• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 10 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99512
+
-

مهندسان دوومیدانی مشغول به‌کارند؟

سرپرست فدراسیون دوومیدانی در گفت‌وگو با همشهری به برخی ابهامات درباره عزل و نصب‌های این فدراسیون پاسخ داده است

مهندسان دوومیدانی مشغول به‌کارند؟

لیلی خرسند

مهدی مبینی، سرپرست فدراسیون دوومیدانی با انتقادات زیادی روبه‌روست؛ پژمان معتمدی، دبیر فدراسیون به یکباره به فدراسیون ناشنوایان رفت، بدون اینکه فدراسیون در حمایت یا در انتقاد از او و این اقدامش موضعی بگیرد. رئیس هیأت دوومیدانی اردبیل که در دوره سرپرستی ایرج عرب انتخاب شده بود، در حالی برکنار شده که فقط 80روز در این هیأت مدیریت کرد. گفته می‌شود این برکناری با خواست مبینی بوده است. از همه مهم‌تر اینکه مصطفی زرین‌افضل که در انتخابات اسفندماه یکی از نامزدها بود، با تصمیم مبینی مدیر مجموعه تخصصی دوومیدانی آفتاب تهران شده است. در انتخابات 19اسفند1398، افشین داوری به ریاست فدراسیون رسید ولی باتوجه به تخلفات آشکاری که در این مجمع اتفاق افتاده بود، انتخابات باطل شد و وزیر ورزش حکم ریاست برای داوری صادر نکرد. در آن مجمع مبینی و زرین‌افضل نامزدهایی بودند که گفته شد به نفع داوری از رقابت انصراف دادند.حالا دوستان داوری، یکی سرپرست فدراسیون است و دیگری مدیر مهم‌ترین مجموعه دوومیدانی. پیش از انتخابات، این شائبه‌ وجود داشت که وزارت ورزش حامی داوری برای رسیدن به ریاست فدراسیون است و حالا با حضور نزدیکان او در رأس مدیریت دوومیدانی، به‌نظر می‌رسد جمع آنها برای در دست گرفتن قدرت و پیروزی در انتخابات آتی تلاش می‌کند. مبینی در گفت‌وگو با همشهری، به بعضی از سؤالات مطرح در جامعه دوومیدانی پاسخ داده است.

  در روزهای قرنطینه، فدراسیون برای تمرین دوومیدانی‌کاران به‌خصوص کسانی که شانس گرفتن سهمیه المپیک را دارند، فکری کرده است؟
این شرایط برای همه هست. بعضی از بچه‌ها هم پیگیر شده‌اند که چه کار کنند. بعضی از دونده‌های استقامت هم در جاده تمرین می‌کنند. ما آنها را از این کار منع کرده‌ایم؛ به هر حال کار خطرناکی است و احتمال تصادف وجود دارد. درست است همه استادیوم‌ها تعطیل شده‌اند ولی جلوی ورزشکار را که نمی‌شود گرفت. هزاری هم بگویی بیرون نیا و تمرین نکن، کار خودش را می‌کند. ما به همه هیأت‌ها بخشنامه کرده‌ایم که اصول بهداشتی را رعایت کنند. بیشترشان در خانه تمرین سبک دارند ولی به‌هرحال تمریناتشان حرفه‌ای نیست.
 ورزشکارانی که در تهران زندگی می‌کنند، از فدراسیون گلایه دارند. آنها می‌گویند ورزشکارانی که در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند با کمک هیأت‌شان به‌تنهایی در استادیوم تمرین می‌کنند ولی فدراسیون ورزشگاه آفتاب انقلاب را بسته. نظرشان این است که ساعت‌ را تقسیم کنید و اجازه بدهید با کمترین تعداد در ورزشگاه تمرین کنند.
استادیوم که برای من نیست، من خودم دونده بودم و روی این رشته عرق دارم. بعد از اینکه احسان حدادی کرونا گرفت، شایعه کردند که او چون در ورزشگاه آفتاب تمرین کرده بود بیمار شد؛ درحالی‌که او از پدرش کرونا گرفته بود. اگر یکی از همین ورزشکارانی که می‌گویند اجازه بدهید تمرین کنیم، به ویروس آلوده شود، چه‌کسی می‌خواهد جوابگو باشد؟ چه‌کسی می‌خواهد سلامتی آنها را تضمین کند؟ سلامتی ورزشکاران خیلی مهم‌تر از تمرین است. همه قهرمانان المپیک الان در خانه‌شان هستند و تمرین حرفه‌ای نمی‌کنند و تمرین سبک در حیاط خانه یا هر فضایی که دارند، انجام می‌دهند. شجاعت در این نیست که من در ورزشگاه را باز کنم، شجاعت در این است که من با تدبیر تصمیم بگیرم که چه کاری انجام بدهم.
 مردم عادی هر روز در پارک‌ها ورزش می‌کنند.
بله، ولی ما منتظر نظر ستاد کرونا در ورزش هستیم. برنامه عملیاتی به هیأت‌ها داده‌ایم که نگویند برنامه نداریم. 30روز بعد از اینکه ستاد اعلام کرد ورزشگاه‌ها باز شوند، نخستین مسابقه را برگزار می‌کنیم. الان مسابقات قهرمانی اروپا، دایموندلیگ و... لغو شده‌اند.
  پژمان معتمدی از دبیری فدراسیون رفت، شما به‌عنوان سرپرست فدراسیون هیچ موضعی نداشتید.
جایی رفت که فکر می‌کرد مؤثرتر است، من که نمی‌توانم بگویم نرو.
 شما با رفتن معتمدی مخالفت نکردید و این دلیلی شد تا بعضی‌ها بگویند از خدایتان بوده که او برود.
از این حرف‌ها همیشه زیاد است. تشخیص او این بوده که برود و من ایرادی در این کار نمی‌بینم. ما هم در تلاشیم که روزهای آینده گزینه‌ای را که مورد قبول جامعه دوومیدانی است برای دبیری فدراسیون معرفی کنیم.
 شما و آقای زرین‌افضل در انتخابات اسفند به نفع آقای داوری کنار کشیدید. انتخابات که باطل شد، شما سرپرست فدراسیون شدید و زرین‌افضل مدیر مجموعه آفتاب انقلاب. قبلا گفته می‌شد داوری گزینه وزارت ورزش است و حمایت می‌شود. حالا هم گفته می‌شود شما 3نفر کنار هم هستید تا مدیریت فدراسیون را به‌دست بگیرید.
اصلا اینجور نیست. من ترجیح می‌دهم به مسائل حاشیه‌ای جواب ندهم. من به‌ نفع داوری کنار نرفتم. زرین‌افضل هم فرد شایسته‌ای است؛ دکتری دارد و سابقه 20سال کار اجرایی. دبیر هیأت دوومیدانی ارتش بود و علاقه‌مند به‌کار است. یک سر به مجموعه آفتاب بزنید، نتیجه مدیریت او را می‌بینید. می‌بینید با وجود بی‌پولی چه کارهایی انجام داده. آفتاب پیشانی فدراسیون است و نمی‌شود آن را دست هر کسی داد.
 از وضعیت احسان حدادی خبر دارید؟
یکشنبه پیش من بود و یک‌ساعت‌ونیم با هم صحبت کردیم. حالش خوب است، تمرینات سبک را آغاز کرده و کم‌کم شدت تمرینات را بیشتر می‌کند.
 نترسیدید از او کرونا بگیرید؟
خدا به خیر کند. ما قبل از عید هم همدیگر را دیده بودیم و همه منتظر بودند من کرونا بگیرم.

شائبه انتقام‌گیری
یکی از اقدامات مبینی در روزهای اول سرپرستی‌اش، برکناری اکبر ورودی، رئیس هیأت دوومیدانی اردبیل بود. مبینی روز 28اسفند سرپرست فدراسیون شد و ششم فروردین رئیس هیأت اردبیل را برکنار کرد. ورودی که از مجمع هیأت اردبیل رأی گرفته بود، فقط 80روز رئیس بود. او در مجمع انتخاباتی فدراسیون غایب بود. با غیبت او مجمع از نظر قانونی به حد نصاب نرسیده بود و به همین دلیل انتخابات باطل اعلام شد. مبینی درباره این برکناری می‌گوید: «من برکنارش نکردم. تبصره یک ذیل ماده10 آیین‌نامه اجرایی هیأت‌های ورزشی می‌گوید رئیس هیأتی که با مدیرکل استان هماهنگ نباشد، توسط مدیرکل عزل می‌شود.» این توضیحات قانع‌کننده به‌نظر نمی‌رسد. مدیرکل استان اردبیل زیرنظر وزارت ورزش کار می‌کند؛ وزارتخانه‌ای که محل کار قبلی مبینی بوده و به طرفداری از داوری در انتخابات متهم است. اگر مدیرکل اردبیل مشکلی با ورودی داشت، چرا قبل از انتخابات او را برکنار نکرده بود؟ با حکم مبینی رسول منصفی سرپرست هیأت اردبیل شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید