• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 23 بهمن 1398
کد مطلب : 94911
+
-

دهلی به مودی پشت کرد

حزب حاکم بهاراتیا جاناتا که به‌خاطر رفتارهایش علیه مسلمانان تحت فشار است، در انتخابات ایالتی دهلی شکست خورد

دهلی به مودی پشت کرد


حزب حاکم بهاراتیا جاناتا در هند، امید زیادی به پیروزی در انتخابات ایالتی در دهلی داشت و امیدوار بود با افراطی‌تر کردن فضا به موفقیت برسد، با این حال نتایج اولیه شمارش آرا نشان داده است که حزب نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور، شکست سختی خورده است.
به گزارش گاردین، حزب ضدسیستم «آدم عامی (ای‌ای‌پی)» که در 5 سال گذشته هم اداره حکومت محلی پایتخت هند را به‌عهده داشته است، براساس نتایج اولیه، 57کرسی از 70کرسی مجمع ایالتی را کسب خواهد کرد. برخلاف حزب بهاراتیا جاناتا که در تبلیغات انتخاباتی خود از گفتمانی ضداقلیت و به‌خصوص مسلمانان استفاده می‌کرد، حزب ای‌ای‌پی در این انتخابات روی مسائلی مانند خدمات درمانی، آموزش و مبارزه با فساد تمرکز کرده بود. دهلی، در دوران حکمرانی این حزب، در همه این زمینه‌ها پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.
حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری نارندرا مودی که در انتخابات سراسری امسال با اختلاف نسبتا زیادی برنده شد، در این انتخابات هم به‌شدت روی ناسیونالیسم هندی و ایجاد هراس از اقلیت مسلمانان مانور داده بود.
هرچند این حزب با این نتیجه، همچنان زیرسایه ای‌ای‌پی قرار دارد اما این انتخابات برای آنها یک دستاورد به شمار می‌رود چون پیش از این، آنها تنها سه کرسی در مجمع ایالاتی داشتند و حالا می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها، نقش پررنگ‌تری داشته باشند.
بخش عمده محبوبیت حزبی ای‌ای‌پی به آرویند کجریوال رهبر آن بازمی‌گردد؛ کجریوال زمانی خود را یک آنارشیست و فعال ضدفساد معرفی می‌کرد و در دورانی که فرماندار دهلی بوده، یکی از منتقدان بسیار سرسخت حزب حاکم بهاراتیا جاناتا به شمار می‌رفت.
بعد از اعلام نتایج اولیه و برآمدن چشم‌انداز پیروزی ای‌ای‌پی، نمایندگان محلی ایالاتی از این حزب همراه با هواداران خود جشن گرفتند. کجریوال هم بعد از اعلام نتایج اولیه در جشنی در حضور هوادارانش گفت: «ساکنان دهلی، دوست‌تان دارم. این پیروزی، پیروزی مادر هند است.» 
سانجای سینگ عضو ارشد ای‌ای‌پی هم رأی مردم دهلی را تاریخی خواند و گفت: «تمام کابینه، 300نماینده محلی، 5 فرماندار، چند فرماندار سابق و تمام قدرت بهاراتیا جاناتا به میدان آمدند اما باز هم نتوانستند کجریوال را شکست دهند.»
براساس شمارش اولیه، مشخص شده است که حزب مخالف کنگره که از 1998تا 2013بر دهلی حکومت می‌کرد، در این انتخابات حتی یک کرسی هم به‌دست نیاورده است. بعد از چند شکست متوالی در انتخابات ایالاتی، این انتخابات برای حزب حاکم هند اهمیت زیادی داشت. بهاراتیا جاناتا در انتخابات سراسری در بهار عملکرد خوبی داشت با این حال در سطح ایالاتی، ‌مودی و حزب او از اقبال چندانی برخوردار نیستند و از دسامبر 2018، 5شکست در انتخابات ایالاتی به نام آنها ثبت شده است.
انتخابات در دهلی، معمولا یکی از داغ‌ترین انتخابات ایالاتی در هند است چون مشخص می‌کند چه‌کسی اداره پایتخت این کشور را مشخص می‌کند. امسال، این انتخابات به‌صورت ویژه به‌خاطر اعتراض‌های گسترده علیه دولت حاکم حساسیت بیشتری هم داشت. دولت مودی، پاییز امسال یک قانون شهروندی را تصویب کرد که خشم مسلمانان را برانگیخت. منتقدان معتقدند این قانون، در واقع قانونی ضد‌مسلمانان است. تصویب این قانون، باعث برانگیختن خشم عمومی در سراسر هند شد و علاوه بر مسلمانان، دیگر شهروندان را هم به خیابان‌ها کشاند. در این میان، دهلی‌نو شاهد شدیدترین اعتراض‌ها بوده است.
در این شرایط، حزب بهاراتیا جاناتا، در کارزار انتخاباتی خود، معترضان مسلمان و به‌خصوص رهبران زن این اعتراض‌ها را هدف قرار گرفت و سعی کرد با حمله به آنها، طرفداران خود را تشویق کند که حضور گسترده‌تری در انتخابات داشته باشند. برخی رهبران حزب، در سخنان خود زنانی را که رهبری اعتراض‌ها را به‌عهده داشتند «تروریست» و ضدملی خواندند.
این درگیری‌ها، با وجود برگزاری انتخابات قطع نشده و شب دوشنبه، دانشجویان در یکی از دانشگاه‌های پایتخت که اکثریت مسلمان دارد، با نیروهای امنیتی درگیر شدند و پلیس تعدادی از آنها را با باتوم کتک زد. دانشجویان با وجود برخورد پلیس‌، اعتراض خود را به خیابان‌های پایتخت کشاندند و علیه قانون جنجالی شهروندی اعتراض کردند. برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که پلیس هند برای متفرق کردن دانشجویان، از گاز سمی استفاده کرده است.
زویا حسن تحلیلگر سیاسی هند در گفت‌وگو با الجزیره، گفته است: نتایج انتخابات، به‌معنای شکست نفرت‌پراکنی حزب حاکم هند است؛ «نتایج دهلی بسیار مهم است چون نشانه‌ای از شکست سیاست دوقطبی‌سازی و تفرقه حزب بهاراتیا جاناتاست. در تاریخ انتخاباتی هند، هیچ موردی را پیدا نمی‌کنید که مانند این انتخابات سرشار از تنفر باشد. رای‌دهندگان دهلی به کشور پیام خوبی دادند و نشان دادند که سیاست بر مبنای تنفر، جواب نخواهد داد.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید