجاد خواهد کرد. شاید نخستین پیامدش جذاب‌شدن رقابت‌های داخلی باشد؛ چیزی که یکی دو دهه است از سکه افتاده. مربیان تیم ملی ظاهرا با این روش اختیاراتشان کم خواهد شد، اما فراموش نکنیم آنها می‌توانند از این پس شب‌ها با وجدان راحت بخوابند، بدون اینکه نگران باشند که در پروسه انتخاب ملی‌پوشان از کسی حقی ضایع شده است یا نه.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید