• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 15 بهمن 1398
کد مطلب : 94383
+
-

گفت‌وگو با برزو نیک‌ن‍ژاد، کارگردان «دوزیست»

قصه می‌خواهیم

قصه می‌خواهیم

ندا زندی- روزنامه‌نگار

برزو نیک‌نژاد کارگردانی است که بیشتر برای ساخت فیلم‌ها و سریال‌های کمدی مثل «لونه زنبور»، «زاپاس» و «دردسرهای عظیم 1 و 2» شناخته می‌شود. این شهرت نیک‌ن‍ژاد به‌واسطه نوشتن فیلمنامه‌های کمدی برای سایر کارگردانان تقویت شده است. حالا در سی‌وهشتمین جشنواره فجر، نیک‌نژاد از ژانر کمدی فاصله گرفته و با فیلم «دوزیست» بخت خود را در سینمای اجتماعی امتحان کرده است. با او درباره این فیلم و سینمای اجتماعی گفت‌و‌گو کرده‌‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
«دوزیست» چگونه فیلمی است؟
«دوزیست» فیلمی اجتماعی است که به‌نظرم نوع روایت، شخصیت‌پردازی و روابط آدم‌هایش با سایر کارهای این سینما متفاوت است. در چند روزی هم که در سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم در جشنواره حضور داشتم، بازخوردهای خوبی از مردم گرفتم. تلاش کردیم فیلم نگاه مردم را به‌خودش جلب کند و امیدوارم این اتفاق افتاده باشد.
ایده اولیه برخی فیلم‌های اجتماعی از ماجراهای واقعی گرفته می‌شود؛ این موضوع در مورد فیلم شما هم صدق می‌کند؟
فیلم ما داستان آدم‌های پیرامونمان است اما اینطور نیست که از ماجرایی واقعی گرفته شده باشد؛ هرچند ممکن است آنچه در فیلم رخ می‌دهد، برای برخی آدم‌ها در زندگی واقعی رخ داده باشد. در کل، موضوع فیلم به‌گونه‌ای نیست که باورپذیر نباشد. با اینکه سعی کرده‌ایم فیلم تنش بالایی داشته باشد که مخاطب را جلب کند، اما آدم‌های فیلم پایشان روی زمین است.
در جشنواره امسال مثل همیشه تعداد فیلم‌های اجتماعی زیاد اما سایر ژانرها کمرنگ است. به‌نظرتان وفور فیلم‌های اجتماعی باعث دلزدگی مخاطب نمی‌شود؟
به‌نظرم نیاز سینمای امروز این است که قصه‌گو باشد و برای مخاطب قصه بگوید؛ حالا این قصه می‌تواند لحن جدی یا کمدی داشته باشد. چیزی که مهم است قصه‌گویی است. باید برای تماشاگر امروز که درگیر مشکلات و مسائل مختلفی است، قصه گفت تا کمی از این اتفاقات فاصله بگیرد و مشکلاتش را فراموش کند. حتی در کارهای کمدی ‌من بستر داستان تلخ بوده اما این کارها روایت طنز داشته‌اند. مخصوصا این روزها، اتفاقات دور و برمان خنده‌دار نیست و در این شرایط پردازش قصه برای مخاطب بسیار اهمیت دارد. باید بتوان تماشاگر را با قصه فیلم همراه کرد و فارغ از جدی یا کمدی بودن فیلم، توجه او را به‌دست آورد.
نقش‌آفرینی‌های پرتعداد جواد عزتی که در فیلم شما هم حضور دارد، مخاطب را خسته نمی‌کند؟
جواد عزتی بازیگر خوبی است و فکر نمی‌کنم کسی به اندازه من با عزتی کار کرده باشد. حداقل در مورد کارهای خود می‌توانم بگویم نقشی که عزتی در این فیلم بازی کرده با کارهای قبلی ما متفاوت است. از طرف دیگر، هر کسی که فیلم می‌سازد سعی می‌کند از بازیگرانی که محبوب مردم هستند استفاده کند. جواد عزتی یکی از محبوب‌ترین بازیگران سینمای ماست. این موضوع خاص ایران هم نیست و در همه جهان، بازیگران محبوب در فیلم‌های زیادی حضور دارند.
چطور شد که در جشنواره حضور دارید و آن را تحریم نکردید؟
از دوران جوانی از شهرستان به تهران می‌آمدم تا در جشنواره فیلم ببینم. همان دورانی را می‌گویم که برای فیلم دیدن در جشنواره صف‌های بلندی تشکیل می‌شد. جشنواره فجر با حضور بزرگان سینمای ایران که تندیس این جشنواره را بالای سرشان برده‌اند، اعتبار پیدا کرده و در واقع جشن سینمای ایران است. در روزهایی که حال همه ما خوب نیست، این جشنواره باعث شده که حال سینماگران، خبرنگاران و مردم کمی بهتر شود. جشنواره فجر دورهمی سینمای ماست و در روزهایی که اقشار مختلف مردم حس همدردی دارند، این جشنواره باعث بهتر شدن حال آنها می‌شود. البته این را هم بگویم هر کس مختار است که برای خودش تصمیم بگیرد و من به تصمیم همه احترام می‌گذارم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
نقل قول خبر/پیگیر وعده‌های شهرداری خواهیم بود