• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 22 اسفند 1396
کد مطلب : 9570
+
-

مهار گردوغبار ۱۰ سال زمان می‌برد

گزارش
مهار گردوغبار ۱۰ سال زمان می‌برد

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره گردوغبار خوزستان گفت: برای مقابله با کانون‌های گردوغبار در خوزستان باید یک دهه اقدامات انجام شود تا این مشکل به‌طور کامل برطرف شود. مسعود تجریشی در گفت‌وگو با ایلنا، افزود: برای شناسایی کانون‌های گردوغبار برنامه‌ریزی شده، ضمن آنکه از صندوق ملی توسعه، منابع خوبی برای مقابله با گردوغبار تخصیص داده شده است. به گفته وی، در خوزستان و جنوب تهران کارهای عملیاتی برای مقابله با گرد وغبار آغاز شده است. مشاور هم در حال ارزیابی و تطبیق برنامه است. منابع ریالی هم تامین شده و انتظار می‌رود ظرف 3 سال آینده کانون‌های گردوغبار در جنوب تهران را بتوانیم مدیریت کنیم.

او با بیان اینکه ورود گرد و خاک از کانون‌های خارجی نیز از فصل تابستان آغاز می‌شود و برای کاهش آن نیاز به تعاملات بین‌المللی داریم، تصریح کرد: با کمک نهادهای حاکمیتی۳۰ الی ۴۰هزار هکتار کانون گرد و خاک در استان خوزستان شناسایی شده و اقدامات لازم برای کاهش گرد و خاک از این کانون‌ها آغاز شده است. تجریشی درباره وضعیت تالاب هامون گفت: متأسفانه در بالادست این تالاب در کشور افغانستان با موتورپمپ‌هایی که با انرژی خورشیدی کار می‌کند آب برداشت می‌کنند. برای حل این مشکل مذاکره با افغان‌ها شروع و توافقات اولیه حاصل شده است. او خاطرنشان کرد: در هامون نیز مانند خوزستان‌ برنامه شناسایی کانون‌ها آغاز شده، منابع خوبی از صندوق ذخیره ارزی برای این کار درنظر گرفته شده است. زابل برای ما مانند اهواز است و به‌طور جدی درباره آن فعالیت می‌کنیم.

احیای ارومیه نیازمند تامین اعتبار است

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره دریاچه ارومیه هم گفت: نتوانستیم تراز آب دریاچه ارومیه را افزایش دهیم و نسبت به سال گذشته تراز آب دریاچه ۲۰ سانتی‌متر افت کرده است.

 تجریشی افزود: از سال گذشته و پس از تثبیت آب دریاچه قرار بود برنامه احیا با کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی آغاز شود اما از آنجا که اعتبارات احیای دریاچه ارومیه باید از محل مواد ۱۰ و ۱۲ آیین نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور تامین شود دولت نتوانست به تعهدات خود در این زمینه عمل کند. او تصریح کرد: دولت برای احیای دریاچه ارومیه منابع مالی ندارد از همین رو، پیشنهاد دادیم برای تامین منابع مالی مورد نیاز به سراغ سرمایه‌گذاران خارجی برویم. با چند کشور هم در این زمینه مذاکره کردیم و قرار است برخی از پروژه‌ها مانند تصفیه‌خانه‌ها به سرمایه‌گذاران خارجی واگذار شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید