• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 26 فروردین 1399
کد مطلب : 98185
+
-

هدیه و پیام‌ها و الزامات آن

محمد رضا اصغرنژاد_روانشناس و استاد دانشگاه

فلسفه هدیه دادن باید منجر به ایجاد شادی و خوشحالی و احساس رضایت در فردی که آن را می‌گیرد شود. برای هدیه‌دادن لازم است که فرد فکرکند اگر قرار است برای کسی هدیه بگیریم چه چیزی او را خوشحال می‌کند. هدیه دادن یعنی اینکه فرد بداند به فکر فردی که هدیه می‌گیرد بوده‌ایم و دوست داشته‌ایم او را خوشحال کنیم. کنار این موارد، باید چیزی را انتخاب کنیم که فقط برای خوشحال‌کردن فرد باشد و قیمت آن اهمیتی ندارد. تأثیر معنوی ‌دادن یک هدیه در زندگی اهمیت به‌مراتب بالاتری به نسبت اثر مادی دارد و از این رو، همیشه توصیه کرده‌ایم که اگر همسر قصد دادن هدیه‌ای به شوهر خود را دارد، به فکر این مسئله باشد که هدیه‌اش را با ارزش‌های مادی ملاک‌گذاری نکند. همین که دور هم باشیم و با هم باشیم و از بودن در کنار یکدیگر، حس خوبی پیدا کنیم اصلی‌ترین بهانه برای ‌دادن هدیه است. شیوه دادن هدیه هم اهمیت دارد.

  الزامات اهدای هدیه 
اینکه این هدیه را چگونه و با چه لحنی به فرد می‌دهیم گاهی از اصل خود هدیه هم خوشحال‌کننده‌تر است. دادن یک شاخه گل به‌موقع و به‌جا و عرضه آن با لحنی زیبا و رفتاری مناسب در بسیاری از موارد، کارکرد بهتری از دادن یک سرویس جواهرات گران‌قیمت بی‌موقع، با لحن بد یا از سر دلخوری در ایجاد قوام در زندگی مشترک بین همسران دارد. در زندگی مشترک هر چیزی که افراد دارند مال هر دوی آنهاست. دادن هدیه‌های گران‌قیمت، صرفاً به اقتصاد خانواده ضربه می‌زند؛ هدیه‌هایی که در بسیاری از موارد کارایی چندانی در زندگی مشترک ندارد یا تنها جنبه تزئینی دارد و نمی‌توان از آن جز در موارد محدود و معدودی استفاده کرد.

  فرهنگ هدیه‌دادن و گرفتن را یاد بگیریم 
هدایای گران‌قیمت، اقتصاد خانواده را دچار مشکل می‌کند و به این دلیل، باید به فرهنگ هدیه‌دادن فکر کنیم و درباره‌اش مطالعه کنیم تا هم محبت را خریداری کنیم و هم اقتصاد خانواده متأثر از رفتارهای هیجانی در خرید هدیه‌های گران‌قیمت نشود. موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که مراقبت‌کردن از هم، محبت‌کردن حتی با یک کلمه، لبخند ساده و یک نگاه مهربانانه خود هدیه است که هیچ هزینه‌ای ندارد و این هدیه در دل طرف مقابل همیشه ماندگار می‌شود و از این‌رو است که  خانواده‌ها و همسرانی را می‌بینیم که چندین دهه درکنار هم با همین رویه زندگی کرده و لحظات خوشی را تجربه می‌کنند. این ناشی از فرهنگ و نظام تربیتی است که همه این آموخته‌ها را در ...

این خبر را به اشتراک بگذارید