• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 27 اسفند 1398
کد مطلب : 97482
+
-

سال مالی به آخر رسید، پول اوراق مشارکت مترو نرسید

بانک آینده طبق قانون باید 910میلیارد تومان پول اوراق مشارکت حمل ونقل تهران را بپردازد، اما در شرایط سخت مالی شهرداری، تاکنون چنین اقدامی نکرده است

سال مالی به آخر رسید، پول اوراق مشارکت مترو نرسید

سید محمد فخار _ خبر‌نگار

‌واریز نشدن پول اوراق مشارکت مترو در حالی وارد روزهای آخر سال شده که به‌زودی سال مالی به پایان می‌رسد و عملا هیچ پیشرفتی در پرونده این اوراق حاصل نشده است.

حکایت 910میلیاردی
در ابتدای سال‌جاری بانک آینده از سوی بانک مرکزی به‌عنوان بانک عامل فروش اوراق مشارکت متروی تهران  انتخاب شد. با اینکه در تیر‌ماه ۹۱۰میلیارد تومان از اوراق مشارکت مترو را منتشر کرد اما تاکنون حتی یک ریال نیز به مترو تهران پرداخت نشده است. این نپرداختن بهای اوراق مشارکت در حالی است که براساس قانون، بانک عامل باید بلافاصله در کمترین زمان ممکن پول اوراق مشارکت را به خزانه دولت واریز کند تا در اختیار شهرداری‌ها قرار بگیرد. بانک آینده نه‌تنها پولی به تهران نداده است بلکه در جوابیه اخیر  اعلام کرده است که کلا به شهرداری تهران بدهی ندارد. شهرداری تهران باید تضامینی را به بانک آینده بدهد. دراین خصوص البته ۵۰درصد این اوراق مشارکت توسط دولت و یا همان سازمان برنامه و بودجه تضمین شده و اگر این بانک حسن نیتی داشت باید حداقل ۵۰ درصد از اوراق را که توسط دولت تضمین شده به شهرداری پرداخت می‌کرد. اما نه‌تنها این پول را به شهرداری نداد بلکه به تضامینی که شهرداری تهران به آنها معرفی می‌کند نیز ایراداتی وارد می‌داند. علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران در این‌باره به همشهری گفت: «متأسفانه بانک آینده به‌عنوان بانک عامل منتشر‌کننده اوراق مشارکت مترو همکاری لازم را ندارد. تضامینی که شهرداری تهران به آنها معرفی می‌کند را یا قبول نمی‌کند یا در چارچوب اداری این بانک دچار نواقصی می‌شود.»  او انجام چنین اقدامی را در وضعیتی دانست که هم تحریم فشار سنگینی به دولت و شهرداری‌ها وارد کرده و هم بدهی‌های زیادی از دوره‌های گذشته به دوره‌های جدید تحمیل شده است. به گفته امام، این در حالی است که شهرداری تهران در بدترین وضعیت مالی قرار دارد و قطعا تزریق ۹۱۰میلیارد تومان پول اوراق مشارکت به سیستم مترو می‌تواند بسیاری از گره‌ها را باز کند و شاهد افتتاح ایستگاه‌های بیشتری باشیم. اما در این اوضاع سخت، مساعدت لازم با شهرداری تهران صورت نمی‌گیرد و تهران همچنان معطل واریز ۹۱۰میلیارد تومان از پول مترو است.

لزوم تسریع در واریز 
متأسفانه همچنان واریز 910میلیارد تومان اوراق قرضه برای توسعه خطوط مترو 6و 7توسط بانک آینده دچار تعلل شده است. به همین خاطر شورای شهر تهران از معاون اول رئیس‌جمهوری درخواست کرد نسبت به تسریع این امر دستورات لازم را ابلاغ کند. سید محمود میر لوحی، رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره اعلام کرد: «همچنان واریز 910میلیارد تومان اوراق قرضه برای توسعه خطوط مترو 6و 7توسط بانک آینده دچار تعلل شده و این موضوع را به رئیس‌کل بانک مرکزی نیز ابراز داشتیم. اما اتفاقی نیفتاده است. با توجه به اینکه مهلتی به پایان سال نمانده و این موضوع باید تا قبل از پایان سال محقق شود، از معاون اول رئیس‌جمهوری خواستاریم، نسبت به تحقق این امر و واریز این مبلغ از سوی بانک آینده دستورات لازم را ابلاغ کنند. متروی تهران و خطوط 6و 7به‌خاطر تأخیر در پرداخت این مبلغ  زیان می‌کند و امیدواریم این موضوع تا قبل از پایان سال مالی محقق شود».

لزوم مداخله بانک مرکزی 
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نیز خواستار واریز عین نقدینگی حاصل از فروش اوراق مشارکت به‌حساب شهرداری تهران از سوی بانک آینده شد. مجید فراهانی در این‌باره می‌گوید: اصلی‌ترین مطالبه مردم تهران به گواهی آمار، حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا است. این 2 چالش در صدر مشکلات و معضلات تهران است. او با بیان اینکه از این‌رو گسترش حمل‌ونقل ریلی و عمومی بهترین راهکاری است که در همه دنیا برای حل این مشکل استفاده می‌شود، اضافه می‌کند: «شورای اسلامی شهر تهران در دی‌ماه سال97 از طریق قانون پیش‌بینی شده، طبق بند «د» تبصره 5قانون بودجه سال97 کل کشور در اسفند گذشته مجوز انتشار 3300میلیارد تومان اوراق مشارکت را برای کمک به خطوط 6و 7مترو تصویب کرد. تسریع مندرج در مجوز بانک مرکزی به هر یک از بانک‌های عامل، برای انتشار اوراق، بانک‌ها موظف به واریز عین نقدینگی حاصل از فروش اوراق به‌حساب شهرداری تهران نزد خزانه بودند که متأسفانه با پیگیری‌های مکرر مدیریت شهری مبلغ 910میلیارد تومان از سوی بانک آینده تا‌کنون واریز نشده است. لذا درخواست مردم تهران از ریاست بانک مرکزی مداخله، پیگیری و حل این مشکل است».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید