12
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
شماره 7388
ادب‌وهنر
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

من و پاموک

یادداشت
آشنایی من با اورهان پاموک و آثارش، امسال سی‌ودوساله شد. دهه80 میلادی در ترکیه دانشجو بودم و زبان و ادبیات ترکی می‌خواندم. وقتی که در ایران بودم، در روز دست‌کم 5ساعت کتاب می‌خواندم و این عادت در ترکیه نیز ترکم نکرد
ویژه
فیلم «مرز» Border به کارگردانی علی عباسی جایزه اصلی بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن را دریافت کرد.
موسیقی
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای موجب شد تا اندکی از میزان فشارهای مبتنی بر صدور مجوز و نظارت‌ها بر اهالی موسیقی کاسته شود.
حسین فرجی خواننده ترانه‌های ماندگار «باروبارو» و «دایه دایه» روز شنبه در ۶۸ سالگی درگذشت.
حسین شهاب، بازیگر سینما و تلویزیون درگذشت. این بازیگر که به‌دلیل مشکلات کلیوی و نارسایی کبد در بیمارستان بستری بود، عصر جمعه از دنیا رفت.

ساندویچی باز، سینما تعطیل!

گزارش همشهری درباره شب‌ها‌یی که فعلا بدون سینما سحر می‌شود
شهر تا صبح بیدار است. بهانه، فرصت افطار تا سحر است و حکایت، زندگی در شب‌هایی است که به روزهای طولانی باخته‌اند. شب‌های کوتاه اما در این سال‌ها برای روشن‌بودنشان سنگ تمام گذاشته‌اند.

اهدای اسناد و کتب حسن رهاورد به کتابخانه مجلس

مجموعه نفیسی از اسناد و کتاب‌های نایاب از طرف خانواده حسن رهاورد همزمان با سالگرد درگذشت او ۳۱ اردیبهشت‌ماه به کتابخانه مجلس شورای اسلامی اهدا شد.
استعفای مدیر تماشاخانه سنگلج
علی عابدی، مدیر تماشاخانه سنگلج قدیمی‌ترین تماشاخانه تهران و تحت‌پوشش اداره کل هنرهای نمایشی از فعالیت خود به‌عنوان مدیر این تماشاخانه کناره‌گیری کرد. به گزارش همشهری، او دلایل کناره‌گیری از این سمت را مشغولیت در عرصه نمایشی و اجرای یک نمایش در تابستان امسال و تولید یک فیلم سینمایی اعلام کرد.
سینما
به گزارش ورایتی، نوری‌بیلگه‌جیلان کارگردان محبوب کن با فیلم 188دقیقه‌ای «درخت گلابی وحشی»The Wild Pear Tree بار دیگر بخت خود را برای دریافت جایزه نخل طلایی امتحان می‌کند که برنده آن امشب در مراسم اختتامیه مشخص خواهد شد
PDF ادب‌وهنر
کوتاه ادب‌وهنر
فرهاد مهندس‌پور به‌عنوان دبیر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، انتخاب نادر برهانی‌مرند را به‌عنوان دبیر جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر، تبریک گفت.
نمایش «همه‌‌چیز درباره‌ آقای ف» دوباره در ایرانشهر برصحنه می‌رود.