• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 13 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99671
+
-

بالیوود عزادار

درگذشت عرفان‌خان و ریشی ‌کاپور در فاصله کمتر از 24ساعت سینمای هند را در بهت فرو برد

سینما
بالیوود عزادار

آرش نهاوندی- خبر‌نگار

 عرفان‌خان، بازیگر محبوب سینمای هند که در فیلم میلیونر زاغه‌نشین(2008) و چند فیلم سینمای آمریکا از جمله زندگی پی(2012) و مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز(2012) ایفای نقش کرده بود، به‌دلیل ابتلا به بیماری سرطان درگذشت. به نوشته نیویورک‌تایمز، عرفان‌خان یک هفته پیش از درگذشتش به‌دلیل عفونت روده در بیمارستانی در مومبای(بمبئی) بستری شده بود. همچنین در کمتر از 24ساعت بعد نیز سینمای هند یکی دیگر از بزرگ‌ترین ستارگان خود به نام ریشی کاپور را که به بازی در فیلم‌های عاشقانه هندی شهره بود، از دست داد. او هم به بیماری سرطان مبتلا بود و مانند عرفان‌خان در سال 2018متوجه شده بود که به سرطان مبتلاست. به‌دلیل قرنطینه ناشی از ویروس کرونا و مقررات حفظ فاصله اجتماعی مراسم بزرگ تشییع جناره با حضور جمعیت زیاد برای این دو ستاره سینمای هند برگزار نشد. مرگ او نیز بالیوود را در شوک فرو برد. ریشی کاپور از خاندان مشهور کاپور و فرزند راج کاپور، بازیگر مشهور و فقید سینمای هند بود. او در دهه‌های 1970و 1980در فیلم‌های عاشقانه زیادی از سینمای هند در نقش بازیگر اصلی ظاهر شده بود. او برای نخستین بار در فیلم بوبی به کارگردانی پدرش راج کاپور ساخته شده در سال 1973جلوی دوربین رفت. همسر وی نیتا سینگ نیز از بازیگران فیلم‌های عاشقانه هندی بود. رانبیر کاپور، فرزند ریشی کاپور نیز از بازیگران مشهور سینمای هند است.

دو بازیگر با دوشخصیت متفاوت
عرفان‌خان و ریشی کاپور اگرچه در فاصله کمتر از 24ساعت دار فانی را وداع گفتند، اما از دو عقبه و دو شخصیت متفاوت برخوردار بودند. عرفان‌خان ازجمله بازیگرانی بود که در زمان بازی درباره شخصیت‌هایی که نقششان را به‌عهده داشت، تحقیق می‌کرد و بسیار عمیق در نقش خود فرو می‌رفت. او از خانواده‌ای ساده و فقیر پا به عرصه سینما گذاشته بود و پدرش لاستیک خودرو می‌فروخت. بسیاری از کارگردانان هندی که با عرفان‌خان کار کرده بودند درباره وی می‌گفتند که او برای کمک به دوستان فیلمسازش دستمزد کمتر دریافت می‌کرد یا در نقش شخصیت‌هایی بازی می‌کرد که کمتر کسی حاضر بود به جای آنها بازی کند. او به ایفای نقش در فیلم‌هایی با اقتباس از آثار شکسپیر علاقه داشت و در «مقبول» نسخه‌ای هندی از مکبث شکسپیر را بازی کرده بود. با مرگ عرفان‌خان گویی همه اختلافات مذهبی هم رنگ باخته بودند و مانند هند قدیم کسی به اختلافات مذهبی دیگر اهمیتی نمی‌داد. همه مجریان تلویزیونی هند از هر مذهب و سلیقه‌ای مرگ وی را تسلیت گفتند. حتی ملی‌گرایان هندی نیز به مناسبت درگذشت وی پیام تسلیت فرستادند.
مهر فادناویس یکی از فیلمسازان و منتقدان سینمای هند دراین‌باره گفت: عرفان‌خان بازیگری متواضع بود و تصویری از مردی عادی از خود به‌جای گذاشت که سبب شد مردم با او مرتبط شوند. او خود را به جای مردم می‌گذاشت و زمانی که تلویزیون فیلمی از وی را نمایش می‌داد گویی مردم پس از مدت‌ها می‌توانستند خود را در تلویزیون ببینند. سادگی و مردمی بودن او در زمان مرگش نیز شگفتی آفرید و موقتا همگان در هند اختلافاتشان را کنار گذاشته و شریک غم از دست دادن عرفان‌خان هستند. بر خلاف عرفان‌خان، ریشی کاپور خوش‌تیپ را اشراف‌زاده سینمای هند لقب داده بودند. پریت ویراج پدر بزرگ ریشی کاپور از پیشگامان سینمای هند در سال‌های پیش از استقلال این کشور بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید