• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 12 بهمن 1398
کد مطلب : 94094
+
-

تهران به اتوبوس‌های برقی مجهز می‌شود

شهردار تهران: واردات اتوبوس‌های برقی را پیگیری می‌کنیم و مذاکراتی را در این زمینه آغاز کرده‌ایم

تهران به اتوبوس‌های برقی مجهز می‌شود

محمد سرابی _ خبر‌نگار

در روز‌های گذشته اتفاقات حوزه مدیریت شهری همه به حمل‌ونقل عمومی ارتباط پیدا می‌کرد. همزمان با اعلام بهره‌برداری نزدیک از 2پروژه ترافیکی، شهردار تهران خبر از مذاکره برای واردات اتوبوس‌های برقی داد و تفاهمنامه‌ای را برای گسترش پوشش بیمه رانندگان تاکسی با سازمان تامین اجتماعی امضا کرد.

به گزارش همشهری، «پیروز حناچی» از پیگیری و انجام مذاکره برای ورود اتوبوس‌های برقی به پایتخت خبر داد و گفت: موضوع واردات اتوبوس‌های برقی را پیگیری می‌کنیم و مذاکراتی را هم در این زمینه شروع کرده‌ایم. دیگر زمان آن رسیده که تهران به اتوبوس‌های برقی مجهز شود و این کار باید در این دوره از مدیریت شهری صورت بگیرد.
از سوی دیگر با امضای تفاهمنامه میان همکاری شهرداری تهران، سازمان تامین اجتماعی و سازمان شهرداری‌های کشور تعداد رانندگان تاکسی تهران که زیر پوشش بیمه هستند از 15هزار نفر به 50هزار نفر می‌رسد.
شهردار تهران در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: در تهران حدود 80هزار راننده تاکسی فعالیت می‌کنند که با استفاده از ظرفیت این تفاهمنامه می‌توان بخش بزرگی از این افراد را بیمه کرد.
«پیروز حناچی» افزود: به‌طور حتم، این تفاهمنامه یکی از اقدامات مهمی است که در زمینه تامین رفاه رانندگان تاکسی انجام می‌شود و من به سهم خود از مسئولان و همکاران برای انجام مقدمات این تفاهمنامه قدردانی می‌کنم.
او با تأکید بر اقداماتی که باید برای توسعه حمل‌ونقل عمومی انجام شود اظهار کرد: امیدوارم در قالب این تفاهمنامه دامنه افرادی که زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرند، به سایر بخش‌های حمل‌ونقل عمومی گسترش پیدا کند.
شهردار با بیان اینکه این توافقنامه ازجمله اقداماتی است که شاید انجام آن هزینه چندانی برای دولت نداشته باشد، گفت: نکته مهم رضایتمندی مردم از انجام چنین اقداماتی است که می‌تواند با همکاری سایر دستگاه‌ها توسعه یابد.

فرایند شناسایی و بیمه
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز در این مراسم گفت: فرایند شناسایی و بیمه رانندگان حمل‌ونقل درون‌شهری با همکاری شهرداری‌های سراسر کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اصلاح می‌شود و خدمات تأمین اجتماعی به رانندگان واقعی ارائه خواهد شد.
«مصطفی سالاری» اظهار کرد: این تفاهمنامه مبنایی برای بیمه رانندگان حمل‌ونقل درون‌شهری در سراسر کشور است.
سالاری از همکاری شهرداری تهران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای شناسایی و معرفی رانندگان به سازمان تأمین اجتماعی تشکر کرد و گفت: برخی از افرادی که در سال‌های گذشته به‌عنوان راننده تاکسی ثبت‌نام کرده‌اند، اکنون شغل دیگری دارند و بسیاری از رانندگان فعلی بیمه نیستند. با اجرایی‌شدن این تفاهمنامه شرایط برای جایگزینی رانندگان تاکسی با افرادی که شغل خود را تغییر داده‌اند، فراهم می‌شود.
او تأکید کرد: افرادی که تاکنون به‌عنوان راننده تاکسی زیر پوشش سازمان تأمین اجتماعی بوده‌اند اما به شغل دیگری اشتغال دارند می‌توانند از طریق شغل اصلی خود و یا انواع دیگری از بیمه، زیر پوشش خدمات سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه بیمه رانندگان حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری ازجمله بیمه‌های دارای کمک دولت است، گفت: بخشی از حق بیمه این افراد از سوی دولت پرداخت می‌شود و سازمان تأمین اجتماعی با امضای این تفاهمنامه از طریق مرجع رسمی، رانندگان واقعی را شناسایی خواهد کرد. فرایند معرفی رانندگان و شناسایی مشمولان اصلی این برنامه با تداوم ارتباط بین دستگاه‌های ذیربط به‌صورت دائمی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی آمادگی دارد تفاهمنامه‌های دیگری نیز با سایر سازمان‌ها مانند سازمان شهرداری‌های کشور منعقد کند.

افتتاح پل گیشا و زیرگذر استاد معین 
2 پروژه عمرانی پل گیشا و استادمعین به مراحل آخر اجرایی خود رسیده‌اند و در ایام باقیمانده از سال افتتاح خواهند شد. به گفته شهردار تهران پروژه پل گیشا اوایل اسفند و پروژه زیرگذر استادمعین در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند.
شهردار تهران در جلسه شورای معاونین، مدیران عامل سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات و شهرداران مناطق 22گانه به متمم بودجه نیز پرداخت و تصریح کرد: در متمم بودجه و بودجه سال آینده 2هزار میلیارد تومان در مقیاس محلی اعتبار داریم. این برای نخستین‌بار است که اعتباری برای پروژه‌های محلی درنظر می‌گیریم، اما می‌خواهیم سازوکاری باشد که این پروژه‌ها براساس خواست مردم محل انجام شود. باید مطمئن شویم پروژه‌هایی که انتخاب می‌شوند همان پروژه‌هایی باشند که به خواست مردم نزدیک است؛ این پروژه‌ها از جنس کالبدی و اجتماعی است و باید با نیاز مردم قرابت داشته باشد. شهردار به لوایح درآمدهای پایدار شهرداری و مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: این 2لایحه در مراحل آخر بررسی هستند؛ لایحه درآمدهای پایدار برای تأیید مجدد به شورای نگهبان رفته و امیدوارم به‌زودی تأیید شود. لایحه مالیات بر ارزش افزوده هم در روزهای آینده در مجلس تصویب خواهد شد و امیدوارم مراحل نهایی خود را طی کند. به‌طور کلی، تصویب این 2لایحه تأثیر زیادی بر حل مشکلات ما در سال آینده خواهد داشت.
او افزود: در شورای شهر تهران هم لایحه اصلاح ساختار شهرداری در دست بررسی است. طی توافقی که با شورای شهر شده، قرار است این لایحه مرحله به مرحله انجام شود که در گام اول 2معاونت را در دیگر معاونت‌ها ادغام خواهیم کرد.
حناچی در ادامه با بیان اینکه به آخر سال نزدیک می‌شویم و باید آماده‌سازی‌ شهر به مناسبت عید نوروز را به‌طور ویژه مورد توجه قرار دهیم، گفت: به روزهای آخر بهمن‌ماه که نزدیک می‌شویم مردم باید احساس کنند به استقبال سال نو می‌رویم. احیای فضای سبز و درختان خیابان ولیعصر(عج) به‌ویژه در بخش‌های جنوبی و فضای سبز اطراف میدان آزادی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
حناچی در پایان به مناسبت‌های پیش‌رو اشاره کرد و گفت: مراسم اربعین شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای سانحه هوایی را هم پیش‌رو داریم که باید متناسب با آنها فعالیت کنیم. براین اساس، از شهردارانی که به خانواده‌های شهیدان سانحه هواپیمای اوکراین سر نزده‌اند، می‌خواهم این موضوع را حتما پیگیری کنند. این وظیفه ماست و شهرداران مناطق باید تلاش کنند تا از این خانواده‌های داغدار دلجویی شود. 

تدوین آیین‌نامه استخدامی شهرداری‌ها

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور که در مراسم امضای تفاهمنامه میان شهرداری و سازمان تامین اجتماعی برای گسترش پوشش بیمه رانندگان تاکسی حضور داشت، گفت: مسائل مختلفی برای همکاری مشترک با سازمان تأمین اجتماعی داریم که یکی از مهم‌ترین آنها بیمه رانندگان حمل‌ونقل عمومی است این موضوع از حدود 2سال پیش در دستور کار قرار داشته و زمینه اجرایی شدن این تفاهمنامه نیز در ماه‌های اخیر فراهم شده است. «مهدی جمالی‌نژاد» همچنین در گفت‌وگوی جداگانه‌ای اظهار کرد: چندی پیش آیین‌نامه استخدامی شهرداری‌ها را که بسیاری از مشکلات پیش‌رو برای تبدیل وضعیت کارکنان شاغل در این نهاد را برطرف می‌کند، تهیه و برای تصویب به کمیسیون اجتماعی دولت فرستاده شد. این آیین‌نامه پس از تصویب در این کمیسیون، به تصویب هیأت دولت و نیز کمیسیون اجتماعی مجلس رسید و اکنون به صحن علنی مجلس رسیده است. اگر این آیین‌نامه در صحن به تصویب برسد، بسیاری از مشکلات، معضلات و مسائل استخدامی شهرداری‌های کشور به‌صورت کلی برطرف خواهد شد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین گفت: بیش از ۷۹درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور شامل اتوبوس و تاکسی، بسیار فرسوده و نیازمند نوسازی و بازسازی است. نزدیک به ۲۰هزار میلیارد ریال از مجموع ۸۵هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت سال‌جاری به بازسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور تخصیص پیدا کرده است. او افزود: ۸۰هزار میلیارد ریال نیز برای حمل‌ونقل ریلی و حمل‌ونقل عمومی کشور در سال آینده پیش‌بینی شد و تلاش بر این است که میزان قابل توجهی از آن به سمت ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوس‌ها سوق داده شود تا بتوانیم این ناوگان را جوان‌سازی کنیم. جمالی‌نژاد یادآوری کرد: شهرداری‌ها نهادهای عمومی غیردولتی هستند و باید به‌دنبال منابع درآمدی پایدار باشند که این موضوع در لایحه درآمدهای پایدار که چندی پیش در مجلس شورای اسلامی مصوب شد، دیده شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید