• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 12 بهمن 1398
کد مطلب : 94090
+
-

بدهی، املاک و قراردادهای20سال شهرداری تهران زیر ذره‌بین شورای شهر

سخنگوی شورای شهر تهران جزئیات 3طرح تحقیق و تفحص شورای شهر از املاک، بدهی‌ها و قرارداد شهرداری با رسا تجارت را تشریح کرد.
علی اعطا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزئیات مصوبات شورا در مورد انجام 3طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران گفت: اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران به استناد ماده۸۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال‌۷۵ و اصلاحات بعدی آن، در 2‌ماه اخیر 3طرح تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران را تصویب کردند.
او با بیان اینکه این 3طرح تحقیق و تفحص، با توجه به رویکرد مبتنی بر شفافیت در شورای پنجم در جلسات علنی به تصویب شورا رسیده، درباره طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران از بدهی‌ها، گفت: ‎اولین طرح تحقیق و تفحص، «تحقیق و تفحص از شهرداری تهران پیرامون بدهی‌ها» بود که در بهمن سال گذشته تقدیم هیأت رئیسه شد و پس از ارجاع به کمیسیون‌های تخصصی شورا در تاریخ ۱۰دی سال۱۳۹۸ در صحن علنی شورا به تصویب رسید. این طرح تحقیق و تفحص شامل 4محور است که محور اول، بررسی و مقایسه تطبیقی گزارش‌های مدیریت کنونی شهرداری و مدیریت سال‌های ۹۳ تا ۹۶ در موضوع بدهی‌های شهرداری است.
‎این عضو شورای شهر افزود: محور دوم این طرح، بررسی بدهی‌های شهرداری تهران، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به اشخاص حقیقی و حقوقی، بانک‌های داخلی و خارجی، پیمانکاران، بیمه، مالیات، احکام قضایی، املاک واقع شده در طرح‌های عمرانی اجرا شده و نیمه‌تمام و سایر بدهی‌ها تا شهریور۱۳۹۶ است. ‎سومین محور طرح تحقیق و تفحص از شهرداری از بدهی‌ها عبارت است از بررسی میزان انطباق بدهی‌ها با مصوبات و مجوزهای صادره از طرف شورای اسلامی شهر تهران در برنامه دوم و بودجه‌های سنواتی در دریافت وام و انجام هزینه و تعیین موارد احتمالی تخلفات از مصوبات. چهارمین و آخرین محور این تحقیق و تفحص پیرامون بدهی‌های شهرداری تهران، بررسی مطالبات شهرداری تهران از اشخاص حقیقی و حقوقی و دستگاه‌های دولتی و میزان طلب‌ها از محل تبصره‌های قانونی است.

تحقیق از قراردادهای بالای ۵۰۰۰میلیارد تومان
سخنگوی شورای شهر تهران در مورد تحقیق و تفحص پیرامون مبانی حقوقی و گزارش عملکرد قراردادها با شرکت رسا‌تجارت و واگذاری املاک موسوم به طرح 3شهید، گفت: ‎دومین طرح تحقیق و تفحص، «تحقیق و تفحص پیرامون مبانی حقوقی و گزارش عملکرد قراردادهای شماره مشخص با شرکت رسا‌تجارت و واگذاری املاک موسوم به طرح 3شهید است که این طرح در تاریخ ۱۰بهمن‌ماه سال۱۳۹۷ با امضای ۱۶نفر از اعضای شورا به هیأت رئیسه واصل شد و پس از ارجاع به کمیسیون‌های تخصصی شورا در تاریخ ۱۵دی سال۱۳۹۸ در صحن علنی شورا به تصویب رسید که در قالب این مصوبه تحقیق و تفحص، توافقنامه‌ها و قراردادهای شهرداری تهران با طرف‌های دیگر که سقف ریالی آنها بیش از ۵۰۰۰میلیارد تومان بوده و طی سال‌های ۹۰ به بعد منعقد شده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
‎سخنگوی شورای شهر تهران گفت: میزان انطباق این قراردادها با برنامه دوم شهرداری تهران و بودجه‌های مصوب سالانه شهرداری تهران و اختیارات قانونی و وظایف شهردار و شهرداری تهران در عقد قراردادها و تفاهمنامه‌ها و قراردادهای منعقد‌شده بین شهرداری و شرکت رسا‌تجارت و میزان انطباق این تفاهمنامه‌ها و قراردادها با اختیارات قانونی شهردار وقت و مدیران طرف قراردادها در این تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  از طرفی، بررسی عملکرد کمیته راستی آزمایی در موضوع هولوگرام‌ها و میزان هولوگرام‌های تأیید شده و ابطال شده توسط این کمیته در طول 2سال گذشته، از دیگر محورهای تحقیق و تفحص پیرامون مبانی حقوقی و گزارش عملکرد قراردادهای منعقده با شرکت رسا تجارت و واگذاری املاک موسوم به طرح 3شهید است.

بررسی واگذاری املاک شهر در 10سال
سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه به تشریح جزئیات سومین طرح تحقیق و تفحص که به نحوه واگذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران در ۱۰سال اخیر اشاره دارد پرداخت و گفت: ‎سومین طرح تحقیق و تفحص، با عنوان «تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران در ۱۰سال اخیر» نیز در تاریخ 6اسفند سال گذشته با امضای ۱۵نفر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران به هیأت رئیسه شورا ارسال شد که نهایتا پس از ارجاع به کمیسیون‌های تخصصی، اول دی امسال در صحن علنی شورا، مطرح و به تصویب اعضای شورا رسید. ‎او با بیان اینکه در قالب این مصوبه تحقیق و تفحص قرار است از همه توافقات انجام شده در صدور پروانه‌های ساخت و پایان‌کارها و بدهی مؤدیانی که از طریق واگذاری ملک با آنها تهاتر شده است، حسابرسی شود، افزود: همچنین باید فهرستی جامع و دقیق از همه تملیک‌ها و تملک‌های انجام شده از سوی شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته و تابعه به همراه همه امور اداری و مالی تهیه شود.
‎سخنگوی شورای شهر تهران تأکید کرد: تهیه فهرست جامع و کامل، تاریخ و نحوه واگذاری کلیه املاک مسکونی، تجاری، خدماتی که به‌صورت قطعی و یا واگذاری حق بهره‌برداری در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفته است و بررسی مجوزها و اختیارات مدیران واگذارنده، خریداران املاک و میزان انطباق واگذاری‌ها، خریدها با مقررات و قوانین و همچنین ارزیابی عملکرد اجرایی و حقوقی مدیریت جدید در شناسایی و استرداد املاک و دریافت اجاره‌های معوقه از دیگر محورهای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران در ۱۰سال اخیر است.
‎او گفت: براساس قانون، اطلاعات مربوط به تحقیق و تفحص پس از تشکیل هیأت تحقیق و تفحص و آغاز به‌کار این هیأت، تا زمان قرائت در جلسه علنی شورا، محرمانه است و ارائه و انتشار هرگونه اطلاعات مربوط به تحقیق و تفحص به هر شکل و هر عنوان از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی و اعضای هیأت تا زمان قرائت در جلسه علنی ممنوع است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید