• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 20 فروردین 1399
کد مطلب : 97742
+
-

متخصصان عفونی و مراقبت‌های ویژه، از دستورالعمل‌های درمانی کرونا می‌گویند

درمان درد بی‌درمان

درمان درد بی‌درمان

مهدیه تقوی راد_خبرنگار

نزدیک به 2ماه از حضور کرونا، این مهمان ناخوانده تاجدار در کشورمان می‌گذرد. التهابی که این ویروس در اکثر کشورهای جهان به‌راه انداخته به‌حدی است که باعث شده برخی کشورها برای دستیابی به حداقل‌های وسایل ایمنی همچون ماسک و دستکش و... به فکر دستبرد به محموله‌های خریداری شده کشورهای دیگر بیفتند. با وجود این، تلاش‌های گسترده‌ای هم برای غلبه بر این ویروس در نظام سلامت دنیا در حال انجام است و مدام خبرهایی از کشف داروی درمان این ویروس و یا درمان قطعی آن به گوش می‌رسد؛ خبرهایی که در مدت زمان کوتاهی تکذیب می‌شود و مشخص نمی‌شود بالاخره داروهایی که از آنها به‌عنوان درمان کرونا نام برده می‌شود آیا وجود خارجی دارند یا نه و همین چند دستگی در اعلام خبر درمان کرونا باعث سردرگمی مردم نیز شده است. با وجود این، این ویروس نوپدید همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد و هیچ کشوری نتوانسته به‌طور کامل از شر آن رهایی پیدا کند. در کشور ما نیز محققان در کنار کادر پزشکی مشغول انجام تحقیقات گسترده برای دستیابی به بهترین روش درمان این بیماری نوپدید هستند و مردم نیز در انتظار خبر قطعی دستیابی به واکسن و یا داروی درمان قطعی این ویروس هستند، با وجود این گفته می‌شود دستیابی به درمان قطعی درمان این بیماری یا واکسن آن نیاز به زمانی یکساله و یا حتی بیشتر دارد.
حالا و در فقدان واکسن مؤثر در درمان این بیماری، پروتکل‌های مشخصی برای درمان و پیشگیری از شیوع بیشتر آن از ابتدای شیوع این ویروس در کشورمان تدوین شده که در اختیار کادر درمان قرار گرفت و در کنار آن نیز برای شیوع کمتر این بیماری در کشور به مردم توصیه‌های بهداشتی شد تا با رعایت آنها کمتر شاهد ابتلا و مرگ‌ومیر در اثر این ویروس باشیم.
مسعود مردانی، عضو کمیته ملی مبارزه با بیماری کووید۱۹ کشور با بیان اینکه کادر درمانی کشور از ابتدای ورود این بیماری به کشور به‌صورت جهادی کار کرده و بسیاری از آنها جان خود را بر سر راه درمان بیماران از دست داده‌اند، گفت: از روز دوم اسفند پروتکل کشوری راهنمای درمان بیماری کرونا تدوین و 3بار نیز بازبینی شد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اینکه کادر درمان با حداقل امکانات به مبارزه با این بیماری برخاستند، گفت: الان ممکن است داروهایی را که برای درمان استفاده می‌کردیم براساس علم روز و مطالعاتی که داشته‌ایم تغییر دهیم اما از همان ابتدا برای درمان بیماران از داروی کلروکین برای درمان و پیشگیری بیماران استفاده می‌کردیم که نتایج خوبی را هم در درمان دریافت کردیم و این دارو تازه در2 هفته اخیر از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده اضطراری را برای معالجه این بیماران دریافت کرد.مردانی با بیان اینکه در کشورهای درگیر این ویروس همانند کشور ما مطالعات و تحقیقاتی برای دستیابی به داروهای دیگری نیز در دست انجام است، گفت: کشور ژاپن دارویی را به‌صورت تحقیقاتی درخصوص درمان این بیماری کشف کرده که به تعداد محدود وارد کشورمان شده است.
وی ادامه داد: اصول کلی درمان کووید19 در همه جا یکسان است و داروهای استفاده شده برای از بین‌بردن ویروس و جلوگیری از التهاب و نارسایی تنفسی استفاده می‌شود. با وجود این ما اکنون 2مسئله را در پیش‌رو داریم، نخست اینکه نحوه عمل این ویروس در کشور ما چگونه است و دوم اینکه در دنیا قرار است چه اتفاقی درخصوص این ویروس بیفتد و در تمام دنیا شاهد جان‌باختن تعدادی از مبتلایان به این ویروس هستیم. اما آنچه در کشورمان مشاهده می‌کنیم این است که با تلاش کادر درمانی تعداد جان‌باختگان نسبت به برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار کمتر است.  مردانی با تأکید بر اینکه مردم باید حداقل 3 تا 4هفته دیگر خودقرنطینه خانگی را با وجود تمام سختی‌هایی که دارد، ادامه دهند، گفت: در غیراین صورت شاهد افزایش آمار مبتلایان به این بیماری و افزایش آمار جان‌باختگان خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید