15
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
شماره 7373
زندگی
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
قهوه‌خانه در تاریخ ایران همواره یک نهاد مهم اجتماعی و مردمی بوده و به روایت 2 آمریکایی که در روزگار قاجار به ایران آمده و کتاب «گشت‌وگذاری در ایران بعد از انقلاب مشروطیت» را نگاشته‌اند «گونه‌ای باشگاه و مرکز اجتماع مردم و کانون همه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی طبقات مختلف ایرانیان است که برکنار از تشریفات و به صورت دمکراتیک اداره می‌شود و مردم از هر صنف و دسته و طبقه‌ای معمولا ساعتی از اوقات بیکاری خود را در این محل می‌گذرانند».
معلمی در ذات خود فرازونشیب فراوان دارد و صدها پیچیدگی در دل آن نهفته است؛ در سختی‌هایش همین بس که معلم هرسال و هر روز با چندین دانش‌آموز که هر کدام در وهله اول انسان‌های متفاوت از یکدیگرند، سروکار دارد و باید براساس توانایی، استعداد و هوش تک‌تک‌شان تدریس کند و آنها را آموزش دهد.

معلم بچه‌های کوچ و کوه

گزارشی از کار و زندگی معلم عشایر منطقه نمناک در دل زاگرس
«دز» کهنسال آن پایین مثل پهلوانی پیر که بعد از باران چند روزه جانی دوباره یافته، خشمگین و پرغرور پایش را به دامنه لنگرکوه می‌کوبد و می‌رود؛ می‌رود که برسد به دشت‌ها و کوه‌ها و زمین‌های تشنه پایین دست و غرش بی‌امانش لرزه می‌اندازد به تن ما که 60-50 متر بالاتر معلق مانده‌ایم وسط رودخانه؛ توی گرگر وسیله‌ای آهنی برای جابه‌جایی از میان رودخانه کوچک آهنی زنگ‌زده که نه راه پس دارد و نه راه پیش.
«هرگاه تاجری به مسافرت برود هرچند این سفر ماه‌ها به طول انجامد، تنها در مغازه خود را می‌بندد، آن را قفل می‌کند و مهر خود را روی نخی که دور قفل پیچیده است می‌زند.
PDF زندگی
کوتاه زندگی
قهرمان میرزا سالور «عین السلطنه»، فرزند عبدالصمد‌میرزا سالور «عزالدوله»، نوه محمدشاه قاجار و نگارنده کتاب پربرگ «روزنامه خاطرات عین‌السلطنه» از مخالفان قلم‌ به‌دست دگرگونی‌های سیاسی- اجتماعی‌ای به‌شمار می‌آید که از میانه‌های دوره قاجار به‌ویژه مشروطیت در جامعه ایران پدید آمده است.