• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 1 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98660
+
-

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران: بسیاری از تصمیمات ستاد ملی کرونا بار مالی برای مدیریت شهری ایجاد کرده است

شورا تذکر می‌دهد اما شهر شلوغ می‌شود

اعضای شورای شهر تهران در روزی که اغلب خیابان‌های پایتخت پرازدحام بودند، نسبت به خطر رفع محدودیت‌ها و عادی‌شدن شرایط هشدار دادند

شورا تذکر می‌دهد اما شهر شلوغ می‌شود

مجید جباری _ خبر‌نگار

حال و هوای خیابان بهشت با گذشت چند روز از اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند و بازگشایی اصناف با وضعیت قرمز این روزهای پایتخت همخوانی ندارد. با اینکه دیروز شورای شهر تهران پس از چند جلسه ویژه کرونایی فعالیت‌ها و دستور جلسات روتین خود را در پیش گرفته بود، اما تذکرات اعضای شورا از آتش زیر خاکستر وضعیت این روزهای تهران حکایت داشت. درست پشت دیوارهای تالار شورا، ازدحام و شلوغی «بهشت» را قفل کرده بود؛ انگار نه انگار که کرونا هنوز روزانه جان چند‌‌ده نفر از شهروندان را می‌گیرد و صدها نفر دیگر را راهی بیمارستان‌ می‌کند؛ گویا نه خانی رفته و نه خانی آمده است! به همین‌خاطر جلسه دیروز شورای شهر تهران با هشدار محسن هاشمی رفسنجانی به وزارت بهداشت درباره رفع برخی محدودیت‌ها در شهر و همچنین تذکرات اعضای شورای شهر در این زمینه آغاز شد. ضمن اینکه یکی از دستور جلسات مهم دیروز شورا، رأی قاطع اعضا به پیشنهادی بود که در قالب طرح یک‌فوریتی از سوی مجید فراهانی، رئیس کمیته ویژه و نظارت مالی شورای شهر تهران پیشنهاد شد. به این ترتیب و با تصویب نهایی این طرح، حمایت از کسب‌وکارها و اقتصاد شهر در برابر آسیب‌های کرونا در پارلمان شهری پایتخت به جریان می‌افتد.

تصویب لایحه ضوابط تشکیلاتی 
نخستین دستور کار دیروز شورا، ادامه بررسی جزئیات لایحه ضوابط تشکیلاتی شهرداری تهران بود که این لایحه بعد از چند جلسه سرانجام با انجام برخی اصلاحات دیگر به تصویب رسید. در جریان بررسی این لایحه، پیشنهادهایی در راستای اصلاح عبارتی مواد 11گانه این لایحه عنوان شد که برخی از این پیشنهادها‌ مورد موافقت اعضا قرار گرفت. با این حال در یکی از موارد پیشنهادی، پیش‌بینی پست قائم‌مقامی یا جانشین شهرداری‌های مناطق در ذیل ماده5 ارائه شد که در نهایت این پیشنهاد با اختلاف یک رأی، به تصویب نرسید. در ادامه اما برخی دیگر از مواد این لایحه با پیشنهاد‌های اعضا‌ اصلاح و پس از پایان بررسی، بار دیگر مواد اصلاحی این لایحه با 15رأی تصویب شد.

3لایحه یک‌فوریتی شهرداری
در ادامه این جلسه بررسی 3لایحه یک‌فوریتی شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفت. نخستین لایحه، یک‌فوریت لایحه الحاق 2تبصره به پیوست6 ماده واحده مصوبه بودجه سال98 شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه (بهای بلیت مترو هشتگرد) بود که به‌دلیل بررسی‌شدن بهای خدمات در بودجه سال99 این لایحه از دستور کار خارج شد.
پس از آن یک فوریت لایحه «تعیین نرخ بهای خدمات کنترل و صدور گواهی زیست‌محیطی موتور‌ها و خودروهای دیزلی با کاربری عملیات عمرانی» و همچنین یک فوریت لایحه «الحاق یک تبصره به‌عنوان تبصره هشتم بند «ب» مصوبه اصلاحیه مصوبه چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند» مورد بررسی قرار گرفت‌ که یک فوریت هر دو لایحه به تصویب شورا رسید و به کمیسیون‌های تخصصی شورا رفت.
بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه الزام ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی بلند‌مرتبه به پیش‌بینی، طراحی و نصب زیر‌ساخت‌های مورد نیاز ارتباط رادیویی و فیبر‌نوری» دیگر دستور کار دویست‌و‌نهمین جلسه شورای شهر تهران بود. اما این طرح بررسی‌های مقدماتی و با نظر هیأت رئیسه از دستور خارج و به کمیسیون‌های «شهرسازی و معماری» و «سلامت و محیط‌زیست» ارجاع شد تا پس از بحث و بررسی‌های بیشتر بار دیگر به صحن بیاید.
در ادامه جلسه بررسی انتخاب 2نفر از مسئولان سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با موضوع خانواده و 2نفر کارشناس خبره برای عضویت در ستاد حمایت از خانواده موضوع بند‌های 11 و 14ماده سوم مصوبه «طرح حمایت از بنیاد خانواده» در دستور قرار گرفت که به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی شورا، ایمان خاصه‌تراش، علیرضا راد، فاطمه درویش‌نوری و مریم آسایش با رأی اعضای شورا برای این منظور انتخاب شدند.
همچنین در این جلسه بررسی انتخاب یک نفر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای عضویت در ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران نیز در دستور قرار گرفت که برای این منظور نیز ناهید خدا‌کرمی با رأی اعضای شورا انتخاب شد.

کسب۶۸ درصدی درآمد شهرداری تهران در ۱۱ماه سال۹۸
قرائت گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در دی و بهمن‌ماه سال1398 توسط خزانه‌دار شورا، از دیگر دستور جلسات دیروز شورا بود. سیدحسن رسولی در این‌باره گفت: «طی دوره ۱۱ماهه سال۹۸ مبلغ ۱۴۹هزارو۹۰۲میلیارد ریال معادل ۶۸درصد درآمد کسب شده همچنین کسری عملکرد ۷۱هزارو۷۹۸میلیارد ریال معادل ۳۲درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود.» 
رسولی ادامه داد: «از کل درآمد 11ماهه (۱۴۹هزارو۹۰۲ میلیارد ریال) مبلغ ۱۲۲هزارو۹۰۵میلیارد ریال آن معادل ۸۲درصد نقد و ۱۸درصد آن (۲۶هزارو۹۹۷ میلیارد ریال) غیرنقد است. از کل درآمد نقدی وصولی ۴۱درصد آن درآمد پایدار و ۵۹درصد آن درآمد ناپایدار است.»
او بیان کرد: «در 2‌ماه دی و بهمن شهرداری تهران موظف بوده نسبت به تأمین منابع در سقف ۳۵هزارو۸۴۵ میلیارد ریال اقدام کند. میانگین تحقق درآمد در این 2‌ماه مبلغ ۲۵هزارو۴۰۶ میلیارد ریال بوده که معادل ۷۱درصد درآمد کسب شده است.»

حمایت از اقتصاد شهر دربرابر آسیب‌های کرونا
تصویب طرح یک‌فوریتی «تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در شهر تهران» یکی از دستور جلسات مهم دیروز شورای شهر تهران بود که از سوی مجید فراهانی، رئیس کمیته ویژه و نظارت مالی شورای شهر تهران مطرح شد.
مجید فراهانی در تشریح این طرح گفت: «لازم است یک‌سری تسهیلات در اختیار کسانی که در حوزه کرونا آسیب دیده‌اند، قرار بگیرد. ازاین‌رو پیشنهاد دادیم تا افزایش بهره‌برداری تا زمانی که ستاد کرونا تعطیل اعلام می‌کند، صورت بگیرد و به قراردادها زمان بهره‌برداری اضافه شود. یا آنکه براساس مصوبه هیأت وزیران برای کسب‌وکارهای اقتصادی که دچار آسیب شده‌اند، بسته‌های حمایتی را درخصوص تخفیف عوارض کسب و پیشه و بهای خدمات پیشنهاد دادیم. بر این اساس افرادی که تا پایان خرداد‌ماه عوارض کسب‌وکار خود را پرداخت کنند ۱۰درصد و درصورت پرداخت تا پایان اردیبهشت مشمول ۱۵درصد تخفیف می‌شوند.»
او ادامه داد: «یکی از موارد این است که پس از کرونا مراکز تفریحی و ورزشی که از کرونا آسیب دیدند، بتوانند تا ۳بامداد باز باشند تا جمعیت توزیع شوند و بخشی از خسارت جبران شود.»
پس از سخنان فراهانی، یک فوریت طرح «تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در شهر تهران» با اکثریت قاطع آرا همراه شد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های تخصصی شورا رفت. 

    شورای شهر با تداوم روند فعلی تصمیمات جدید می‌گیرد


محسن هاشمی‌رفسنجانی در ابتدای دویست‌ونهمین جلسه شورای شهر تهران با نگرانی از تصور عادی‌شدن شرایط در شهر گفت: «زمینه ایجاد چنین تصوری به آمار رسمی ارائه‌شده از سوی وزارت بهداشت مربوط می‌شود. ازاین‌رو ممکن است‌ تداوم چنین رویکردی، شورای شهر را به اتخاذ تصمیماتی در مورد رفع محدودیت‌ها مجبور کند.»
او ادامه داد: «همانگونه که برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نظرات متخصصان و سایر بررسی‌ها نشان می‌دهد، آمار ابتلا‌ و قربانیان کرونا در کشور بسیار بیشتر از عدد اعلام‌شده رسمی است که این تفاوت به دلایل گوناگونی نظیر تأخیر در اعلام ورود کرونا به کشور و محاسبه نشدن قربانیان قبل از آن، نبود امکان تست کافی در کشور و عنوان‌کردن نام سایر بیماری‌ها نظیر اختلال تنفسی و شبه‌کرونا به‌عنوان کرونا مربوط شود.» رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: «انتظار ما از مسئولان مربوطه این است که با پرهیز از شتاب‌زدگی در رفع محدودیت‌های ایجاد‌شده، دستاورد رعایت 2‌ماه گذشته مسائل ایمنی توسط شهروندان را با خطر مواجه نکنند و سبب‌ساز ایجاد موج جدید بیماری کرونا نشوند.»
هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه با گذشت 2‌ماه از اعلام ورود ویروس کرونا به کشور، شرایط اقتصادی همه بخش‌ها تحت‌تأثیر قرار گرفته و مدیریت شهری تهران نیز به‌شدت دچار بحران کمبود نقدینگی شده است، اظهار کرد: «براساس بودجه سال۱۳۹۹، برای اداره شهر تهران ماهانه ۳هزار میلیارد تومان منابع لازم است و اگر بودجه‌های عمرانی و توسعه شهر نیز تخصیص پیدا نکند، تنها هزینه‌های جاری و ضروری شهر ماهانه بالغ 2هزار میلیارد تومان خواهد بود و این به‌معنای کسری بودجه ۵۰درصدی نقد شهرداری برای نگهداشت ضروری شهر خواهد بود. این در حالی است که طی 3سال گذشته هزینه‌های جاری نگهداشت شهر، افزایش قابل‌توجهی پیدا نکرده و با وجود تورم مجموع بیش از ۱۰۰درصدی کشور در این 3سال، حتی به میزان قابل‌توجهی کاهش نیز یافته است و امکان کاهش جدی هزینه‌های جاری نگهداشت شهر وجود ندارد.»
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه بسیاری از تصمیماتی که توسط ستاد ملی کرونا اتخاذ شده دلیل ایجاد بار مالی برای مدیریت شهری است، گفت: «تداوم فعالیت سیستم حمل‌ونقل عمومی تهران و فعالیت ادارات و سازمان‌های وابسته به شهرداری با دوسوم کارکنان و تمدید فرصت پرداخت عوارض و منابع توسط شهروندان از عوامل مؤثر بر نبود توازن منابع و هزینه‌های مدیریت شهری به‌حساب می‌آید. بنابراین در این شرایط برخی از انتظارات بحق شهروندان از مدیریت شهری نیز مستلزم انجام سرمایه‌گذاری‌های ضروری است. ازجمله این هزینه‌ها، کاهش ازدحام در سیستم حمل‌ونقل عمومی از طریق افزایش اعزام اتوبوس و مترو و کاهش سرفاصله خطوط مترو و اتوبوس است که تأمین اتوبوس و واگن‌های متروی جدید را می‌طلبد. با افزایش و بهبود کیفیت ضدعفونی‌کردن فضاهای شهری توسط سازمان آتش‌نشانی و حوزه خدمات شهری یا بهبود کیفیت جمع‌آوری و امحای پسماند عفونی شهر که نیازمند تأمین تجهیزات در این زمینه است و منابع این نیازهای ضروری نیز به هزینه‌های نگهداشت شهر افزوده می‌شود.» هاشمی گفت: «انتظار شورای شهر تهران از دولت این است که در این شرایط خاص، با تأمین مالی تعهدات پیشین دولت و اختصاص سهم مدیریت شهری تهران از منابع پیش‌بینی‌شده برای مبارزه با کرونا، کمک کنند تا حداقل فعالیت‌های ضروری نگهداشت شهر و ارائه خدمت به شهروندان حفظ شود.» 


تذکرات اعضای شورای شهر در دویست و نهمین جلسه

دستگاه زباله‌سوز اهدایی چین کجاست؟

    زهرا نژاد بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران
شهرداری تهران در زمان شیوع کرونا در شهر «ووهان» چین در آغاز و در زمان قرنطینه این شهر اقدامی به‌جا، منطقی، درست و انسان‌دوستانه انجام دادکه باعث افتخار شهر تهران شد.در راستای همین اقدام، دولت چین هدایایی را مشخصا برای تهران ارسال کرد. ازجمله دستگاه زباله سوز بیمارستانی که متأسفانه نمی‌دانم به چه علت تا‌کنون در اختیار شهرداری تهران و بیمارستان‌های این شهر قرار نگرفته است. یک سوم جانباختگان کرونا متعلق به شهر تهران است و این شهر با 11میلیون جمعیت بیشترین میزان شیوع بیماری را خواهد داشت؛ اما اینکه گفته می‌شود این دستگاه به شهر قم رفته به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست. شهرداری تهران نسبت به ارسال، نصب و راه‌اندازی این دستگاه در اسرع وقت اقدام کند. اگر هم به هر دلیلی که من نمی‌دانم، شرایطی فراهم شده است که به جای دیگری برود، صراحتا آقای شهردار این مطلب را بیان کند. درصورت عدم ‌ارائه توضیح،اگر لازم باشد اقدامات قانونی در حد شورای شهر تهران را انجام خواهم داد.

فوت‌شدگان تهران روزانه اعلام شود

    زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست 
به‌نظر می‌رسد بیش از یک سوم فــوت‌شــدگان کرونایی در شهر تهران هستند. اما وقتی جمعیت ثابت تهران حدود 9میلیون نفر است طبیعی است که تعداد فوت‌شدگان تهران بیشتر باشد. بنابراین از وزارت بهداشت تقاضا داریم حداقل آمار شهر تهران را روزانه به‌صورت شفاف و تفکیک شده اعلام کند. این اعلام موجب بازدارندگی حضور مردم در فضاهای عمومی خواهد بود. زیرا تعدادی از شهروندان که کار ضروری ندارند و از سر بی‌توجهی وارد محیط‌های اجتماعی می‌شوند، با آگاهی از آمار تفکیک شده فوتی‌های تهران، در خانه می‌مانند.موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم، درخواست از آقای هاشمی است تا درباره ١٤٩ پرونده کمیسیون ماده 7که مربوط به اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز است و در صف بررسی مانده‌اند، تصمیم‌گیری کنند .این آمار شامل ٦٧ پرونده در انتظار صحن علنی، ٢٢ پرونده در انتظار بازدید و٦٠ پرونده در کمیسیون شهرسازی است.بنابراین انتظار دارم سازوکار مشخص جهت رسیدگی اتخاذ شود.

ضرورت تدوین لایحه تشکیل دیوان محاسبات شهری 

    مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه 
وقتی برنامه سوم توسعه شهر تهران و تکالیفی که به شهرداری محول شده را بررسی می‌کنیم، موارد متعددی را می‌بینیم که به واسطه پاندمی کرونا قابل تحقق نیست. اما موارد دیگری نیز وجود دارد که ربطی به شرایط بیرونی ندارد و قابل انجام است و تعدادشان هم زیاد است.از این‌رو شهرداری تهران موظف است در راستای کنترل و نظارت مستمر مالی- معاملاتی و کنترل انطباق عملکرد شهرداری با مصوبات شورا اقدامات زیر را انجام دهد.یکی از این موارد مربوط به ماده 14برنامه سوم است که در این راستا بررسی عملکرد مالی مناطق شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران و ارائه گزارش در بازه‌های 6ماهه به شورای شهر تهران تکلیفی است که بر عهده شهرداری است و باید انجام پذیرد.مورد دیگر تدوین لایحه تشکیل دیوان محاسبات شهری و ارسال به شورای‌عالی استان‌ها برای تصویب است که لازم است سریع‌تر صورت گیرد.اگر دیوان محاسبات شهری شکل گیرد، تحول جدی در ساختار مالی شهرداری شکل خواهد گرفت.

 انتقاد از بازگشت بازنشسته‌ها به شهرداری

    حجت نظری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی
متأسفانه خبر می‌رسد به‌رغم اینکه قانون منع به کارگیری بازنشستگان اصلاح شد و بر همین اساس شهردار تهران تغییر کرد، اما اخیراً شهرداری اعلام کرده لیست ۱۷۰نفره‌ای از بازنشستگان بناست تمدید شود که برخی از آنها هم تمدید خود را گرفته‌اند. اگر قرار است بازنشستگان از سمت‌های اجرایی کنار گذاشته شوند، چرا تنها باید برای شهردار تهران اعمال شود؟ ما در کنار قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، مصوبه الزام شهرداری به استفاده جوانان در سمت‌های مدیریتی را در شورا داریم که در دوره پنجم به تصویب رسیده است و به‌نظر می‌رسد شهرداری اهتمام چندانی به اجرای آن مصوبه ندارد. این در حالی است که یک مدیر جوان نقدی کرده و نه حتی علنی، بلکه در ارتباط با چند عضو نقدی مطرح کرده، با قهر سیستم مواجه می‌شود و کسانی که ادعای دمکراسی دارند، تحمل نمی‌کنند و به‌شدت سختگیرانه و غیرانسانی و غیراخلاقی با آنها برخورد می‌کنند. بنابراین از همکارانم تقاضا می‌کنم حتماً نسبت به اجرای مصوبات شورا اهتمام داشته باشند.همچنین از اعضا می‌خواهم درصورت بروز این اتفاق، طرح سؤال از شهردار را در دستور کار قرار دهند.

 ورود به طرح به‌معنای بخشیدن عوارض نیست

    محمدعلیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل
ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت اعلام کرد که همه خودروها می‌توانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند تا از این طریق آمار مسافران حمل‌ونقل عمومی کاهش یابد و از شیوع کرونا پیشگیری شود که به باور من هم تصمیم درستی بود. اما باید توجه داشت که سقف ورود به محدوده طرح ترافیک برداشته شد و این موضوع به‌معنای بخشیده شدن عوارض طرح ترافیک نیست.شهرداری درصورتی که می‌خواهد عوارض طرح ترافیک را به شهروندان ببخشد باید حتماً از شورای شهر مصوبه داشته باشد. هم‌اکنون طرح یا لایحه‌ای مرتبط با این موضوع در شورا مطرح نشده و عوارض به قوت خود باقی است. بنابراین لازم است شورا در این‌باره تصمیم‌گیری کند. حال ممکن است عوارض طرح ترافیک بخشیده و یا تخفیف برای آن درنظر گرفته شود.

 استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای مولد‌سازی‌ دارایی‌های شهرداری

    مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی
در شرایط کنونی، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و عرضه بخشی از سهام شرکت‌های شهرداری می‌تواند زمینه ساز مولد‌سازی‌ دارایی‌های شهرداری و ایجاد منابع مالی مبتنی بر حفظ بخشی از مالکیت و ارزش‌آفرینی مولد با ورود به بورس باشد. خوشبختانه مقدمات این مهم در مصوبه «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه درخصوص عرضه سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات تابعه در بازار سرمایه» که در 12آبان‌ماه 1398به تصویب شورا رسید پیش‌بینی شده است. براین اساس شهرداری تهران مکلف بوده است، ظرف مدت 3‌ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه، لایحه برنامه عملیاتی اقدامات و زمانبندی اجرایی جهت عرضه سهام شرکت‌هایی که بیش از 34درصد سهام آنها متعلق به شهرداری تهران یا واحدهای تابعه آن است و قابلیت واگذاری دارند، در بازار سرمایه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.اما متأسفانه به‌رغم اتمام مهلت مقرر در ماده واحده، شاهد عدم‌اقدام به موقع شهرداری تهران هستیم. بر همین اساس به شهرداری تهران تذکر می‌دهم و امیدوارم با اقدام به موقع، مؤثر و اهتمام آقای شهردار شاهد استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای مولد‌سازی‌ دارایی‌های شهرداری باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید