• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 5 اسفند 1398
کد مطلب : 95859
+
-

تعطیلات اضطراری

شناسایی موارد مشکوک به کرونا در استان‌های مختلف منجر به تعطیلی برخی مراکز عمومی برای کنترل شیوع این ویروس شده است؛ تصمیم گیری‌های بعدی درباره تعطیلی با توجه به تصمیم وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی گرفته می‌شود

تعطیلات اضطراری

  کرونا، این روزها بر همه چیز سایه انداخته است؛ از رفت‌وآمدهای معمول گرفته تا حضور در مدرسه و دانشگاه. در روزهای گذشته با توجه به شناسایی موارد مشکوک به کرونا در برخی استان‌ها و مرگ چند نفر، تدابیر ویژه‌ای برای مقابله با این ویروس اندیشیده شده است. بعد از تعطیلی مدارس و فعالیت‌های فرهنگی و هنری، روز گذشته خبر رسید دانشگاه‌های چند استان هم تا پایان هفته تعطیل هستند. تهران، آذربایجان شرقی، البرز، قم، اراک، گلستان، زنجان، مازندران، همدان، قزوین، گیلان، اردبیل، کرمانشاه و کردستان استان‌هایی هستند که با تعطیلی مدارس اقدامات کنترلی دیگری نیز در آنها در حال انجام است. در گزارش گروه ایرانشهر همشهری، جزئیات بیشتری درباره اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با گسترش ویروس کرونا را بخوانید.

تعطیلی فعالیت‌های عمومی در قم
  روح‌الله کریمی- قم- خبرنگار: از ساعات اولیه اعلام خبر تأیید ابتلای تعدادی از شهروندان قم به ویروس کرونا، تدابیر امنیتی و اطلاع‌رسانی برای محدود کردن اجتماع مردمی اندیشیده شد.
شورای تأمین و ستاد پیشگیری برای پیشگیری از شیوع کرونا، مصوبه‌هایی داشته‌ که یکی از این مصوبه‌ها، تعطیلی مدارس، مراکز آموزش عالی، مهد کودک‌ها و حوزه‌های علمیه تا روز دوشنبه است. همچنین غیبت دانشجویان قمی تا اطلاع بعدی موجه است. گردهمایی‌ها، همایش‌ها، نشست‌های غیراولویت‌دار دانشگاه‌های استان، مکان‌های ورزشی دولتی و بخش خصوصی، مسابقات ورزشی، نمایشگاه بهاره، بازدید از موزه‌ها، فعالیت سینماها، برنامه‌های فرهنگی و هنری و آزمون رانندگی تا پایان هفته به حالت تعلیق درآمده است. هنوز درباره تعطیلی اداره‌ها، بانک‌ها و واحدهای بخش خصوصی و کارگری که محل مراجعه شهروندان هستند، تصمیم‌گیری نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود مدارس قم تا پایان هفته تعطیل باشد. نگرانی دیگر مسئولان بهداشت و درمان، مراجعه شهروندان به مکان‌های زیارتی است که هنوز محدودیتی برای جلوگیری از حضور شهروندان در این مکان‌ها انجام نشده است.  با وجود اطلاع‌رسانی‌های صورت‌گرفته اما به دلیل ملاحظات امنیتی، هیچ مسئولی درباره برنامه‌های آینده پاسخ روشنی به سؤالات نمی‌دهد.

مراقبت‌های ویژه در مرز بیله‌سوار
  پوپک قاسمی -اردبیل- خبرنگار: خبر شیوع کرونا در اردبیل هم پیچیده و تعطیلی یکشنبه و دوشنبه مدارس، آموزشگاه‌های علمی و زبان در نوبت صبح و عصر یکی از تمهیداتی است که برای کنترل این بیماری اندیشیده شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به همشهری می‌گوید: موارد مشکوکی از این ابتلای به کرونا در استان مشاهده شده که نتیجه آزمایش‌ آنها اطلاع‌رسانی خواهد شد.
قدرت اخوان اکبری با تاکید بر اینکه تمهیدات لازم برای تجهیز بیمارستان‌های استان و پیشگیری از ابتلای کارکنان مراکز درمانی در نظر گرفته شده است، می‌افزاید: گندزدایی سطوح با مواد ضدعفونی‌کننده در مراکز درمانی در حال انجام است. درباره تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و دیگر مکان‌های عمومی تصمیم‌گیری می‌شود اما فعلا تا دوشنبه مراکز آموزشی تعطیل است. از سوی دیگر، با توجه به اینکه اردبیل دروازه بین‌المللی مرزی گمرک بیله‌سوار است، باید تمهیداتی برای کنترل ورود و خروج داشته باشد. علی رحمتی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از تشدید مراقبت‌های بهداشتی در پایانه بیله‌سوار خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: پایگاه مراقبت مرزی به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت است.

دغدغه گیلانی‌ها در مقابله با کرونا
  فرشته رضایی-رشت-خبرنگار: از شمار مبتلایان به کرونا در کل کشور تا کنون 2 نفر در گیلان فوت کرده‌اند. به همین دلیل در گیلان علاوه بر مراکز آموزشی و درمانی رازی رشت، بیمارستان‌های امینی لنگرود، شهید نورانی تالش، نیکوکار املش، رسالت ماسال، شهدای رضوانشهر و بیمارستان قدیمی لاهیجان برای ارائه خدمات به مبتلایان پیش‌بینی شده است.  
به دنبال این اتفاق و دغدغه جدی خانواده‌ها، شورای تامین گیلان اعلام کرد از روز یکشنبه تا چهارشنبه تمام مدارس و مهدهای کودک، دانشگاه‌ها و موسسات علمی و آموزشی تعطیل خواهند بود. بسیاری از صنوف خدماتی هم برنامه‌های خود را لغو کردند. همچنین برخی از رستوران‌های بزرگ رشت اقدام به درج اطلاعیه‌ای مبنی بر توقف پذیرش حضوری مشتریان و ارائه غذا به صورت بیرون بر کرده اند. همچنین سینماها و سالن‌های تئاتر و برنامه کنسرت‌ها نیز تا آخر هفته در گیلان تعطیل شد. با این حال نگرانی زیادی درباره بازارهای عمومی، پادگان‌ها، زندان‌ها، برخی از مراکز اقامتی یا زیارت‌گاه‌ها وجود دارد.

آماده‌باش شبانه‌روزی در البرز
  فتانه احدی- کرج- خبرنگار: خبرها از البرز حاکی از فعالیت و آماده‌باش شبانه‌روزی دبیرخانه قرارگاه پدافند زیستی دانشگاه علوم پزشکی البرز است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه کمیته پیش‌بیمارستانی قرارگاه پدافند زیستی درباره ویروس کرونا تشکیل شده است، به همشهری می‌گوید: بسته‌های آموزشی اختصاصی برای واحدهای ارتباطات و دیسپچ، پزشکان مشاور و کارشناسان عملیاتی تهیه شده است. استفاده از کلیپ‌های آموزشی و برگزار نشدن کلاس‌ها به صورت حضوری از دیگر اقدامات این کمیته است. حسین کریم  با اشاره به دیگر اقدامات پیشگیرانه صورت‌گرفته در این باره می‌افزاید: تجهیز کدهای عملیاتی به همه تجهیزات حفاظت فردی، فعال‌سازی کد عملیاتی ویژه برای انتقال بیماران مبتلا به ویروس کرونا، نظارت بر انتقال بیماران مشکوک به کرونا از مراکز درمانی به مراکز دیگر با ناوگان آمبولانس خصوصی و دولتی، هماهنگی واطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع موارد مورد نیاز از طریق EOC به مراجع ذی‌ربط و کمیته‌های دانشگاهی و اطلاع‌رسانی موارد مشکوک انتقالی توسط اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز درمانی بخش دیگری از این اقدامات است.

بخشنامه‌های بهداشتی در مازندران
  اشکان جهان‌آرای- ساری- خبرنگار: با افزایش تعداد افراد مشکوک به کرونا در مازندران و مرگ یک مسافر تهرانی در تنکابن به دلیل داشتن نشانه‌های ابتلا به این ویروس، اقدامات پیشگیرانه در این استان افزایش و شدت بیشتری گرفته و به تعطیلی مدارس، مهدکودک‌ها، مراکز توانبخشی و دانشگاه‌های استان منجر شده است.
حسین حسن‌نژاد، معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در گفت‌وگو با همشهری از تعطیلی کامل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مازندران تا پایان هفته خبر می‌دهد و می‌گوید: هنوز درباره تعطیلی ادارات تصمیمی گرفته‌ نشده است و در صورت اتخاذ تصمیم مرتبط در این زمینه، اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام خواهد شد. علاوه بر تعطیلی مدارس، گام دیگر برداشته شده برای کم کردن تجمع مردمی در مازندران، تعطیلی همه برنامه‌های فرهنگی و هنری و سینماها  و اماکن ورزشی در این استان است. صاحب نجفی، مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف مازندران می‌گوید: تا اطلاع ثانوی و رفع خطر این بیماری در مازندران، توزیع غذای نذری در اماکن متبرکه اعم از آستان مقدس امامزادگان، مساجد و تکایا ممنوع است. بر اساس برخی شنیده‌ها از سوی استانداری مازندران، اقداماتی برای کنترل این ویروس در اداره‌ها و اماکن عمومی نیز در نظر گرفته شده است.

آموزش‌های همگانی در همدان
  فاطمه کاظمی- همدان- خبرنگار: اگرچه استاندار و سایر مسئولان همدان تاکید دارند هیچ مورد مثبت مبتلا به کرونا در همدان گزارش نشده، اما به دلیل بستری‌شدن تعدادی موارد مشکوک به این ویروس و احتمال انتشار آن در میان شهروندان، مسئولان تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده‌اند. مدارس همدان به مدت 2 روز تعطیل شد و امکان تمدید این تعطیلی‌ها برای روزهای بعد نیز وجود دارد. از طرفی همدان جزو استان‌هایی بود که معاون وزیر بهداشت، دانشگاه‌های آن را تا آخر هفته تعطیل اعلام کرد. همه اجتماعات و همایش‌های بالای ۵۰ نفر در همدان لغو شده است و انجمن‌های ادبی و هیئت‌های مذهبی تا اطلاع ثانوی برنامه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان به همشهری می‌گوید: تهویه مکان‌ها و فضاهایی مانند پایانه‌های مسافربری و سالن‌های اجتماعات که تجمعات عمومی دارند، گندزدایی مداوم سطوحی که در ارتباط مستقیم با دست و سایر اعضای بدن هستند و تهویه و شست‌وشوی وسایل حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار گرفته است. منوچهر کرمی می‌افزاید: کنترل و نظارت بر سرویس‌های بهداشتی عمومی داخل و برون‌شهری و مدیریت پسماندهای تولیدی نیز از دیگر برنامه‌های ماست.این مسئول با اشاره به هماهنگی با صدا و سیما، سایر رسانه‌ها و تریبون‌های نماز جمعه و مساجد برای اطلاع‌رسانی به شهروندان اظهار می‌کند: تمامی استخرهای استان تعطیل هستند و از همه مراکز خصوصی درخواست شده است به گندزدایی مستمر این مراکز اقدام کنند.

تست کرونا در اصفهان از چند روز آینده
  عاطفه علیان- اصفهان- خبرنگار: با وجود نگرانی‌ گسترده شهروندان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان مرجع به همشهری می‌گوید: تاکنون مورد تایید شده ابتلا به «کرونا کووید19» در اصفهان گزارش نشده است اما همه بیمارستان‌های استان در حالت آماده‌باش هستند. آرش نجیمی با بیان اینکه در روزهای آینده امکان آزمایش پی.سی.آر برای تشخیص «کرونا کووید 19» در شهر اصفهان فراهم می‌شود، می‌افزاید: تصمیم‌گیری درباره تعطیلی مدارس و اداره‌ها با محوریت دانشگاه علوم پزشکی در استان گرفته می‌شود. فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌های اصفهان تا آخر هفته تعطیل است و مدارس نواحی شش‌گانه اصفهان، شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان که روز یکشنبه تعطیل بودند به احتمال زیاد تا آخر هفته تعطیل خواهند ماند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه تصمیمی برای تعطیلی سازمان‌ها و ادارات در استانداری گرفته نشده است، تصریح می‌کند: با تشکیل ستاد مدیریت بحران «کرونا کووید19»، کارگروه‌هایی تشکیل شده است. وی با تاکید بر اینکه تمام بیمارستان‌های استان اصفهان در حالت آماده باش هستند، می‌گوید: بیمارستان‌های عیسی‌بن مریم (ع) و چند بیمارستان دیگر هم به طور ویژه برای این منظور اختصاص یافته است.

 تأمین ماسک در آذربایجان‌شرقی طی روزهای آینده
  سید مرتضی احمدپور- تبریز- خبرنگار: به دنبال افزایش نگرانی‌ها از فراگیر شدن ویروس کرونا، تمهیدات بازدارنده و کنترل‌کننده در آذربایجان شرقی تشدید شده است.
با اینکه ویروس کرونا در تبریز و شهرهای دیگر مشاهده نشده است، اما 2 بیمارستان امام رضا (ع) و سینا در تبریز برای بستری بیماران احتمالی و موارد مشکوک آماده شده‌اند. هم‌اکنون بیشترین نگرانی از کمبود ماسک و لوازم ضد‌عفونی‌کننده است که بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی و معاونت درمان این دانشگاه تمهیدات توزیع این لوازم را اندیشیده‌اند. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از ممنوعیت صادرات ماسک خبر می‌دهد و می‌گوید: تا روزهای آینده این کمبود رفع می‌شود.
محبوب نعمتی درباره کم‌فروشی و گرانفروشی شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها نیزتوضیح می‌دهد: مردم در صورت مشاهده، تخلفات را به سامانه تلفنی ۱۹۰ یا مستقیما به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اطلاع دهند.
از سوی دیگر، بنا‌بر تصمیم مدیریت بحران استان، مدارس و تمامی دانشگاه‌ها و همچنین سالن‌های سینما و تئاتر در آذربایجان شرقی  تا آخر هفته تعطیل شده است.

راه‌اندازی مرکز پاسخگویی کرونا در کرمانشاه
  فرحناز چراغی- کرمانشاه- خبرنگار: خبر انتشار ویروس کرونا در کشور، تعطیلی دو‌روزه مدارس کرمانشاه و تعطیلی یک‌هفته‌ای دانشگاه‌ها، مراکز فرهنگی و سینماهای آن را به دنبال داشته است. البته هنوز برای ادامه این تعطیلی تصمیمی گرفته نشده است. حضور تیم‌های مراقبت مرزی برای غربالگری مسافران‌ نیز از اقدامات اولیه‌ای است که برای پیشگیری و مبارزه با کرونا در استان در حال انجام است.  رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با تأکید بر اینکه موارد مثبتی از ابتلا به ویروس کرونا در کرمانشاه تأیید نشده است به همشهری می‌گوید: موارد مشکوک پس از نمونه‌گیری برای بررسی به تهران ارسال می‌شود. در صورت مشخص شدن موارد مثبت به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. ابراهیم شکیبا با بیان اینکه ۵ فرد مشکوک به کرونا در کرمانشاه بستری هستند، می‌افزاید: بیمارستان گلستان و همچنین 10 درصد ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی، دولتی و نظامی استان برای پذیرش بیماران کرونا در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به تلاش برای تامین ماسک و مایع ضدعفونی‌کننده، از راه‌اندازی  مرکز پاسخگویی کرونا در کرمانشاه خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: شماره تلفن 37266556 با کد 083 آماده پاسخگویی به سؤالات مردم درباره کروناست.

بستری شدن 5 مورد مشکوک به کرونا در گلستان
  ستاره حجتی- گرگان- خبرنگار: در گلستان هم با وجود انتشار اخباری مبنی بر شناسایی موارد ابتلا به کرونا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان می‌گوید:  تاکنون هیچ بیمار مبتلا به کرونا در استان گلستان مشاهده نشده است.  سراج‌الدین عارف‌نیا با بیان اینکه با توجه به دستور وزارت بهداشت، بیمارانی که مشکل حاد تنفسی داشته باشند، بستری می‌شوند و تحت مراقبت قرار می‌گیرند، می‌افزاید:‌ هم‌اکنون ۱۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیماری حاد تنفسی بیمارستان ۵ آذر گرگان بستری هستند که از این تعداد ۵ نفر مشکوک به کرونا هستند.  وی با بیان اینکه آزمایش موارد مشکوک به تهران ارسال شده است، اظهار می‌کند: از این تعداد حال 2-3 نفر وخیم است.
هادی حق‌شناس، استاندار گلستان نیز از تعطیلی دوروزه مدارس استان در تمامی مقاطع تحصیلی برای پیشگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: همه بیمارستان‌های استان در حال آماده‌باش هستند.

تعطیلی در اراک تا پایان هفته
  مهدیه صالحی- اراک-خبرنگار: در پی مرگ یک نفر بر اثر بیماری کرونا در اراک استاندار مرکزی مدارس و دانشگاه‌های اراک را تا پایان هفته جاری تعطیل اعلام کرد. این تصمیم و اقدام عاقلانه مدیران استان با هدف کنترل انتشار ویروس کرونا و پیشگیری از ابتلای مردم به این بیماری بوده است.
سید محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک و سخنگوی مقابله با بیماری کرونا در استان مرکزی در این باره می‌گوید: دستگاه‌های اداری آن‌چنان الزام به تعطیلی ندارند، اما اعلام کرده‌ایم گروه‌های پر خطر در صورت لزوم بنا بر تشخیص پزشک معتمد دورکاری کنند. از سوی دیگر تمهیدات بهداشتی خوبی مانند حذف انگشت ساعت ورود و خروج را برای آنها در نظر گرفته‌ایم.

۵ فرد مشکوک به کرونا در کرمانشاه بستری هستند که نتیجه آزمایش آن‌ها پس از اعلام از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان به اطلاع شهروندان خواهد رسید

تهران، آذربایجان شرقی، البرز، قم، اراک، گلستان، زنجان، مازندران، همدان، قزوین، گیلان، اردبیل، کرمانشاه و کردستان استان‌هایی هستند که مدارس‌‌شان را تعطیل اعلام کرده‌اند

این خبر را به اشتراک بگذارید